Nekromanti Narnia

Lindenius

Swashbuckler
unika filmer

Det unika med Narniafilmerna är ju att det faktiskt går snabbare att läsa boken än att se filmen. De måste ju alltså i princip bygga på i manuset, snarare än tvärtom. :gremsmile:

//erik. kollar slutet på beck

Hjalle

Swashbuckler
Höh, såg ganska bra ut. Eller... Hm. Jag är lite tvekande, men jag tror jag gillar filmen. Tror jag.

-Hjalle, gillar böckerna 'tminstone.

Wictor

Warrior
För mig var ju Narnia inkörsporten till de tyngre grejerna som Bilbo, Sagan om Ringen, Silmarillion och liknande, sen experimenterade jag lite mer och nu är jag fast i fantasyträsket. Men det är ju klart att man måste se denna film, även om man kanske inte campar utanför biografen som man gjorde för Härskarringen. Narnia hör väl faktiskt lite till fantasy-allmänbildningen.

Arfert

Facit
Klart man ska se filmen, fast den är "plastig" (fast helt i linje med de präktiga illustrationerna i böckerna, verkar det som)... Narnia var det som fick mig att gilla fantasy som barn (innan begreppet "fantasy" som genre fanns)... Dom gick ju som sommarlovsföljetonger på radion på slutet av 60-talet och början på 70-talet... speciellt "min morbror trollkarlen" och "silvertronen" minns jag som bäst av dom...

... och när de dessutom körde Bilbo som följetong en sommar så var man ju fast... kan ha vart ca 70? 71? Nån som vet? Har SR kvar banden? tror Håkan Serner var bilbo.. eller gandalf... hmmm

Organ

Out of time, out of mind
Bilbo som radioteater

tror Håkan Serner var bilbo
Helt korrekt! Här kommer resten av rollistan:

Bilbo - Håkan Serner
Gandalf - Evan Storm
Gollum - Ulf Johansson
Thorin - Åke Lindström
Balin - Håkan Norlén
Bombur - Per-Erik Lindorm
Bill - Torsten Wahlund
Bert - Helge Skoog
Tom - Gösta Bredefeldt
Elrond - Arne Forsberg
Orkernas hövding - Jan Nygren
Pådrivaren - Stefan Böhm
Dori - Christer Enderlein
Örnfursten - Per Persson
Beorn - Ernst Günther
Fili - Hans Klinga
Tre spindlar - Georg Eliasson, Sixten Grönros, Stig Olin
Kungen - Leif Liljeroth
Smaug - Åke Fridell
Bard - Tord Petterson
Kungen av Sjöstad - Jan Blomberg
Roak - Börje Mellvig

/Anders

Arfert

Facit
Re: Bilbo som radioteater

trevligt... vilket år gjordes den? var så länge sen så jag minns inte... tidigt 70-tal? Jag kan ha vart vadsomhelst mellan 8-13 år när jag hörde den...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Bilbo som radioteater

Jag tror att den sändes två gånger, sommarloven 1970 och 1971. [Nostalgi] Det var en oerhört spännande historia, särskilt när draken brände staden.

Jag minns tydligt hur jag och min kusin Björn lyssnade på ett avsnitt hemma hos hans föräldrar. Radion stod på pianot i deras matsal. Jag minns också att presentatören sade något i stil med "Bilbo, en hobbits äventyr, av Jerrerr Tolkien" och jag grunnade på vad för slags förnamn det där var utan att förstå att det handla om initialer.