Finns ingen skillnad i första skedet annat än rent estetiskt. Senare i spelet är den främsta skillnaden att folk tenderar att få olika skills, och bli bra på olika saker, men avancerandet i vanliga egenskaper påverkas inte av ens hus.
De skills man har lättast att skaffa sig, per hus, är:
Goliath: Muscle
Escher: Agility
Cawdor: Ferocity
Van Saar: Techno
Delaque: Stealth
Orlock: Shooting
...men om man har tur med tärningarna kan alla få alla skills. Och hur snabbt man stiger i t.ex. Weapon Skill påverkas inte alls av ens hus, som sagt.
Så, Cawdor vs Delaque: vill du spela fanatiska puritaner i bondage-masker eller lömska ninjor i Ray-Bans? Svaret är helt baserat på estetik...
(Med Outlaws blir det annorlunda; även om de har ungefär samma egenskaper känns ett gäng Scavvies eller Ratskin Renegades helt annorlunda än vanliga gangers på grund av sina små specialförmågor. Men inte i grundspelet.)
Erik - spelar Escher. Eller spelade, på den tiden han befann sig i närheten av andra Necromundaspelare.