Nekromanti Necromanti

ikaros

Warrior
Är jag ensam om att anse att de förmågor och regler som omfattar necromanti och vandöda är lite för mäktiga med tanke på vad man måste göra. T.ex. förmågan flyga kräver en magnitud 40 ataxatropisk rörelsemagi för att nå upp i de hastigheterna + levitation och ökad varaktighet. Denna 3:e gradens förmåga bygger dessutom på necromanti! : förvirrad:

Praetori

Warrior
Jo, Nekromantin är mäktig. Men för att kunna få en nekrotropisk förmåga måste man jhu vara vandöd eller dibukkultist (endast de som använder sig av att ingjuta nekro-förmågor på levande).
Å vandöda e förhoppningsvis inte så vanliga att de blir störande.

Tänkte lägga in min egen nekrotropiska förmåga i den här tråden.
Köttets Kraft.
Förmågan ger den vandöde möjlighet att läka "1 Trauma" per kilo färskt rått kött denne äter. Regler för vilken typ av kött och hur gammalt det får vara kan med fördel tas från alstringskraven för Nekromanti.
Vilken rang förmågan skall vara på kan ni själva bestämma. Men köttätande zombier är bara ett måste =)

quisling

Warrior
Hoppas att detta främst är avsett för större odöda varelser, och möjligen för omättliga zombier. En vanlig människa skulle ha svårt med ett intag som ens närmade sig ett kilo kött (var god pröva; ät rena färsbiffar på ett kilo färs - då är ändå kötthalten långt ifrån ren :gremlaugh: ).

King Kromm

Hero
Pah! Ett kilo kött, ingenting! Ge mig en måltid bestående av 1000g rent fint, och smarrigt tillägat kött. Nått att dricka till det(med fördel öl) så ska jag allt festa loss!

Nä, men lite mindre OT, så hade vi en diskusion under senaste spelmötet om hur mycket kött man äter om man går på en diet på enbart kött.(rpna hade hårda tider och ingen mat när dom ramla över en stackars hjort som sanbbt dog). Hur mycket är då rimligt? Hur mycket grillat kött är det rimligt att äta på ett dygn om det är det enda man har förutom vatten?

Praetori

Warrior
Tanken är att zombier inte känner när de är mätta å dessutom inte har någon matsmältningsmekanism. Huvuddelen av köttet "förbränns" till nekrotropi.
Men det är iofs coolt om de äter så mkt att de sväller upp.
Feta köttfyllda magar =)

Lycan

Hero
Ärligt talat så är inte nekromantin "mäktig"; den är "förvirrad". V&N är skriven med ringa respekt för tidigare publicerat material och går inte alls i linje med den ypperliga M&M. Personligen tycker jag att det är en av de sämre supplementen till Eon, delvis p g a ovan nämnda tillkortakommande och delvis p g a textens klichéartade och smått parodiska ton (som visserligen är småkul, men rimmar illa med Eons stämning och går ut över faktiska explicita moment i spelvärlden).

En gång i tiden småpysslade jag med en rent logisk fortsättning på de mycket trevliga alkemiska system som presenterades i M&M och hur dessa hade kunnats använda i nekrofila sammanhang... och det tycker jag att NG också borde gjort. Eller, tja... inte småpysslat kanske :p

'Gör om, gör rätt!' som de säger. V&N är inget att hänga upp sig på. Den suger.

- Lycan

lijat

Swordsman
exakt vad gorde du med alkemi systemet du kunde inte tänka dig att dela med dig.

Lijat - vill gärna ha alternativ nekromanti.

Duddmannen

Hero
Nekromanti

Det är inte Nekromantin som är mäktig, det är all annan magi som i så fall är för vek.

Denna 3:e gradens förmåga bygger dessutom på necromanti!
Nu blev JAG förvirrad. Vad menar du med "dessutom"? Den nekrotropiska förmågan Flyga är av fjärde rangen. Det betyder att det kostar 4 magnituder att skaffa förmågan samt att den medför en ökning av den vandödes rang med 4 (som ju gör det lite svårare att genomföra själva reanimationen).

Jag är säker på att om Neogames gör nästa magimodul (Demoner) i samma stil så kommer det hela att ordna upp sig. Jag har haft stor nytta av allt material i Vandöda och Nekromanti - det är en av de coolaste böckerna Neogames har gjort!

Gylf draken

Warrior
Vandöda och necromanti vs Mystik och magi.

Håller med om att V.O.N boken inehåller en del förändringar och inte riktigt följer de tidigare ideerna.
Men det är bara bra, verkar som om de löst mysteriet med dåliga magiregler, M.O.M har bara tråkiga livllsa regler tillskilnad från vandöda och nekromanti vars regler är roliga, trots att de gör Necromantikerna riktigt mäktiga så är det endå bra, magi skall vara mäktigt.....

VH Jens.L "Draken"

Kenzui

Warrior
Frukost, inte så gott med kött men 0,7kg då. Lunch, gott skulle nog ligga på 0,6kg och en maffig midag på 1kg. Fast då krävs det ju potäter och dricka, annars kan det ju bli mer kött, typ 0,3kg varje måltid.

Caesar

Veteran
Det där låter väldigt mycket skulle jag säga. En flintastek brukar ligga runt 0.7-1.1kg vill jag minnas. Jag skulle vilja se den som sätter i sig en flintastek till frukost... :gremwink:

Kenzui

Warrior
Precis vad jag tänkte, men då dom bara har kött och vatten, så visst skulle man kunna dra is sig det. Lär ju inte vara så gott efter ett tag bara hehe.

ikaros

Warrior
Re: Nekromanti

Ursäkta min okunnighet vad gäller förmågans rang. Men det jag menar är att om man gämför förmågan med effekterna levitation och rörlighet så verkar det som om den där magiska förmågan slukar fruktansvärt mycket kraft. Det känns lite som att necromanti är lösningen på alla besvärliga problem som uppstår när det gäller mäktiga magier, visst man måste vara vandöd eller så men är det realistiskt att en necromantiker kan skaffa sig flygförmåga mycket enklare än låt säga pneumomantiker? Det är ju roligt om alla typer av magiker har sina styrkor och svagheter... eller?

DarkMystic

Swordsman
Va!

Personligen älskar jag V&N som är den bästa av Eonböckerna.

Det första man får tänka på istället för att tänka på alla överdrivna förmågor och besvärjelser så får man tänka vem vill syssla med det? Hur många får tag i böcker om Nekromanti och kommer så långt att han kan göra 3:gradens förmågor.

Inte många eller hur. Dem som sysslar med det gör inte mycket annat än hemlighåller sin forskning och hotet från religösa fanatiker e enorm. Men inte bara dem jagar nekromaniter utan vanliga bybor kan gå Mobsyndromet och döda nekromantikern(Frankenstein)...

Boken är underbart gjord och det mesta är balanserat. Jag fattar inte vad folk menar att V&N inte går ihop med M&M. Kanske är jag unik som älskar den här boken men jag dör hellre än att säga: den här boken suger.

/DarkoMystico blir besviken på folk :gremfrown:

nordan

Swordsman
Såg faktiskt i senaste illustrerad vetenskap att någon testat att uteslutande käka rent kött i ett år. Det visade sig att det fungerade aldeles utmärkt. Dock vet jag inte vilka mängder det handlade om.

Magnus L

Hero
Det där låter allt i värsta laget.

2,3 kg kött per dag plus potatis...nja.
Eller över 3 kg kött per dag utan potatis. det är på tok för mycket.

En rejäl biff för en person på en restaurang ligger strax över 200 gram.

Caesar

Veteran
Jag läste det som om dina vikter var med tillbehör iom att du skrev "Fast då krävs det ju potäter och dricka, annars kan det ju bli mer kött, typ 0,3kg varje måltid." Dvs 1kg till frukost, 0.9 mitt på dagen och 1.3 på kvällen, det tycker jag låter lite väl mycket...

DarkMystic

Swordsman
Re: Necromanti OT

Till alla er OT:are kan ni skriv OT i ämne, ni är faktiskt in grisodlare längre...

/DarkMystic känner sig som en 1000poängare :gremgrin:

Duddmannen

Hero
Re: Nekromanti

visst man måste vara vandöd eller så men är det realistiskt att en necromantiker kan skaffa sig flygförmåga mycket enklare än låt säga pneumomantiker?
Som sagt, det är inte Nekromantikern som faktiskt flyger - det är hans odöda varelser. På samma sätt som Pneumantikern frammanar Sylfer som flyger redan på rang 1.

Det är ju roligt om alla typer av magiker har sina styrkor och svagheter
Det håller jag HELT med om! Därför ser jag gärna att det kommer uppdateringar av exempelvis Mystik & Magi efter att Demoner är klar.