Swedish Chef;n294397 said:
En av rollpersonerna i in kampanj har -2 i Con bonus, vi rullade grundegenskaper uppifrån och ner. Sedan slog han 1 på sin andra hit die vilket ju ger resultatet -1HP. Jag körde med att han fick +1 HP i stället, hur hade du gjort?
Vad övriga än påstår, någon regel om minimum hit points finns det
inte i 5th edition. (Generellt är det vanligt att folk bara tror att regler från gamla editioner finns kvar när 5E i själva verket kraftigt skurit ner på detaljregleringar).
Se exempelvis
https://www.sageadvice.eu/2016/05/10/hit-die-if-constitution-is-negative-no-healing/
där Mearls och Crawford ger olika svar - då de representerar
Rules as Fun respektive
Rules as Written. (Frågan handlar här om hit points du får tillbaka när du spenderar Surges, men principen är ju densamma)
Eftersom reglerna medger att du istället för att slå tar medelvärdet
avrundat uppåt finns det aldrig någon anledning varför din situation skulle uppstå, eftersom det är strikt bättre än att slå, och bristen på "skyddsregel" blir därför aldrig ett problem om man kör enligt reglerna.
Om man husreglar "du måste slå" kan det däremot vara motiverat lägga till husregeln "minimum +0 hp per level". Men denna regel är då motiverad av att du inte kör enligt grundreglerna.
Hur gör jag då själv?
Jag ändrar valet till att stå mellan att slå och att ta medelvärdet
avrundat nedåt. Slår du finns inget skyddsnät.
Detta motiverar jag genom att koppla risk till reward - om du slår riskerar du slå riktigt dåligt, och låga resultat förstör mer än höga resultat gynnar dig. För att någon ska ta denna risk måste det motiveras, och motivet är att om du tar det säkra alternativet ska du per definition uppnå lägre än snittet (snittet av en åttasidig tärning är 4,5 och om du inte slår får du 4 dvs under snittet).
Mina spelare väljer nästan alltid att slå. Å andra sidan är de erfarna veteraner som vet hur man skapar starka karaktärer som kan slåss bra - de väljer nästan aldrig att ha lägre Con än 14 (+2). Så just situationen med minusmodifikation uppstår aldrig i praktiken.