Nekromanti Nationaldagen

Eksem

Champion
Risk för infekterade politiska diskussioner i en sådan här tråd antar jag. Nåja:

Jag tänker inte fira nationaldagen då jag tycker nationalism är en dålig sak. Fast jag är inte obstinat, om man känner kärlek till Sverige kan man väl få fira det, antar jag. Men jag tycker inte riktigt om det.

magoo

Hero
Nationaldagen tar sig nog med åren, nu är det mest ett förvirrat midsommar-lightfirande i Umeå med knätofs och tal. Stan var folktom förutom en trevlig svensexa som spelade och tutade för sig själva på torget kl 12. Jag skulle gärna se lite allmänt torg-mys och parkpicknickande men vädret är inte det bästa.

Jag sjöng nationalsången för mina barn och ritade Sverige och vår flagga på ett papper så att de ska veta var vi bor.

Jag firar tusen gånger hellre nationaldagen än annandag pingst som är en riktig låtsas-religiös dag. Jag känner ingen som firar de religiösa högtiderna annat än jul. Om inte fira innebär ett evigt bilåkande och frossande i mat förstås.

Om jag fick bestämma skulle alla få vara lediga på sin födelsedag istället, det måste väl vara samhällsekonomisk fördelaktigt att sprida ut röddagarna över året. Och det är ju värdelöst att vara ledig när allt är stängt och inget övrigt händer.

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag bor i en del av världen som kallas Sverige. Den är idag samma sak som den var igår och imorgon. För mig är det ingen skillnad på igår, idag och imorgon. Så nej, jag firar inte nationaldagen bara för att det finns så många andra saker som jag tycker är så mycket viktigare.

- Jocke, nej.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Har inte gjort något särskilt, dels beroende på att jag är upptagen med visst skolarbete, dels på att jag inte identifierar mig särskilt mycket med någon nationalstat överhuvudtaget. Visserligen borde jag ju kunna fira ändå -- jag är ju inte religiös heller, så vore jag konsekvent skulle det bara finnas en helgdag på året som jag på ett ideologiskt konsekvent sätt skulle kunna fira (och ni som har befunnit er på OT-forumet ett tag vet säkert vilken den är). Men som det är nu finns det ingen anledning för mig att göra något mer än att dega idag. Jag kan vissla nationalsången om det gör någon gladare.

Storuggla

Champion
Nationaldagar är inte Kultur.
Jag fikade för övrigt med Dante och Vulf. Fira fira.

Storuggla, paff poff puff

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag firade den på jobbet dvs inte alls och nu är jag för trött för att orka fira den. Länge leve Sverige.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Nix

Nationaldagen kan de väl få fira som vill. Jag orkar inte bry mig om högtider. Men det var förvånansvärt mycket folk ute på stan i dag, fast det kan ju också ha berott på att det var sol och nästan fjorton grader varmt, vilket med årets mått mätt torde betraktas som "härligt sommarväder".

I övrigt håller jag med Magoo om att helgdagsfördelningen har en rejäl slagsida. Den är obalanserad, som man skulle säga på WRNU. :gremgrin:

Dewil

Ridijeck

Warrior
Re: Nationaldagen [ANT]

Nationaldagen: en dag då svenskar firar det som utmärker dem från resten av världen. En sak som utmärker svenskar från resten av världen är att de inte firar nationaldagen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Middag (tillika frukost och lunch) med morsan på stan (oxfilé) och sedan städa lägenheten och tvätta. Woo.

magoo

Hero
Re: Jag har hört talas om folk som firar påsk [NT]

Jo, men knappast på något religiöst sätt. Det kan ju lika gärna heta stora ägg-dagen eller godisdagen...

Foggmock

Myrmidon
Jag och Gardener såg tre nassar med varsin flagga (en liten, en stor och en mellan, vi antog att det var ett sätt att visa rangordning) som gick förbi stationen när vi väntade på våra tåg. Sen vände de och gick tillbaka tio meter, och sen in i vänthallen för bussar. Sen kom de ut igen nästan direkt, och fortsatte gå åt det håll de först gick.

Gardener föreslog att det nog var för att de bara hade en hjärncell att dela på, och när en av de lägre stående nassarna tog över så blev det lite knas.

Jag kunde inte annat än hålla med.

I övrigt tänker jag fira med att gå och lägga mig "tidigt".

Fogge - godnatt!

Nationalism teori

Läste en rätt intressant teori i en bok (är rätt säker på att det var en bok som hetter "Svenskhetens historia") om att Svenskar har en sorts "tyst nationalism". Svenskar är inte "bättre" därför att vi är större, effektivare eller starkare än andra länder, utan för att våra medvetanden inte är smittade utav den farliga sjukdom som heter Nationalism. Nationalismen förblindar och förvränger, den startar krig och andra eländen. P.g.a. Svenskars avsaknad av nationalism så ser vi världen som den verkligen är och därmed så har vi ett moraliskt övertag över andra länder.

Kan ha missat några detaljer i teorin men har för mig att det typ var så det stod.

Storuggla

Champion
Re: Nationalism teori

Det låter som ett cirkelargument. Vi är bättre än alla andra för att vi inte är nationalister eller patrioter? Gör inte det oss till... eh...?

För övrigt vill jag citera de Gaulle:
de Gaulle said:
Patriotism is when love of your own people comes first; nationalism, when hate for people other than your own comes first.

Storuggla, sämre än andra länder

G

Guest

Guest
Jag har firat den med att äta kebabpizza med beirnässås (ja det stavas inte så) och spelat legend of the five rings samt att jag kom på att det är sex dagar kvar tills jag fyller år och jag har fortfarande inte planerat fest än.

/Zorbeltuss

Rising

Vila i frid
Re: Nationalism teori

Yeah, det är ju exakt så jag resonerar om alla åskådningar. Jag tycker man bara kan vara stolt över att inte vara stolt över något. Vilket låter som ett cirkelargument innan man inser att det finns ett outtalat "annat" i slutet på den där meningen.

Men visst; många svenskar är ändå avundsjuka på norrmän och andra som är mer nationalistiska. Jag tycker det är som att vara avundsjuk på någon som går omkring och pruttar och skrattar för att han tycker att hans fjärtar doftar gott. Visst är han kanske lyckligare än en själv, men är det verkligen så viktigt att vara lycklig? Jag tycker det är viktigare att kunna förstå att pruttar luktar illa.