Många bra tankar här och tack till er som bara kastat ur er vad ni tänker med begreppet och hur ni använder det. Hade ingen stor tanke med var tråden skulle ta vägen egentligen utan mer en känsla av att det ständigt talas förbi varandra när någon säger narrativt spel, narrativ regel, narrativa val, osv.
Vi är många som talar om att vi spelar för storyn, att vi bryr oss om den och att detta tar prio över annat under spel. Men, HUR detta sker och VAD vi gör för att åstadkomma och garantera detta kan vara väldigt olika och ofta i helt olika ändrar av spektrat. Ex. önskan av en hög grad av kontroll över utveckling och utfall med en rätt bred ingång för interaktion (ex. mycket mer än bara en karaktär) kontra avsaknad av kontroll och högst begränsad möjlighet att påverka utfall annat än genom smala punkter av interaktion (ex. en karaktär). Spel med minimala snabba regler som tillåter spelares (inkl spelledares) bidrag stå på egna ben kontra system som formar och påverkar spelares bidrag och ständigt skapar en viss form av osäkerhet. System som aktivt pushar mot dramatiska punkter eller formar en dramatisk båge kontra spel där spelet snarare söker punkter av osäkerhet som påverkar situationen vi spelar i. Beskrivande i meningen både måla ut och detljrikt förklara lika mycket som (utan förakt här) purple prosigt brodera ut och skapa stämning kontra ett mer tillbakahållet beskrivande och mer fokus på val + utfall + konsekvenser. Osv kontra osv, osv kontra osv...
Misstänker listan över HUR vi spelar och VAD vi trycker på och gör är oändlig här och till stor del outforskad. Och det är ju bra! Det är ju koolt och hur det öppnar upp, hur dessa olika prioriteringar kan kombineras på olika vis och design kan skrivas för att främja eller motverka delar av det är ju vad som gör den här hobbyn odödlig. Så egentligen ville jag nog mest skapa en tråd där vi kunde synliggöra denna mångfacettering av vad vi gör trots att vi säger att vi gör det av samma anledning/med samma blick.