Nekromanti nattgardet

tull

Hero
Re: Thamas Vitfjäder (OT)

Jag skickade följande motton som förslag till ermine i ett PM då jag inte ville gå ur topic för mycket här men jag tror jag följer med strömmen endå:

Följande motton är exempel på vad jag hade haft som valspråk till nattgardet

Nådens och rikets sanning

För Damariens ära, för Damariens makt, över berg, över dal, skallar nattgardets jakt

Plikten är rikets stöd

Något i denna stil skulle jag utformat det som sagt, framförallt eftersom jag tycker att Hitler/Stalin jämförelser inte passar in i en medeltida fantasyvärld som Mundana. Jag tycker Damarien har fått en orättvis som en ond och hård feodal stat. Det handlar snarare om att Damariens härskare verkar vara den enda på mundan med lite stake att ta hårda beslut, men för det behöver han inte illustreras som en galen diktator. Ett elitgarde i rikets tjänst skulle jag snarare låta valspråket avspegla deras ställning till kronan än hur de arbetar. Som soldat i nattgardet så skulle jag iaf känna mig mycket mer utvald och hedrad till min arbetsuppgift med ett av mina motton snarare än det nuvarande. Tänk också på det, att Damarien precis som flertalet andra riken är ett ståndssamhälle, folket ska veta nattgardets ställning utan att de profilerar sig som terminatorer.

Marukusu

Hero
Re: Thamas Vitfjäder (OT)

"Hur kommer 'demokrati' in i bilden överhuvudtaget? Det är ett koncept som den stora majoriteten av Mundanas befolkning inte ens hört talas om."

Pereine och Colonan är demokratiska stater. Västmark har ett semi-demokratiskt system om inte jag minns fel och Asharien har övergett det aristokratiska systemet för längesen. På så vis är Mundana mer socialt progressivt än vår egen senmedeltid/renässans och givet hur extremt litet Mundana är jämfört med vår jord så borde dessa idéer ha spritts ganska snabbt runt om i världen bland intellektuella och idealister.

”Jag lyder. Jag vakar. Jag förgör.”
Jag håller inte med personerna som ogillar detta valspråk, jag tycker det är klockrent. I mina ögon har nattgardet alltid varit ett terrorverktyg och ett sätt att hålla oppositionen på plats. Annars känns namnet nattgardet lite väl missvisande om man vill sända ett budskap om lojalitet och statlig glans. Nattgardet ger iallafall mig association att de kan komma och (an?)gripa mig om natten om jag inte sköter mig.

Regmolar

Swashbuckler
Jag håller med; Nattgardet är ett terrorverktyg och sett ur det perspektivet är väl mottot perfekt. Damas svaret på den upplyste despoten i ett land som de senaste x-tusen åren styrts omväxlande av tyranner, galningar och vampyrer (lite draget över en kant).

Folket är nog glada så länge de känner att det är de bråkiga aldesmännen andra "rikets [dvs. Thamas] fiender" som nattgardet syftar till att förgöra, och att de själva är tämligen säkra så länge de inte försöker bråka med Thamas, till skillnad från de tidigare nämnda x-tusen åren i Damariens historia, då riddare som nog hade mycket finare motton gjorde vad de ville mot både trilskande och icke trilskande bönder. Och då har vi som sagt fortfarande religiösa inbördeskrig, vampyrer, rövare och Daak vet vad att räkna med.

Det finns nog ganska mycket i Damarien man kan förgöra utan att folket tycker det är något särskilt hemskt i det :gremwink: