Nekromanti Nationalist? Javisst!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: WoD

Vaddå! Är inte alla toreadorer fåniga posörer, alla Akashi-bröder buddistiska munkar och alla (applicera Werewolf-refernce)?
Well, that's the point. Det är ju så dom är.

Och det är inte en effekt som jag önskar, så det funkar inte i det avseendet som jag är ute efter.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: WoD

Fast å andra sidan har jag spelat affärslömsk toreador, med bimbo-livvakten brujhan Bambi, en kristet prästvigd akashimunk med inriktning på lugn och tidsmagi... vilket självklart möttes av alla fördommar på steriotyp, men som avvek från sina nischer hejdlöst. Hade också rätt mycket principdiskutioner när vi körde Mage, inte minst mellan de två akashi-bröderna, det där med gudstron stack lite i ögonen på den andra brodern. Men även med de som kom från andra skolor, vanligtvis med förmodan om att alla skulle följa sin klan/ras/grupp...

Hade uppfattat som den dynamiken som du ville ha.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
kreativa argument

Visst, men du är redan bäst, så du behöver inte regelsystemet.
Behöver du inte vara sån, vad jag sa var att systemet funkar för mig till att nå effekten du efterfrågade. Och att jag hört/märkt det på andras karaktärer och kampanjer också.

Visst kan jag klara mig utan regler, men det innebär väll inte att alla mina erfarenheter från systemspelande är värdelösa och oviktiga.

Speciellt som jag tyckte ämnet var intressant själv, då jag är förtjust i historiska miljöer. Skulle gärna köra en Castel Falkenstein version av ett sånt system. Då det känns långt att patcha mellan CF och WoD systemen. Så jag fortsätter gärna med bollning av idéer kring ämnet, om vi kan fortsätta diskutera med en trevligare ton...

Känns trist att få sånna komentarer tillbaka, blä på dig :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ja tack!

Behöver du inte vara sån, vad jag sa var att systemet funkar för mig till att nå effekten du efterfrågade.
Det lät bara på dig som att du fick effekten trots systemet, inte på grund av det. Och i så fall så har jag dessvärre inte så stor nytta av erfarenheterna. Därav min dryga kommentar, för ditt svar hjälpte mig helt enkelt inte att uppnå mitt mål.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Ja tack!

Det jag tror WoD gjorde rätt, var klara steriotyper och ett par tvingande aspekter. Som aksik-munkar var du tvingad att köpa Mind, som toreador hade du ett par grunddicipliner. Men sedan fanns friheten, så man kunde köra in en dutt Mind men sedan speciallisera sig på Time om man ville. Likartat i Vampier och där har jag för mig att klandiseplinerna var billigare. Det gav hur som ett system där steriotyperna vara enkla att göra och lätt blev grundmurade, vilket också skapade fördommarna om de olika grupperna. Sedan fanns dörren till att skapa sin egna karaktär som stred mot steriotypen.

Till detta knöt man ofta karaktärsdrag som passade det man spelade som gav en willpower tillbaka om man uppvisade dem. Willpower var bl a trevlig när man skulle göra kaxiga och modiga saker, eller ville förbättra oddsen för lyckanden, eller generellt bra stuff. Liten reservation för mitt minne dock, var ett par år sedan siste jag körde vita vargenssystem, men någon nämde nya Tjingeling (Changeling) så det är nog snart dags igen :gremwink:

Baserat på det så tror jag att det är en bonus om sånna system som bygger på klara steriotyper som är enkla att följa. Billigare eller enklare att basera sig på steriotypen gör att de flesta följer den, sedan kommer en hel del av fördommarna automatiskt då de oftast är korrekta. Bonusar om man följer sitt hjärta och slag för att våga stå ut (båda relaterade till willpower tänkt).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja tack!

Det jag tror WoD gjorde rätt, var klara steriotyper och ett par tvingande aspekter. Som aksik-munkar var du tvingad att köpa Mind, som toreador hade du ett par grunddicipliner. Men sedan fanns friheten, så man kunde köra in en dutt Mind men sedan speciallisera sig på Time om man ville. Likartat i Vampier och där har jag för mig att klandiseplinerna var billigare. Det gav hur som ett system där steriotyperna vara enkla att göra och lätt blev grundmurade, vilket också skapade fördommarna om de olika grupperna. Sedan fanns dörren till att skapa sin egna karaktär som stred mot steriotypen.
Det hjälper dessvärre inte mig en centimeter, emedan aspekter och discipliner handlar om förmåga. Jag är inte ens ute efter förmåga, utan efter mentaliteten: nationalpsyke snarare än nationalkunskap. Systemet hjälper mig alltså inte en centimeter, och kvar finns med andra ord endast textbeskrivningarna av de olika klanerna - precis den bit som jag vill gå bortom. Därav "trots systemet eller på grund av det".

Vidare så vill jag egentligen inte göra det lättare eller svårare att avvika från fördomarna. Det ska vara lika lätt för en merovier att vara monarkist eller aristokratist som republikan eller socialist. Jag vill däremot att man ska få det där lasset i bagaget i egenskap av medborgare i Meroviska kejsardömet.

Kort sagt, White Wolfs spel har precis de egenskaper jag inte vill ha, även om de uppnår målet. De uppnår bara målet med bieffekter som jag inte vill ha.
 
Top