Nekromanti Nedstängningen av tråden "Forumitfokus: Recca"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth said:
Jag valde en dålig liknelse.
Det var inte liknelsen som var dålig, det var att påstod saker som inte hade hänt som rörde till allting. Det som hände var inte utdelande av böter, utan utdelande av en varning. Vilket av en händelse är exakt vad som hände =)

Du vill ju hoppa över bötessteget helt och hållet och slänga folk i finkan direkt. Och här börjar liknelsen fallera så jag släpper den helt.

Folk tjaffsade: det utedelades en varning (Eller okej, en tillsägelse nu när jag tittar efter. Nästan samma sak i min bok)
Folk fortsatte tjaffsa: personligen hade jag tyckt att det här var rätt läge att stänga av de två i en vecka.
(Hypotetisk situation!) Folk kom tillbaka efter en vecka och tog upp tjaffset igen: folk blir avstängda i tre månader.

Det sagt, en tolv timmar gammal diskussion? Jag är skitglad om jag får svar på mina trådar ens inom ett dygn.

Ram

Skev
Tror du verkligen att det var anths poäng...? Hastigheten?

Jag tycker jämförelsen är ganska tydlig. Man kan köra lite för fort ibland (raljera lite för hårt i trådar), men när man plockats av polisen (moderatorn har postat) så bör man lämpligen inte åka därifrån och köra för fört (raljera vidare i tråden) medan man är inom synhåll från polisen (i samma tråd).

Är inte det en rimligare tolkning än att tro att det är att utsätta andra för livsfara som är poängen...? Jag upplever att det är ganska sällan som det sker på ett rollspelsforum.

Troberg

Sinister eater
anth said:
Att missa en moderering, kanske för att man skriver ett svar samtidigt som tråden moderereras är en sak.
Det är faktiskt ganska lätt hänt att man episkt missar en moderering. Så här går det till:

* Markeringen av olästa inlägg funkar inte i trådat läge, har man läst ett inlägg anser den att man lästa alla.
* Lösningen på ovanstående är att klicka upp ett fönster (eller flik, för er stackare som inte kör Opera) för varje oläst inlägg i tråden. Sedan läser man dessa inläggsfönster ett och ett, svarar om man vill, och stänger dem sedan.
* När alla är stängda så gör man en refresh på tråden och ser om någon svarat något. I så fall börjar man om, annars stänger man och kollar nästa tråd.

Problemet är då att om det är en lång tråd så kan det innebära 200 inlägg som man läser, och man kanske skriver 10 svar. Detta kan ta timmar, och man ser då inte varningen förrän man refreshar efter första genomkörningen.

Förstår ni varför jag skulle vilja se markeringen av olästa inlägg fixad? :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Ram said:
Tror du verkligen att det var anths poäng...? Hastigheten?

Jag tycker jämförelsen är ganska tydlig. Man kan köra lite för fort ibland (raljera lite för hårt i trådar), men när man plockats av polisen (moderatorn har postat) så bör man lämpligen inte åka därifrån och köra för fört (raljera vidare i tråden) medan man är inom synhåll från polisen (i samma tråd).

Är inte det en rimligare tolkning än att tro att det är att utsätta andra för livsfara som är poängen...? Jag upplever att det är ganska sällan som det sker på ett rollspelsforum.
Tack för klargörandet av hur man bäst bör tolka en liknelse. Det hjälpte mig stort och kommer göra mitt liv mycket lättare nu. Man skulle rentav kunna säga att du har gjort en betydande insats i den här tråden, Ram. Därför hoppas jag att du fortsätter göra inlägg av den här typen i diskussioner som redan är avslutade av de deltagare som startade den.

Recca

Femme Fatale
Troberg said:
* Lösningen på ovanstående är att klicka upp ett fönster (eller flik, för er stackare som inte kör Opera) för varje oläst inlägg i tråden. Sedan läser man dessa inläggsfönster ett och ett, svarar om man vill, och stänger dem sedan.
Flikar är standard. Torch, Chrome, internet explorer, firefox. Alla har flikar.

Krille

Super Moderator
Avslutad diskussion är avslutad!

Recca said:
Tack för klargörandet av hur man bäst bör tolka en liknelse. Det hjälpte mig stort och kommer göra mitt liv mycket lättare nu. Man skulle rentav kunna säga att du har gjort en betydande insats i den här tråden, Ram. Därför hoppas jag att du fortsätter göra inlägg av den här typen i diskussioner som redan är avslutade av de deltagare som startade den.
Om nu diskussionen är avslutad så finns det ingen större poäng att fortsätta den. I synnerhet inte med en spydig kommentar som den ovanstående.

Den här är gränsfall på personangrepp och ännu mer gränsfall på hobbymoderering, och som du vet gillar vi inte någondera.

Eksem

Champion
Försök till bitande sarkasm i all ära, men ärligt talat borde du ta till dig Rams inlägg. Det är relevant och sakligt.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Troberg said:
Flikar är standard. Torch, Chrome, internet explorer, firefox. Alla har flikar.
Bara Opera har MDI, dvs flera fönster i ett parent-fönster.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Försök till bitande sarkasm i all ära, men ärligt talat borde du ta till dig Rams inlägg. Det är relevant och sakligt.
Rams inlägg syftade till en av två saker; antingen att ifrågasätta min intelligens eller att ifrågasätta mitt uppsåt. I båda fallen var det helt onödigt och det förtjänar, liksom ditt inlägg, inte att tas på allvar.

Eksem

Champion
Nu tycker jag du gör dig själv en otjänst, men jag ska inte tjata mer om den saken.

Recca

Femme Fatale
Är alla på rethumör nu för tiden eller?
Kring 18tiden igår skrev Anth ett inlägg som jag reagerade på. Jag ställde frågor kring det inlägget. Lite senare på kvällen så hade Anth besvarat det inlägget och jag skrev "Då förstår jag".

Ytterligare lite senare skriver Ram ett inlägg där han ifrågasätter mina frågor (antingen motivet bakom dem eller tolkningen av Anths inlägg). Oavsett vad Rams grund för ifrågasättandet är är det uppenbart inom samtalets kontext att det är HELT onödigt. Lite så här: "Jag förstår inte vad du menar, Anth, kan du förklara igen?"
Anth förklarar.
"Jag förstår nu, tack så mycket."

Ram, 3 timmar senare; "Hallå! Hur kunde du inte förstå det där inlägget?? Så här skulle det ju förstås!! DUH!"

Recca skriver ett lite irriterat svar.

Eksem ytterligare senare: "Det där var ju ett skitrelevant och klartänkt inlägg Ram skrev, sluta dryga dig, Sop-Recca."

Suck.

Sodivra

Champion
Recca said:
Är alla på rethumör nu för tiden eller?
Kring 18tiden igår skrev Anth ett inlägg som jag reagerade på. Jag ställde frågor kring det inlägget. Lite senare på kvällen så hade Anth besvarat det inlägget och jag skrev "Då förstår jag".

Ytterligare lite senare skriver Ram ett inlägg där han ifrågasätter mina frågor (antingen motivet bakom dem eller tolkningen av Anths inlägg). Oavsett vad Rams grund för ifrågasättandet är är det uppenbart inom samtalets kontext att det är HELT onödigt. Lite så här: "Jag förstår inte vad du menar, Anth, kan du förklara igen?"
Anth förklarar.
"Jag förstår nu, tack så mycket."

Ram, 3 timmar senare; "Hallå! Hur kunde du inte förstå det där inlägget?? Så här skulle det ju förstås!! DUH!"

Recca skriver ett lite irriterat svar.

Eksem ytterligare senare: "Det där var ju ett skitrelevant och klartänkt inlägg Ram skrev, sluta dryga dig, Sop-Recca."

Suck.
Det är ju ett sätt att tolka Ram och Eksem. Jag tolkade dem på ett annat sätt när jag läste deras inlägg.

Ram tolkade jag som att han skrev för att förtydliga, inte förnedra och Eksem som att han ville stå upp för att Rams inlägg inte var så dumt, inte att idiotförklara. Jag upplevde det som konstruktivt och välvilligt.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Ram tolkade jag som att han skrev för att förtydliga, inte förnedra och Eksem som att han ville stå upp för att Rams inlägg inte var så dumt, inte att idiotförklara.
Det Ram och Eksem har gemensamt i sina inlägg är att de försökte förklara någonting... Absolut.

I Rams fall var det uppenbart onödigt, som jag ovan förevisade. Eftersom det var så uppenbart onödigt, såg jag ingen annan förklaring än att det handlade om dryghet och reagerade med att skriva ett, enligt mig, ganska kul svar. Men faktum är nog att jag var alldeles för trött för att vara rolig på riktigt.

Sen skrev Eksem ett svar på det där han förklarade att jag borde lyssna på Ram när han skriver onödiga inlägg.

Alltså, på riktigt, trollar ni med mig?

Krille

Super Moderator
Storebror ser er.

Basånivet, jag har ögonen på er. Tonen är lite väl ond för min smak just nu.

Tänk på regel 2 och 8 samt riktlinje 1, 3, 4, 5 och 6. I synnerhet riktlinje 5.

anth

Vetefan
Recca said:
Ni skojar, va? :gremtongue:

Haha. Roligt. :gremwink:
Nu får ni faktiskt ge Recca lite cred.

20:36 Skriver jag ett inlägg som förklarar min liknelse.
20:55 Skriver Recca att hon nu förstår min liknelse.
21:23 Skriver Ram ett inlägg som förklarar min liknelse (som jag redan förklarat och som Recca redan svarat att hon förstår).
Recca lackar ur eftersom hon inte tycker om när någon förklarar saker som hon sagt att hon redan förstår - det ÄR faktiskt detsamma som att idiotförklara Recca.

Ram skriver ett jättebra inlägg. Tyvärr postade han det en timme för sent.

Eftersom samtliga tre inlägg postades inom en timme kan Ram ha missat Reccas inlägg (och eventuellt även mitt).
Då har han faktiskt inte gjort något fel och ska inte ha någon skit för det.

Eksem

Champion
Jag tycker inte det är så bra att läsa andra så där aggressivt, och utgå från att andra vill en illa. Jag önskar dig bara väl, men tycker att det vore bra att inte bara avfärda alla andra hela tiden. Men nu har jag börjat recensera hur andra människor lever, och det är ju något jag egentligen inte vill ägna mig åt eller är särskilt lämplig att göra, så jag ska sluta med det nu.

Ram

Skev
Recca said:
Ytterligare lite senare skriver Ram ett inlägg där han ifrågasätter mina frågor (antingen motivet bakom dem eller tolkningen av Anths inlägg). Oavsett vad Rams grund för ifrågasättandet är är det uppenbart inom samtalets kontext att det är HELT onödigt.
Jag är skyldig men med en ganska bra ursäkt.

När jag började skriva mitt inlägg så fanns inte ditt svar till anth. Jag chattade lite samtidigt som jag skrev det och jag försökte även hålla ned tonen i det lite så det tog säkert en stund innan jag fick iväg det. Det var 30 min mellan din post och min, inte tre timmar.

Sedan hoppas jag att du kan ha viss förståelse för att tonen blir lite snorkig då man upplever att ens motpart har en sådan ton.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Låsning!

Nu låser jag den här diskussionen då den ballat ur rätt ordentligt.

Ska det vara så jävla svårt att tolka varandra välvilligt och ge fan i att gå aggro på varandra?

Seriöst?

(Och om de som så gott som alltid går i taket när vi låser diskussioner går i taket av denna diskussionslåsning ber jag dem att inte starta en ny diskussion om hur dåligt det är att diskussionen om diskussionslåsningen låstes. För är det nån diskussion i diskussionernas historia som inte längre fyller något konstruktivt syfte så är det denna.)