Nekromanti Negadungeons

chrull

Stockholm Kartell
Läste lite på Rotten pulp om Negadungeons.

En Negadungeon är i korthet en äventyrsplats du inte vill vara på.
En vanlig Dungeon är en äventyrsplats rollpersonerna och spelarna besöker för att utforska i förhoppningar om att vinna rikedom, bli berömda, hyllade hjältar eller liknande. I en vanlig dungeon så får du det här, i alla fall om det går bra för dig. En Negadungeon är ett ställe du aldrig skulle ha gått in i. Kanske hamnar du där av misstag. Kanske är det bara det att du inte kan låta bli den där förseglade gruvingången som det står "TILLTRÄDE FÖRBJUDET" på, kanske hörde du att kryptan är full med skatter att plundra och det är ren girighet som lockar in dig. Problemet är att Negadungeonen inte belönar dig. Och ju djupare in du tar dig, ju närmare ditt egna förfall gräver du ner dig. Och antagligen får du inte ut särskilt mycket för dig.

Bloggposten tar upp några exempel på Negadungeons eller dungeons som har drag av negadungeon-het:
Death Frost Doom, The Monolith from Beyond Space and Time, The Tower (alla tre LotFP/Raggi), Silent Hill och delar av Dark Souls (TV-spel)

Och själva anledningen till varför jag postar:
Har du några andra exempel på Negadungeons (som inte är utgivna till LotFP... eller är Dungeon of Doom)?
Har du använt en negadungeon som en del av en kampanj?
Vad tycker du om dem?
Vad är viktigt att tänkta på?

(Är bara intresserad av användandet av en Negadungeon där den inte är uppenbart förväntad, dvs handlar hela spelet om att allt kommer gå åt helvete så är det inte riktigt en negadungeon, då är det mer en tragedi.) (Spelsystem spelar däremot ingen roll)

Jag är lite sugen på att skriva lite på en Negadungeon med syftet att vara vägen till dödsriket med en möjlighet att återuppliva folk...

Cybot

Mest spelbar
Du stryker du ju alla Negadungeons som jag någonsin har skapat och spelat.

För i Vietnamspel, Cthulhuspel och blandningar av de båda så är ju Negadungeons en självklar del av spelet.
chrull said:
Det är lite tanken. Om hela spelet/kampanjen går ut på att vara en nedåtgående spiral så är det inte riktigt en negadungeon. Säger man "låt oss spela Cthulhu i Vietnam" så vet ju alla vad man kan vänta sig menar jag :D

Sephi

Veteran
Mja, jag vet inte om det var en Negadungeon då det fanns vissa rikedomar och skatter att finna, men jag körde en D&D kampanj där spelarna hade gått in i en gruva på jakt efter ett troll dom hade fått i uppdrag att dräpa. Dom föll allihopa ner i ett flera mils långt shackt till botten av en uråldrig och glömd dödslabyrint som var del av en religion som hade dött ut för länge sedan. Hela kampanjen var centrerat runt att karaktärerna skulle ta sig ur labyrinten. Spelarna mötte många olika varelser och folkslag som bodde i olika delar av den flera hundra våningar långa labyrinten.

Kampanjen avslutades när dom nådde gruvan igen efter många månader under marken, och sista spelmötet avrundades med att karaktärerna med väldig enkelhet hade ihjäl trollet och kunde hämta ut sin belöning.
chrull said:
Haha. Förväntade de sig en episk slutstrid när de väl stötte på trollet?
Sephi said:
chrull: Haha, nä då. :) Dom hade redan haft en ganska rejäl och episk slutstrid med en nekromantiker innan. Trollet var bara liksom för skojs skull, leaving no loose ends, om man kan säga så. Det var en fin avrundning, även om själva striden var ganska kort.

Hellzon

Långsamma Vargen
Lättare spoiler för Tomb of Horrors:

Tomb of Horrors är ju lite så. Vad jag minns finns det i princip inget loot förrän om spelarna lyckas besegra slutbossen (som är demilichen Acererak - en skalle fullsmyckad med juveler som i princip äter en spelarfigur per stridsrunda).

God45

#PrayersForBahakan
Valley of dust and fire. Medan det finns "Loot" tar det långt tid innan det dyker upp, du kan inte få tag i det, du kommer dö, du kommer inte uppnå något du vill ha och din level 25 fighter kommer dö av att fastna i en sandstorm som en chump. Plus, du kan inte vinna även om du gör allt. Jag älskar den modulen :D

Ymir

Liten kantbaron
Scenariot "Dyslexia" på senaste Gothcon var en fullkomligt briljant negadungeon.

OBS MEGASPÅJJLER OBS:

Man vaknar upp med minnesförlust, kidnappade av vad man tror är en galen läkare. I själva verket befinner man sig på en hemlig militärbas utanför Kiruna som blivit infesterad av ett aggressivt utomjordiskt, textbaserat mem från en Svart Monolit, och det enda som skyddar rollpersonerna är deras artificiellt inducerade oförmåga att läsa. Man måste nu ta sig ut från denna bisarra dungeon av sakta muterande och allt mer galen militärpersonal, samtidigt som man försöker pussla ihop vad fan som egentligen hänt och vilka man är. Ett fantastiskt scenario, särskilt som överlevnad i den här dungen primärt handlar om social interaktion snarare än combat; man måste helt enkelt få sina före detta kollegor att tro att man fortfarande är en av dem, att man själv också är på väg att bli en alien beast. Men det var verkligen en traditionell dungeon på många sätt, till exempel var nivå 2 mycket farligare och läskigare än nivå 1.
chrull said:
Men om det var hela spelet så passar det inte in i min definition.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har kört en Silen hill liknande andevärld i Sorcerer som var hemvisten för "demonerna" och som spelarna var tvungna att ge sig in i för att dra ut en npc som hade blivit lurad in där. Hela stället var fyllt av smärta och lidande och försök att få mina spelare och deras karaktärer att må emotionellt och intelektuellt dåligt. Slutade med att en av dem gick "Fuck this!" Och gick loss på allt som rörde sig med sina krafter och en uppsliten vägskylt som svingades vilt och liberalt tills han lyckades rädda gruppen från stället. Det var rätt kul eftersom hela stället är en Dungeon... Men en social och kännslomässig sådan som försöker få karaktärerna att fatta beslut som attakerade deras mänsklighet. Enda sättet ut var att gå full murderhobo :)

chrull

Stockholm Kartell
God45;n31088 said:
Jag har kört en Silen hill liknande andevärld i Sorcerer som var hemvisten för "demonerna" och som spelarna var tvungna att ge sig in i för att dra ut en npc som hade blivit lurad in där. Hela stället var fyllt av smärta och lidande och försök att få mina spelare och deras karaktärer att må emotionellt och intelektuellt dåligt. Slutade med att en av dem gick "Fuck this!" Och gick loss på allt som rörde sig med sina krafter och en uppsliten vägskylt som svingades vilt och liberalt tills han lyckades rädda gruppen från stället. Det var rätt kul eftersom hela stället är en Dungeon... Men en social och kännslomässig sådan som försöker få karaktärerna att fatta beslut som attakerade deras mänsklighet. Enda sättet ut var att gå full murderhobo :)
Några specifika tips och detaljer hur du fick till det?

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n31145 said:
Några specifika tips och detaljer hur du fick till det?
Jag fyllde den med en massa situationer där de fick konfrontera saker de gjort "Du kunde ha räddat mig!" Och saker i deras bakgrund (som att deras mamma aldrig älskade dem och var rädd för karaktären) och sedan kastade jag dilemman på dem där det verkade som om de var tvungna att göra något fruktansvärt vad de än gjorde. Allt detta åt rejält på deras humanity och höll på att fördömda dem tills de insåg att det inte var verkligt. Men det Sorcerer spelet var byggt runt en "Demonerna är bara lika verkliga som ni låter dem vara" och en motsvarande tematik om mental hälsa.
Recca said:
Fast om systemet är designat för äventyret så passar det inte in i Chrulls definition, sorry. :p