*Spoilerrisk för dom som inte sett episod III*
" Nej, det är knappast min första anime-serie. Jag tror att jag får en bättre upplevelse av Naruto för att jag ser 5-10 avsnitt åt gången istället för 20 min i veckan."
Jodå, visst är det så. Men om man ser 5-10 avsnitt åt gången så ser man rätt snabbt ikapp serien. Jag gjorde så fram till runt avsnitt 60. Sen hade jag sett ikapp serien på den tiden som det här beger sig (förra sommaren).
"George Lukas har fuckat upp Star Wars, och han har själv ingen aning om var ont och gott egenligen är längre."
Varför tycker du då att jämförelsen mellan StarWars och Naruto var så passande då, om StarWars nu är helt uppfuckat?
"En jedi utan känslor är definitivt ond. Eller en offer för en grym psykisk sjukdom. Det kanske är annorlunda i en galax långt borta, men då kan jag inte relatera till den alls. Att vara 'lugn och metodisk' är ofta en bra algoritm för att lyckas, men långt ifrån alltid. Vissa problem kräver ren envishet och intensitet."
Oh nej. Du behöver inte känslor för att vara moralisk. Moral kommer endast från följandet av en moralisk kod, och det är du fullt kapabel till att göra även om du undertrycker dina känslor. Och om man följer en moralisk kod alla andra håller med om så placeras man av allmänheten i kategorin god.
Där till kan man gott och väl vara både envis och intensiv utan att låta ens känslor styra sina handlingar.
"Den mörka kraften verkar reflexivt tillbaka på individens egen uppfattning om rätt och fel. Det är oförmågan att följa sitt samvete eller att medvetet gå emot det, som är ondska. Du anser säkert inte att ett lejon är ont bara för att det äter lamm?"
Jag tror inte att Palpatine eller Anakin/Vader saknar samvete. Däremot tror jag inte heller att de går emot sitt samvete när de gör som de gör. De är, som sagt, dominerad av sina känslor. Vader är mestadels dominerad av sin vrede precis som Anakin var innan han dödade Padmé. Då var han arg på sin egen oförmåga att rädda sin mor och efter det så har han arg på sig själv för att han dödade henne. Jag vet inte om du någonsin har varit riktigt förbannad på ditt eget agerande någon gång, men jag är rätt duktig på det. Jag kan relatera.
Anywho. Hela poängen med metafysiken i StarWars, oavsett hur löjligt du tycker att det är, är att om man låter sitt känsloliv dominera ens handlingar som Jedi så kommer man slutligen att falla till den mörka sidan. Naturligtvis inte om ens känsloliv leder till goda handlingar, men den gången det leder till en ondskefull handling. Nån gång när man låter sin rädsla, sitt hat eller sin vrede (eller dyl.) styra en så kommer man att bli korrumperad av den mörka sidans förföriska kraft, bit för bit. Istället för att ta den risken så har alla jedis valt att helt och hållet försöka isolera sig från sitt känsloliv.
Och för att återgå till den första frågeställningen huruvida Naruto på ett korrekt sätt gestaltar den mörka och den ljusa sidan i StarWars så tycker jag inte att den gör det. Just av ovanstående anledningar. Den goda (ljusa sidan) i StarWars handlar om att inte låta sin känslor dominera sina handlingar utan att bara kallt göra
rätt i stället. I Naruto så är man god genom att kämpa för det man tror på, ära och genom att stå vid sina ord och framför allt genom att bejaka sin vänskap. Typisk pojk-manga i min åsikt
Den stora skillnaden är att alla karaktärer i Naruto är extremt känslosamma och låter sina känslor dominera sina handlingar. Vilket avsnitt var Naruto
inte fly förbannad liksom? Och i vilket avsnitt var inte Sasuke helt upplyft av sitt hämndbegär?
StarWars har en väldigt svartvit bild av ondska och godhet. Antingen så är man 3vil eller så är man god. I Naruto finns det definitivt många fler gråskalor, även om serien är lite för glättig för att verkligen bli allvarlig.
Om du vill se en animeserie med riktigt bra berättarteknik så vill jag nog snarast rekommendera
Berserk. Slutet är superdupermegaknasigt på ett sätt som endast en äkta Japan kan prestera, men upp tills dess så är det en fantastiskt välbyggd historia. Och den är
aldrig glättig och den är
alltid allvarlig. Mums
Missförstå mig fel nu. Jag gillar Naruto. Jag ser på det varje vecka och jag har jätteroligt åt det. Men jag tycker dels inte att berättartekniken är någonting särskilt exceptionellt och dels så håller jag inte med om din parallell till StarWars.
/Naug