Nekromanti Nefariter

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Låter intressant

Är det den John Cage som skrev 4'33?

Ja. Fast Music for Prepared Piano är, som titeln antyder, musikstycken skrivna för ett piano med diverse saker instoppade mellan strängarna. Av någon orsak påminner 4'33 mig om något Andy Warhol sa om en av sina filmer: "It's a lot more interesting to think about than to watch"

Vad tror du om den som stämningsmusik?

Hmm... egentligen använder jag inte stämningsmusik till rollspel, men i det fallet skulle jag kunna göra ett undantag :gremgrin:

-JPS- misstänker att vi borde sluta här om det inte dyker upp en skräckrollspelsanknytning snart.

Weatherman

Hero

misstänker att vi borde sluta här om det inte dyker upp en skräckrollspelsanknytning snart.
Jag tycker det är skrämmande att man kan bli känd genom att skriva ett 4 minuter 33 sekunder långt stycke som är helt tyst!
Allvarligt talat så har du helt rätt!

/Mats

Ghoulz

Swordsman
Nefarious

Pröva med engelskans Nefarious: skändlig, nedrig.

Ghoulz lyssnar just nu på Suicides andra skiva (även fast han nyligen köpt deras nya och den var helt ok så går ingenting upp mot det gamla).

Hur vore det att basera ett äventyr på "Release the Bats"?

Troberg

Sinister eater

Vad är det för typ av musik?
Den låter sig inte klassificeras så lätt, dels därför att det inte finns så mycket att jämföra med, dels därför att den spänner över ett stort spektrum.

Baserat på den andra musiken du gillade (bra smak förresten!) så tror jag att du ska testa.

Bra startpunkt kan nog vara 'Sporting Life' eller 'Saint of the Pit/Divine' punishment. Lite mer lättlyssnade är 'The singer' och 'Malediction & Prayer'. Lite mer svårlyssnade är Vena Cava och SchreiX. Skulle du hitta Insekta ringer du mig, annars! :gremsmile:

Om du är intresserad så kan jag maila dig några mp3-or som du kan provlyssna. Skicka ett privat meddelande i så fall (Inte till min mail, Telia blockar min inkommande mail (igen). Jag uppmanar därför alla att pinka i Telias brevlåda!).

Och till vad kan den användas?
Tja, scener som har en "ligga och skaka i fosterställning i hörnet i ett mörkt rum"-stämning låter lagomt. Mörkt mentalsjukhus. Tortyranstalt. Något åt det hållet.

Fan, jag måste nästan ha med en låt med Nick Cave också eftersom scenariot är döpt efter en strof ur en av hans låtar...
Attans, min gissning var "Yes, true weeping is yet to come".

Troberg

Sinister eater

Av någon orsak påminner 4'33 mig om något Andy Warhol sa om en av sina filmer: "It's a lot more interesting to think about than to watch"
Det är ungefär som ett gig Einstürzende Neubaten gjorde där de spelade på en metallsvarv i en bunker under berlinmuren. Grejen att göra det är ett viktigare statement än det resulterande ljudet.

Weatherman

Hero

Tja, scener som har en "ligga och skaka i fosterställning i hörnet i ett mörkt rum"-stämning låter lagomt. Mörkt mentalsjukhus. Tortyranstalt. Något åt det hållet.
Låter som nåt man kan ha användning av. mentalsjukhusstämning ska man inte vara snål med!

Attans, min gissning var "Yes, true weeping is yet to come".
Gillar mord bättre. Gråtande kan WoDdarna behålla :gremwink:

/Mats

Rising

Vila i frid
Uups, Beskyllaren och Torteraren... [ANT]

"De nefariter som nämns i regelboken; "hämtaren", "sökaren" och "straffaren" (??? osäker på alla utom Hämtaren)"

Erm, kollade upp det här när jag kom hem... "Hämtaren" var rätt, men "Sökaren" har jag hittat på själv och "Straffaren" heter egentligen "Torteraren" och ingenting annat. Sedan finns det en "Beskyllaren" också. Han är väl egentligen häftigast av dem allihop, men jag glömde bort honom för jag har aldrig använt honom i ett äventyr.

Nå, så var det med det.

/Riz.

Ghoulz

Swordsman
Hyresvärden?

Hyresvärden = vår senaste kvällstidningskändis/lustmördare (nåja, kanske inte DEN senaste, men rätt ny var han väl i alla fall). Varför heter alla nefariter sånt som rubriksättarna på aftonbladet tror säljer lösnummer?

Kitzune

Swashbuckler
Re: Hurm.

Vad är Occams Rakkniv? Förklara begreppet för en okunig
meddebbatör.

/Alexander Gyhlesten

Krille

Lord
Re: Hurm.

"Vad är Occams Rakkniv? Förklara begreppet för en okunig meddebbatör."

En vetenskapsteoretisk princip och/eller filosofi som namnges efter den som kom på den, William av Occam (1285-1349). Regeln som kallas "Occams rakkniv" säger helt enkelt att "mångfald skall icke antas utan nödvändighet" och har sedan förvanskats fram och tillbaka genom tiden. Han blev inte särskilt populär inom kyrkan när han förklarade att Guds existens inte kan härledas med förnuftets hjälp.

Principen har sedan används inom vetenskapsfilosofin för att eliminera det som inte behövs i ett experiment. Om det finns två modeller som förklarar ett givet fenomen så är den enklare modellen den bättre. Typexemplet är Einsteins särskilda relativitetsteori, speciellt i jämförelse med Lorentzteorin om att klockor går långsammare och linjaler drar ihop sig när de rör sig genom en eter. Einstein kom fram till att Lorentz hade rätt i att klockor går långsammare och att linjaler drar ihop sig. Kruxet var att han inte kunde finna några bevis på en eter och strök därför detta ur ekvationen. Resultatet blev den speciella relativitetsteorin och den berömda massomvandlingsekvationen (E= mc<sup>2</sup>).