Nekromanti Neil Gaiman

Hade tänkt att börja läsa någon utav hans böcker... Läste nämligen en serietidning där han hade skrivit manuset och det var en bra serie tyckte jag (Magic fantasy hette tidningen) Serien handlade om en ung kille (som såg ut som Harry potter typ) som blev visad den mer magiska sidan utav världen och fick bl.a. en tur till älvornas rike. Nu undrar jag vilka av hans böcker som ni kan rekommendera och vilka som ingår i vilka serier. :gremwink:

Boboliwsy

Warrior
Typ allt jag har läst av Neil har varit antingen riktigt bra eller riktigt jävla bra. Började med att läsa lite av hans serier för länge sen, har inte riktigt koll på dom, men bra är dom! Sandman-serierna och Books of Magic (den senare tror jag är den du har läst, om Timothy Hunter?).

Har även läst några av Gaimans böcker, dessa är:
Stardust (också om en tur till älvornas rike, fin sagostämning i hela boken).
Good Omens (skriven tillsammans med Terry Pratchett, om en ängel och en demon som tillsammans måste rädda världen, riktigt kul).
American Gods (stundtals riktigt bra, fast slutet kändes lite hastat).

Har även beställt Anansi Boys som verkar vara riktigt trevlig den också, fanns ett teaser-kapitel från den i slutet av min American Gods.

//Boboliwsy - ursäktar att det inte blev några mer ingående recensioner, orkade helt enkelt inte.

Ulfgeir

Swashbuckler
Från Sandman så kom ett par spinoff-serier, dels Lucifer och The Dreaming. Samt ett par andra one-shots som var spinoffer på The Dreaming.

I bokform kan jag definitivt rekommendera Neverwhere. Visst, den är lite seg första kapitlet, men den är klart skön annars. Och dne gjordes ursprungligen som en tv-serie för BBC. Härligt lågbudget och med riktigt onda skurkar.

Stardust är mycket trevlig med. Finns i ett par olika versioner. Den version jag rekommenderar är den som är i fyra illustrerade album då bilderna gör mycket.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Som Boboliwsy mycket riktigt påpekat hette serien du läste "Books of Magic", och för sakens skull vill jag påpeka att den är äldre än Harry Potter.

Neil Gaimans böcker är bra, även om hans serier är bättre, framför allt är "Sandman" fantastiskt bra. Den finns att köpa i samlingsalbum i vilken välsorterad seriebutik som helst. Om det däremot är prosa du är ute efter rekommenderar jag Coraline, Good Omens eller Anansi Boys, ungefär i den ordningen. Ingen av dem ingår i någon serie, de är helt fristående.

/tobias

Rising

Vila i frid
Problemet med serien Sandman (som kanske är det man mest förknippar Gaiman med) är att den börjar fullkomligt uselt. Om du bara köpte första albumet skulle du säkert bli besviken. (köper du #1 och #2 samtidigt har du däremot en rätt bra start) Om jag skulle rekommendera någon ett enda Sandmanalbum att inleda sin Gaimankarriär med så skulle jag däremot föreslå #3; Dream Country. Den innehåller bara småhistorier och har ingen riktig plats i den övergripande metaplotten. Det skulle lika gärna kunnat vara det första som det sista albumet i serien. En bra sak med småhistorierna är att det är de jag tycker Gaiman lyckas bäst med. De är de mest ekonomiska, underfundiga, spännande och gripande han skriver.

Gaimans problem är annars att han gärna håller på alltför länge, och antingen blir tråkig eller försöker skriva något alldeles för stort. Han är bättre när han skriver om småsaker och när han sätter fingret på små detaljer i olika personers vardag. Boken American Gods börjar exempelvis bra, men ballar ut fullständigt mot slutet. Å andra sidan är uppföljaren; Anansi Boys lysande. Men... som sagt; det hjälper ju inte dig något. Du vill väl ogärna läsa hela American Gods bara för att sedan få kunna läsa Anansi Boys (som är bra)?

Jag skulle gärna rekommendera Violent Cases. Det är en drömsk självbiografisk serie om några händelser i barndomen som leder till en anekdot om Al Capone. Tecknare är Gaimans hovillustratör Dave McKean. Båda briljerar. Gaiman kan ibland skriva "duktiga" manus, som visserligen är tekniskt kompetenta, men som misslyckas fullständigt med att engagera läsarna (såsom i Black Orchid; alla partier utom i Arkham Asylum), men här har han hittat tonen helt rätt; berättelsen är intressant utan att vara högtravande, och tilltalet känns både personligt och vardagligt. Dave McKean å andra sidan kan ibland förlora sig själv i sin strävan att vara konstig; rätt ofta ballar han ut när han ömsom målar, ömsom syr, ömsom tecknar och ömsom bearbetar fotografier i Photoshop för att göra varje serieruta till ett eget konstverk. Här är han däremot mycket återhållsam utan att vara tråkig; det finns några helt galet experimentella rutor och sidor i det här albumet; men varje konstnärligt trick han använder känns befogat och lyfter verkligen fram känslan i vad som förmedlas. Bilderna på Gaiman själv är fotorealistiska blyertsteckningar, bilderna som berättar gangsteranekdoten är blytunga, skarpa bläckillustrationer; och trollkarlen - såsom Gaiman minns honom - tornar upp sig ur rutorna som en väldig koloss; med stjärnor och halvmånar på sin kostym som glittrar ut i luften och fyller hela rutorna med magi. Violent Cases är inte en av de fem bästa seriealbum jag läst eller något sådant, men det är ett bra album i sig självt och en bra introduktion till Gaiman. När man väl fattat vad han kan göra - då är det läge att börja ge sig i kast med Sandman.