Re: Ja tack!
Det jag tror WoD gjorde rätt, var klara steriotyper och ett par tvingande aspekter. Som aksik-munkar var du tvingad att köpa Mind, som toreador hade du ett par grunddicipliner. Men sedan fanns friheten, så man kunde köra in en dutt Mind men sedan speciallisera sig på Time om man ville. Likartat i Vampier och där har jag för mig att klandiseplinerna var billigare. Det gav hur som ett system där steriotyperna vara enkla att göra och lätt blev grundmurade, vilket också skapade fördommarna om de olika grupperna. Sedan fanns dörren till att skapa sin egna karaktär som stred mot steriotypen.
Till detta knöt man ofta karaktärsdrag som passade det man spelade som gav en willpower tillbaka om man uppvisade dem. Willpower var bl a trevlig när man skulle göra kaxiga och modiga saker, eller ville förbättra oddsen för lyckanden, eller generellt bra stuff. Liten reservation för mitt minne dock, var ett par år sedan siste jag körde vita vargenssystem, men någon nämde nya Tjingeling (Changeling) så det är nog snart dags igen
Baserat på det så tror jag att det är en bonus om sånna system som bygger på klara steriotyper som är enkla att följa. Billigare eller enklare att basera sig på steriotypen gör att de flesta följer den, sedan kommer en hel del av fördommarna automatiskt då de oftast är korrekta. Bonusar om man följer sitt hjärta och slag för att våga stå ut (båda relaterade till willpower tänkt).