Nekromanti nattgardet

Supermaster

Veteran
JAg har funderat lite kring Damariens "elitstryka" nattgardet. Hur ser de ut?

jag kan ju tänka mig att deras rustning inte bara är till för att skydda utan också för att inge respekt. Därför låter det inte helt orimligt att de bär något svart, tex en mantel.

De kanske ser lite ut som Tengils soldater i törnrosdalen? Fast jag kan ju inte förneka att det hade varit fräckt om nattgardets rustning var en mythic dawn- kopia. Jag menar svart helrustning med röda inslag. Hur coolt är inte det?;)

Hur anser ni att nattgardet ser ut? eller finns det någon information om det, tex i krigsherren?

Marukusu

Hero
Då Damariens kultur mest är baserad på klichéer om Balkan och Ryssland så tänker jag mig att nattgardisterna ser ut nåt såhär.
Kolla också in detta för lite tips om nattgardets metoder.

Supermaster

Veteran
okej, tack. om man bara ändrar det blåa, röda och vita till svart och slänger in en vitfjädersymbol någonstans på dom så ska det nog funka.

jag har faktiskt alltid föreställt mig Thamas lite som Ivan den förskräcklige, så jag var väl inte helt ute och cyklade då iaf.

ermine

Warrior
Alla medlemmar i nattgardet har tilldelats riddarslaget av storfursten personligen och bär mörkröda surcoter med Thamas vita fjäder broderad över hjärtat. I övrigt klär de sig oftast i mörka färger, mestadels på grund av sin förkärlek för att slå till om natten. Förbandets symbol är en stegrande, svart, eldsprutande mörkerhund som krossar en orm under sina baktassar och dess valspråk är ”Jag lyder. Jag vakar. Jag förgör.”

I övrigt har Marukusu rätt i att damariska soldater ser hyffsat mycket ut som medeltida krigare från Ryssland och/eller Balkan med vissa modifikationer. Till exempel så är ryssarna betydligt varmare klädda än damarierna, som till skillnad från de förra sällan behöver hantera hårda vintrar och damarierna har till skillnad från ryssarna inga influenser från ridande stäppkulturer. Vill man ha kosacker i Mundana känns det mer som man får leta i trakterna kring Drunok.

Bra bilder för övrigt, jag skall nog sno dem och sända dem till illustratören om det är OK. :gremwink:

ermine

Warrior
Thamas Vitfjäder (OT)

jag har faktiskt alltid föreställt mig Thamas lite som Ivan den förskräcklige, så jag var väl inte helt ute och cyklade då iaf.
Jag tänkte mig också alltid Thamas lite som en blandning av Vasnetsovs tavla av Ivan den Förskräcklige och Leopold II av Belgien. Jag föreslog att han skulle avbildas så i Av Blod Komna, och jag är rätt förtjust i slutresultatet.

Personlighetsmässigt har jag alltid tänkt mig Thamas som en blandning av Ivan den Förskräcklige och Gustav Vasa och knappt något av Vlad Dracula. Thamas är i första hand en brutal organisatör som verkligen vill styra upp Damarien och lämna spår i världshistorien. Många ser honom som en galen tyrann, men han är ganska populär hos delar av befolkningen och det enda sättet han egentligen kan ses som vansinnig på är hans i slutändan ganska vettiga misstänksamhet. Hans övergrepp rättfärdigas enligt honom själv av att han ser dem som nödvändiga för att skapa bestående lag och ordning i sitt rike (och eventuellt i granländerna).

Supermaster

Veteran
Re: Thamas Vitfjäder (OT)

jag har på senaste tiden börjat att tycka damarien är häftigt och då undrat lite kring hur den vanliga befolkningen faktiskt ser på thamas som härskare, så det var bra att jag fick förklaring på det nu.

men en sak till...
i vandöda & nekromanti står det att commersium lamia har en pakt med thamas om att förse honom med vandöda. skulle thamas öppet använda dessa i strid? för jag menar, han måste väl vara medveten om att han skulle gå till historien som en onskefull nekromantiker (även om han själv inte framställt de vandöda) isf.

DesertRain

Hero
Jag tänker mig dem typ som vanliga riddare fast med lite ryssland/balkan tema påå rustningarna.
Rustningarna själva är givetvis svarta och de har röda tabarder.

ermine

Warrior

Samarbetet med lamiorna har förklarats närmare/ retconnas i Av Blod Komna, där det i princip sägs att varken storfursten eller Cleastrate, commersium lamias ledare i Damarien, är medvetna om arrangemanget. Avtalet är mellan incantiment lamias ledare och drottning Ariandra. Exakt hur de vandöda kommer användas är lite oklart, men man kan nog räkna med att de inte kommer sättas in på damariskt territrium direkt och att drottningen eventuellt ser till att damariens härskare har plausible deniability när det kommer till användandet av vandöda. Ett användningsområde vore t.ex. att använda dem mot partisaner och motståndsmän i Västmarks träsk- och bergsområden eller som ett terrorvapen mot civila byar snarare än att låta dem slåss tillsammans med de damariska trupperna.

Phelan

Hero
Min version av Nattgardet. Bygger på att Thamas fick makten med stöd från Jargien och att Nattgardet bör vara elitstyrkor byggda på jargisk tradition, dvs främst infanterister. Organisationen är hyfsat stulen från en romersk legion :gremsmile:

Nattgardet
Detta är Thamas Vitfjäders elitstyrka och den är obehagligt kompetent. Soldaterna är samtliga veteraner, skickliga individuella kämpar och väl drillade i formationsstrid. De lägre befälen är taktiskt skickliga och vana att ta egna initiativ och improvisera. Nattgardet är indelat i 18 centurior om hundra man vardera och det är framförallt i aktioner upp till centuriestorlek som deras styrka kommer till sin fulla rätt. Främst är Nattgardet infanterister men varje centuria inkluderar åtta lätta kavallerister som agerar spejare. Behandla Nattgardet som en blandning mellan romerska legionärer och tyska andra världskrigstrupper – vältränade, uthålliga, taktiskt skickliga och med hög initiativförmåga.

Organisation av centurian
Centurion (1)
Optio (1) ställföreträdande centurion
Signifer (1) standarbärare
Cornifer (1) hornblåsare
Princepale (12) ingår i och leder varsitt tält
Secundo (12) ingår i och är ställföreträdare i varsitt tält
Contubernum (12) ”tält”, grupper om åtta man i fyra stridspar

Contubernum är fördelade enligt följande:
Kavallerigrupp (1) – agerar spejare och lätt kavalleri
Infanteri (8) – närstridsbeväpning samt pilum
Understöd (2) – avståndsvapen och lätt närstridsbeväpning
Tungt understöd (1) – krigsmaskiner och lätt närstridsbeväpning

Infanteristerna i Nattgardet är tränade att hantera sköld, spjut, svärd, pilum, dolk och obeväpnad strid för att kunna möta de flesta sorters motståndare. Standardbeväpningen består av långsvärd, dolk, välvd sköld och två pilum. Standardrustningen är en halvrustning i lamellpansar, benskenor i tunnplåt, knäskydd, handskar och blygdkapsel i mjukt läder och en öppen metallhjälm med nackskydd och kindplåtar. I trossen för man med sig pikar, långspjut och extra pilum. Befälen kan ha tyngre rustningar, företrädesvis dekorerade och formade plåtharnesk.
Kavalleristerna bär samma rustning som infanteristerna men med riddarsköld. Beväpningen är ryttarglav, långsvärd, dolk och fyra pilum.
Understödstrupperna har hornbågar förutom Thamas palatsgarde som försetts med krell-spaz. Sidobeväpningen är långsvärd, dolk och bucklare. Det tunga understödet har bara sidobeväpning förutom sina krigsmaskiner.

Mvh / Phelan

Regmolar

Swashbuckler

Jag ser mer och mer fram emot Damarien-modulen för varje inlägg om den...

tull

Hero

Lätt, damarien verkar bli en riktigt häftig modul. Det som står om damarien i av blod komma gillar jag också. Det enda jag reagerat negativt om är nattgardets motto.

tull

Hero

ermine said:
Det enda jag reagerat negativt om är nattgardets motto.
Hur så? Är det för ostigt? :gremwink:
”Jag lyder. Jag vakar. Jag förgör.”
Jag är osäker på vad ostigt menas men det ger intrycket av "what you see is what you get", jag saknar väll det 'nationalromantiska' inslaget i nattgardet, de är ju de främsta i Damariens armé och Thamas ögonstenar. Personligen hade jag byggt motot för att avspegla den aspekten snarare än att de är obehagliga, på de sättet kan de ju med en skräckblandad förtjusning också beundras av pöbeln "jag lyder. Jag vakar. Jag förgör." ger mig judge dread / terminator vibbar vilket jag inte gillar, då ser jag hellre en putsad fasad så att säga.

Hmm, jag ska googla/wika runt lite så kanske jag hittar bättre exempel som lyfter fram det jag vill se.

Marukusu

Hero

Jag gillar mottot, det får mig direkt att tänka på Mussolinis "Tro, Lydnad, Kamp" och Hitlers "Ein Volk, ein Reich, ein Führer", vilket jag i sin tur associerar med fanatism och förtryck. Helt rätt!

G

Guest

Guest

Måste hålla med. Visst kan man konstra till ett poetiskt motto om man vill, men jag tycker helt klart att "Jag lyder. Jag vakar. Jag förgör.” fungerar utmärkt för den säkerhets-polis vibe man får av Nattgardet.

tull

Hero

Fast varför skulle Damariens kung vilja att hans elitgarde blev sammankopplat med det? Här pratar vi om ett garde som skyddar en kungaföljd som befriat folket ifrån vampyrer! De borde få en ädlare framtoning enligt mig.

Marukusu

Hero

"Fast varför skulle Damariens kung vilja att hans elitgarde blev sammankopplat med det? Här pratar vi om ett garde som skyddar en kungaföljd som befriat folket ifrån vampyrer! De borde få en ädlare framtoning enligt mig."

"Befria folket från [insert förtryck here]"-kortet spelas i regel av alla usurpatorer. Hitler sade att han befriade tyskarna från judeo-bolsjevismen, Stalin att han befriade alla länder han ockuperade från kapitalistisk imperialism. Förtryckarorganisationer som SS och Tjekan hade alltid mycket ädla framtoningar i propagandan.
Givet alla destabiliserande inbördeskrig som utkämpats och vampyrernas despotism innan Thamas Vitfjäder tog makten i Damarien så vill nog folket hellre ha stabilitet och ordning än demokrati.
En stark organisation som slår ner all opposition mot kronan innan den hinner bli ett hot mot stabiliteten kanske ses på med gillande av många damarer, de vet helt inte bättre.

Poseur

Swashbuckler

Jag tycker att nattgardet borde ha något ärofullt valspråk jag också. Typ något som "Genom heder, frihet"

/Poseur

ermine

Warrior

Givet alla destabiliserande inbördeskrig som utkämpats och vampyrernas despotism innan Thamas Vitfjäder tog makten i Damarien så vill nog folket hellre ha stabilitet och ordning än demokrati.
En stark organisation som slår ner all opposition mot kronan innan den hinner bli ett hot mot stabiliteten kanske ses på med gillande av många damarer, de vet helt inte bättre.
Jag hade tänkt mig ungefär samma sak, folket gillar i första hand Thamas för att han skapar ordning och reda och för att han till viss mån gjort slut på adelns övergrepp mot vanligt folk och sänkt förtrycket till en nästan uthärdlig nivå (även om vampyrerna inte regerat öppet i Damariens kärnland på över tvåtusen år). Han har stoppat inbördeskrig, jagat ned rövare och rovriddare och har lyckats få kristallorden och Det vita klostret att lugna ned sig och inte dra in civilister på samma sätt som förut i sina konflikter. Det gör att folket faktiskt till stor del stödjer honom, då de är övertygade om att alla alternativ måste vara sämre.

Allt detta har varit möjligt tack vare rätt systematisk brutalitet från storfurstens sida och nattgardets taktik bygger i hög grad på psykologisk krigföring och hemlighetsmakeri. Thamas tänker sig att Damarierna antagligen inte skulle ha någon respekt för honom om han försökte framställa sig själv och nattgardet som nåderikt och ädelt. Obevekligt men rättvist har alltid varit mer av hans grej.

Gardet ses som det yttersta uttrycket för storfurstens bestraffande vrede mot lagbrytare och upprorsmakare och inte som någon tapper riddarorden. På senare år har storfursten även börjat antyda att han ser Västmark som ett "laglöst rike styrt av hedniska rövarband" och att någon borde ordna upp landet då dess inkompetenta härskare tydligen inte är kapabla till detta.

Fast i händelse av ett krig mellan Damarien och Soldarn/Västmark så undrar man om inte en del sådana här dialoger kommer utspela sig bland nattgardisterna:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SO5WoLnOOlU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/SO5WoLnOOlU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Phelan

Hero

En liten reflektion kring hela den här diskussionen:

Hur kommer "demokrati" in i bilden överhuvudtaget? Det är ett koncept som den stora majoriteten av Mundanas befolkning inte ens hört talas om.

/ Phelan