Nekromanti Narrativa spelsystem

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Vilka system där man "tävlar" om att leda det narrativa finns det på marknaden och vad kan de erbjuda?

Jag är inte ute efter någon form av friform eller helt systemlöst (det kan jag göra själv), utan snarare ett spel där tärningsslaget exempelvis låter mig styra narrationen under en runda av striden. Eller när man slår en färdighet så innebär slagen man slår för att uppnå sitt mål att man vinner rätten att berätta vad som händer.

Alltså om SL (om vi nu skall kalla honom så) vinner rätten att beskriva vad som händer så kan han låta spelaren lyckas eller få plötsliga komplikationer eller något annat. Det samma gäller spelaren. Hans rätt att beskriva vad som händer kan mycket väl vara att låta en SLP eller han själv att misslyckas.

Tips? Glada tillrop?

Cog.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Cogitare said:
Vilka system där man "tävlar" om att leda det narrativa finns det på marknaden och vad kan de erbjuda?

Jag är inte ute efter någon form av friform eller helt systemlöst (det kan jag göra själv), utan snarare ett spel där tärningsslaget exempelvis låter mig styra narrationen under en runda av striden. Eller när man slår en färdighet så innebär slagen man slår för att uppnå sitt mål att man vinner rätten att berätta vad som händer.

Alltså om SL (om vi nu skall kalla honom så) vinner rätten att beskriva vad som händer så kan han låta spelaren lyckas eller få plötsliga komplikationer eller något annat. Det samma gäller spelaren. Hans rätt att beskriva vad som händer kan mycket väl vara att låta en SLP eller han själv att misslyckas.

Tips? Glada tillrop?

Cog.
har näst intill aldrig spelat något sådant spel.

Men ett spel som man hör mycket gott om är The Shab-al-Hiri-Roach. Verkar vara i den änden. Polaris tycks också vara där och rota, i de vattnen.

Jag är själv sugen på Medan världen går under av Wilper.

Svenska Haragada verka vara lite sådant, och så har du ju Värmedöd.

Men annars nej. Jag hade PMat Wilper om jag varit du, utifrån hans hemsida så verkar han ha gott med koll.

edit: skrev fel namn på rätt länk....
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Det är krank som skrivit Värmedöd, om det passar dig har jag ingen aning om.

Kika på MUSE, http://www.benn.ca/muse/ (gratis att ladda ner), det kanske driver lite för långt från vanligt rollspelande för att passa dig, men det är onekligen tävlingsinriktat.

Om du vill lägga pengar kan du kika på Donjon. Jag hittar ingen bra sida just nu, men recensionen på RPG.net kanske kan vara något http://www.rpg.net/reviews/archive/10/10943.phtml
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Nässe said:
Jag är själv sugen på Värmedöd av Wilper.
Lustigt att du använder fel namn när du har det rätta i länken =)

Men ja, i Värmedöd finns tävlingar på olika nivåer om det narraiva.

Och i Evolutionens Barn vinner man rätten att beskriva vad som händer, när man rullar tärning i konflikter. Det står uttryckligen i reglerna att man inte måste beskriva att man vinner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Primetime Adventures och Dust Devils har en mekanik som låter den med högst enskilda kort (inte nödvändigtvis den som vann konflikten alltså) berätta hur det gick till.

Vill man dra det ett steg längre finns ju The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen där en spelare berättar om ett äventyr och åhörarna köper möjlighet att ifrågasätta fakta:

"Men, min käre baron, den östkinesiska sköldpaddan är hermafrodit, varför ett sådant arrangemang måste anses fullständigt orimligt"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Cogitare said:
Vilka system där man "tävlar" om att leda det narrativa finns det på marknaden och vad kan de erbjuda?
Panty Explosion.

Förutom att det är Världens Bästa Spel så erbjuder det Men in Black, psykiska krafter, ångest, tsundere, exploderande huvuden, monster, demoner, spöken, japanska gymnasietjejer (det är det man spelar) och förvånande lite trosor.

I princip funkar det så att varje rollperson har en rival och en bästis. Lyckas man med ett slag så får bästisen beskriva hur man lyckas; misslyckas man så får rivalen beskriva hur man misslyckas. Undantaget är psykiska krafter, vars resultat alltid får beskrivas av rivalen oavsett om de lyckas eller misslyckas, så det finns alltid en liten bismak av dessa.

Spelledarens jobb är inte så mycket att bedöma vad som händer som resultat av handlingar, utan att driva ståryn framåt. Och faktum är att det går utmärkt att helt strunta i spelledaren.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Awesome!

(IMO är gamla utgåvan finare och "bättre" för kampanjspel, medan nya är mer passande för one shots på konvent.)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Mutiné. Deklarera mål, slå ett slag. Beroende på hur bra slaget blev så beskriver antingen spelaren eller spelledaren. Skrivet för Mutant. Actioninriktat. Använder kulor istället för krediter som valuta. Rollpersonerna är hjältar. Du får med ett gäng tips för att få kreativa spelare och action. En guide för att skriva scenarion medföljer. T100.

Matinee Chronicles. Till Mutant Chronicles. Samma tärningsslagsprincip som Mutiné. Inga spelledartips. 16 sidor. Två sidor stridsregler. Två sidor magiregler. Två sidor korruptionsregler. Action. Hjältar. 2T10 (fungerar som 1T20).

InSpectres är ett Ghostbustersspel med mycket frihet. Klicka på länken och ladda hem dess rollformulär så ser du tabellen över vem som får beskriva vad. Denna tabell rådfrågar man efter varje tärningsslag.

/Han som undrar vad Cogitare menar med "tävlar"
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Till att börja med vill jag tacka för alla svar! Jag skall läsa dem mer noggrant och följa länkar och läsa där. TACK!

Han said:
Han som undrar vad Cogitare menar med "tävlar"
Typ slår varsitt slag i strid. Den som vinner får narrera vad som händer den rundan exempelvis (tillsammans med någon form av system-mässig effekt).

Cog.
 
Top