Re: Lönnmord [OT]
"För att dyra lönnmördare blir så mycket bättre spelande efteråt när de har misslyckats"
Jag skulle tycka det var roligare om man blev anklagad för giftmordförsök, eller bara för att man anställt en lönnmördare, och sedan att man måste rentvå sig från dessa anklagelser. Misslyckade våldsmord, eller äventyrliga och asballa våldsmord över huvudet taget samt den fartfyllda och farliga flykten från dessa o.s.v. är sååå uttjatade att jag nästan kräks.
"Tänk bara en spelare som skulle kunna få för sig att missbruka regeln."
Missbruka? Vill man döda någon på ett enkelt men ändå våldsamt vis så är det ju liksom det självklara valet, såvida man verkligen har låg heder eller något annat passande som motiverar till ett sådant "hugg i ryggen", bokstavligt talat. Så, enda sättet jag ser att man ska kunna missbruka regeln är om man använder den med en opassande karaktär, som exempelvis har hög heder, men sådana inkompetenta spelare, som inte kan spela sina rollpersoner, kan man ju tvinga att misslyckas med ett lätt eller, i vissa fall, mycket lätt slag mot Heder för att få utföra handlingen. Jag vet att det är trist att reglerna tar över hur ens rollperson reagerar, men spelare som missbrukar regler för egen "vinning" (om man nu verkligen kan tala om vinning i rollspel) är långt mycket tråkigare, för hela spelgruppen alltså, utom möjligen den kassa spelaren.
Denna regel bör knappast existera för att den är balanserad eller bara lagomt användbar när det gäller att dräpa folk. Det finns ändå så otroligt mycket regler att missbruka för våldsamma handlingar som det är (*host*magi*host*stridskonster*host*). Nej, den är trovärdig och faktiskt rent ut sagt realistisk, men realistiska krav kommer ju därtill, vilket lär begränsa dess användande.
Men det är ju klart, vissa spelare skulle ju kunna börja ge alla sin nya karaktärer låg heder just för denna nya regels skull, men då skulle jag som spelledare se till att sätta käppar, nej trädstammar, i hjulen för honom genom att ständigt låta hans offer upptäcka honom eller liknande. Eller varför inte låta någon utredare av mordet hitta en vital ledtråd som möjliggör att rättvisa kan skipas och spelarens rollperson blir av med sitt huvud? Eller så skulle jag försöka bli av med spelaren. Eller tillrättavisa honom.
För övrigt tycker jag inte att en enda regel bör vara balanserad utan att de endast ska finnas för att avspegla hur spelvärlden fungerar, oavsett hur mycket usla spelare kan mygla med dem. Det medför en tillräckliga och passande balans automatiskt, om man nu vet vad man vill och dessutom kan konstruera en regel för just det ändamålet.