Nekromanti Narnia i Mundana?

Eagle

Swordsman
Hej!

Någon som testat köra en Narnia inspirerad kampanj i Mundana, där människor från nutida jorden kommer ut i Mundana, eller vice versa... Hur gick det? Hur reagerade era spelare på den upplevelsen? Måste vara rysligt svårt att rollspela en sådan situation för att inte prata om hur komplicerat det måste vara att vara spelledare, helt absurt svårt.

k7e9

Hero
Vi avslutade en Eon kampanj genom att bli skickade till denna världen... :gremtongue:

Vi hade råkat släppa lös en ond magiker som kunde förgöra världen i Mundana... Och han tänkte minsann förgöra världen också... I ett sista desperat försök att rädda våra skinn bad vi honom skicka oss därifrån... (Misslyckade hjältar som vi var)... Och han skickade oss till nutiden i vår värld... Där blev vi klassade som galningar...

Vi hade ju vapen, så polisen kom och frågade ut oss...
Saker som t.ex. "Är ni sådanna där... Rollspelare eller?"
Vi svarade: "Öhh, nej vaddå? Vad är det för något??"

Det slutade med att vi satt i varsin isoleringcell... :p *hehehehe* Bra slut på en kampanj va?
Mundana utplånat och våra karaktärer på Psyket... Härligt! :gremwink:

Hjalle

Swashbuckler
Det där skulle jag nog kunna tänka mig att göra om jag skulle spexa kampanjen, men jag skulle attanimej inte betrakta det som officiellt för den sen. :gremsmirk:

-Hjalle, back to the future.

Avslagen_Cola

Warrior
Det kan förenklas en del om man har Neotech, i Neotech kan man ju spela Eon i cyberrymden, man skulle kunna göra en kampanj som bygger på att rollpersonerna fastnat i Mundana i cyberrymden och måste ta hjälp av nån magiker för att komma bort därifrån eller så. Eller så bestämmer man att Mundana är typ som Matrix och att Neotech är den riktiga världen :gremtongue:

k7e9

Hero
Ähm...
Vi var ganska misslyckade som hjältar som sagt...

Vad gjorde vi mer än släppte lös en super-ond-mega-magiker?

Jo, släppte lös en enorm demon som förintade en stad...
Retade en drake så det gick åt helvete för byar i närheten...
Räddade en alvprinsessa, som senare dog för att vi klantat oss...
Dessutom råkade vi bryta oss in i en gravkammare... Och "vissa" (läs: min stackars Pyar) utvalda i gruppen började bli korumperade av ondska...
Dessutom lyckades vi reta en annan ondskefull magiker... Och släppa lös ytterligare en demon i världen pga. total oförsiktighet av oss...

Vi gjorde det mesta som gick fel... :gremtongue:
Och så var det minsann... :gremwink:

Men vi hade skitkul på vägen till psyket iallafall... *hmmm*

nordan

Swordsman
Demoner

Det är märkligt hur mycket demoner det finns inlåsta överallt... nån borde ta och slå ihjäl de små lymlarna en gång för alla :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Re: Demoner

nån borde ta och slå ihjäl de små lymlarna en gång för alla
Ja, hur fungerar det i Mundana? Dör demonen om man har ihjäl den, eller är det som en inkarnation där demonen bara försvinner från det fysiska planet på obestämd tid? Det brukar vara lite olika med sånt, och eftersom boken om demoner inte kommit ut och informationen om dem inte direkt är djupgående så är det ju lite svårt att veta...

nordan

Swordsman
Martari + själaförgörelse[Spoiler]

Vad gäller martaris inkarnation så är det ju bara inkarnationen som dör, men då är väl också martari en gud?

När en människa dör så är det bara kroppen, anden lämnar ju kroppen och drar till andeplanet.

I Thalamur omnämns själaförgörelse som ett straff där själen förstörs. Något liknande borde man väl kunna applicera på en demon om de nu följer modellen ovan?

ripperdoc

Myrmidon
Döda demoner

Vitsen med att låsa in demoner i pentagram är väl att de inte kan röra sig därifrån vare sig fysiskt eller psykiskt. Det enda sättet att döda en demon att förgöra dess själ, vilket såvitt jag vet, kräver mycket magi. Haken är dock att en demon, per definition, har en mycket kraftfull själ (och gudar är kraftfulla demoner). Jag tror helt enkelt att det är enklare att binda en demon än att förgöra den. Man kan också döda deras fysiska form, om de har någon, men då är det bara en tidsfråga innan demonen hittar en ny värdkropp.

/RipperDoc

Regmolar

Swashbuckler
Re: Döda demoner

Man kan också döda deras fysiska form, om de har någon, men då är det bara en tidsfråga innan demonen hittar en ny värdkropp.
Tack, frågan var kanske lite vagt formulerad, det skulle vara "om du har ihjäl demonens manifestation, vad händer då med demonen?". Eftersom demoner, efter vad jag har förstått, själva skapar sin fysiska form skulle det ju kunna påverka dem om denna dör (en själ mår ju vanligtvis inte så bra direkt efter att den har dött), och av vad jag tolkar av ditt svar så lämnar demonen helt enkelt sin manifestation och skapar en ny om den känner för det/tar över någon/något? (i ett annat rollspel kunde demonerna om de kände för det nämnligen återvända för hämnd när de väl återhämtat sig, om de gjorde det.)

nordan

Swordsman

En viktig fråga här är: Skapar mundanas demoner en kropp eller måste de ta över en kropp för att manifestera sig?
Eller har de båda alternativen?

ripperdoc

Myrmidon

Jag gissar nu, sanningen får vi vänta med till Demonmodulen:

En demon är en själ med mycket hög psyke och färdigheter. En demon KAN skapa sin egen kropp med hjälp av magi (ex. en vandöd kropp, en elementarkropp), men det är vanligtvis mycket enklare att ta över en kropp - titta bara på reglerna för schamanism - att ta en kropp är en enkel PSY-battle, som en demon bör vinna. Vill den ha en djurkropp eller ett föremål så är det automatiskt lyckat, misstänker jag.

Dödar men en demons kropp kan den som värst råka ut för samma saker en människosjäl som får sin kropp dödad. Om jag minns reglerna rätt är det att vissa grundegenskaper modifieras och att quadosh kan sänkas? Inget av detta borde dock spela roll för en demon - sänkt qadosh påverkar väl bara den fysiska formen? Om inte, så är enda sättet att döda en demon att få dess quadosh så negativ att den upplöses, vilket iofs vore lämpligt.

/RipperDoc

nordan

Swordsman

Quadosh påverkar även själen (i fallet människor mfl) eftersom att borttynande magiker försvinner även i avseendet själ.

Tankarna låter vettiga och det är något sådant jag förväntar mig av demonmodulen.

Något jag förväntar mig av demonmodulen är också något mer cleant än de slem-demoner som exemplifieras i V&N (även om slemdemonerna också är mycket välkomna)