chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Läste lite på Rotten pulp om Negadungeons.
En Negadungeon är i korthet en äventyrsplats du inte vill vara på.
En vanlig Dungeon är en äventyrsplats rollpersonerna och spelarna besöker för att utforska i förhoppningar om att vinna rikedom, bli berömda, hyllade hjältar eller liknande. I en vanlig dungeon så får du det här, i alla fall om det går bra för dig. En Negadungeon är ett ställe du aldrig skulle ha gått in i. Kanske hamnar du där av misstag. Kanske är det bara det att du inte kan låta bli den där förseglade gruvingången som det står "TILLTRÄDE FÖRBJUDET" på, kanske hörde du att kryptan är full med skatter att plundra och det är ren girighet som lockar in dig. Problemet är att Negadungeonen inte belönar dig. Och ju djupare in du tar dig, ju närmare ditt egna förfall gräver du ner dig. Och antagligen får du inte ut särskilt mycket för dig.
Bloggposten tar upp några exempel på Negadungeons eller dungeons som har drag av negadungeon-het:
Death Frost Doom, The Monolith from Beyond Space and Time, The Tower (alla tre LotFP/Raggi), Silent Hill och delar av Dark Souls (TV-spel)
Och själva anledningen till varför jag postar:
Har du några andra exempel på Negadungeons (som inte är utgivna till LotFP... eller är Dungeon of Doom)?
Har du använt en negadungeon som en del av en kampanj?
Vad tycker du om dem?
Vad är viktigt att tänkta på?
(Är bara intresserad av användandet av en Negadungeon där den inte är uppenbart förväntad, dvs handlar hela spelet om att allt kommer gå åt helvete så är det inte riktigt en negadungeon, då är det mer en tragedi.) (Spelsystem spelar däremot ingen roll)
Jag är lite sugen på att skriva lite på en Negadungeon med syftet att vara vägen till dödsriket med en möjlighet att återuppliva folk...
En Negadungeon är i korthet en äventyrsplats du inte vill vara på.
En vanlig Dungeon är en äventyrsplats rollpersonerna och spelarna besöker för att utforska i förhoppningar om att vinna rikedom, bli berömda, hyllade hjältar eller liknande. I en vanlig dungeon så får du det här, i alla fall om det går bra för dig. En Negadungeon är ett ställe du aldrig skulle ha gått in i. Kanske hamnar du där av misstag. Kanske är det bara det att du inte kan låta bli den där förseglade gruvingången som det står "TILLTRÄDE FÖRBJUDET" på, kanske hörde du att kryptan är full med skatter att plundra och det är ren girighet som lockar in dig. Problemet är att Negadungeonen inte belönar dig. Och ju djupare in du tar dig, ju närmare ditt egna förfall gräver du ner dig. Och antagligen får du inte ut särskilt mycket för dig.
Bloggposten tar upp några exempel på Negadungeons eller dungeons som har drag av negadungeon-het:
Death Frost Doom, The Monolith from Beyond Space and Time, The Tower (alla tre LotFP/Raggi), Silent Hill och delar av Dark Souls (TV-spel)
Och själva anledningen till varför jag postar:
Har du några andra exempel på Negadungeons (som inte är utgivna till LotFP... eller är Dungeon of Doom)?
Har du använt en negadungeon som en del av en kampanj?
Vad tycker du om dem?
Vad är viktigt att tänkta på?
(Är bara intresserad av användandet av en Negadungeon där den inte är uppenbart förväntad, dvs handlar hela spelet om att allt kommer gå åt helvete så är det inte riktigt en negadungeon, då är det mer en tragedi.) (Spelsystem spelar däremot ingen roll)
Jag är lite sugen på att skriva lite på en Negadungeon med syftet att vara vägen till dödsriket med en möjlighet att återuppliva folk...