Re:
hmm, var det inte en av böckerna som var någorlunda rasistisk? Har för mig att en annan av dem var anti-muslim, också, men jag kommer inte ihåg vidare mycket av dem, som sagt. Får nog ta och läsa om dem.
Tja, jo, calormenerna (?), som framställs som fientliga i åtminstone två av böckerna är otvivelaktigt ett arabliknande folk, men deras religion har väl inte särskilt mycket med islam att göra? Om jag inte minns fel (det var flera år sedan jag läste böckerna också) dyrkar de någotslags fågeldemonliknande varelse (Tash? Jag kan ha fel). Så om man inte automatiskt utgår från att araber=muslimer är framställningen väl inte direkt anti-muslimsk.
Jag medger att det är fullt möjligt att C.S. Lewis själv inte gjorde någon skillnad mellan araber och muslimer, och att det är troligt att filmmakarna inte kommer att göra det, men en hel del av det vi kan uppfatta som antimulimskt beror nog också på att hela grejen med att använda ett arabliknande folk som de godas motståndare* ger helt andra associationer i dag än det gjorde på 50-talet. Jag borde förstås kolla om Lewis säger något om islam i sina religiösa skrifter innan jag uttalar mig, men jag tror inte att böckerna är tänkta att vara mot islam.
*Man bör också notera att calormenerna inte egentligen framställs som "onda" – i
Hästen och hans pojke är de (eller åtminstone en rätt liten grupp av dem) ett militärt hot snarare än ett ideologiskt, och en av huvudpersonerna (tjejen, vad hon sen heter) är också calormen, och i
Den sista striden kommer en del av calormenerna (eller åtminstone en. Fast jag har en känsla av att det var symboliskt på något sätt) in den nyplatoniska himlen på slutet, medan en del av narnierna stannar utanför. Där kompliceras dessutom saken av att de verkligt skyldiga är de – på båda sidor – som utnyttjar religionen för sina egna syften. Fast det gör sig kanske inte så bra på film...