God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
DriveThruRPG
www.drivethrurpg.com
Går det verkligen så här dåligt för dem?!
Förstod att det handlade om att savage world, utvecklarna, ville hitta en väg genom vilken de kunde ge sin spelarbas tillgång till äventyren från pathfinder och världen i pathfinder och därmed sträckte ut en hand till Paizo. Svaret från Paizo blev absolut varpå de gav sitt godkännande att konventera äventyr och system till savage world så att fler kunde ta del av material från pathfinder 1 ed.Går det verkligen så här dåligt för dem?!
Ja, så är det säkert. Känns bara som ett enorm steg bakåt för dem. De var ju störst i världen där några år.Backar vi bandet så gjorde ju Paizo tredjepartsmaterial till andras spel innan de släppte Pathfinder. Låter som gratis pengar för dem att låta folk sälja Savage Worlds-konverteringar.
Savage Worlds.Vad är "det nya"?
Priset?
Att de säljer på Drivethrughrpg? Som PDF only?
Paketeringen med Savage Worlds?
Något annat?
Jag har köpt det under motivationen att det är "bra för matinérollspel", men har inte läst det än. Har träffat exakt en rollspelsgrupp som kör det som sitt standardsystem. Så, jag kan inte besvara din fråga, men vägrar ändå hålla käften!För mig som inte vet något alls om Savage Worlds, vad är kännetecknande för det?
Smidigt och effektivt system som samtidigt tillfredsställer trad-spelarna.För mig som inte vet något alls om Savage Worlds, vad är kännetecknande för det?
Nu var det tre år sedan jag spelade Deadlands, men det låter otroligt likt!Savage Worlds är ett generiskt och cinematiskt pulp-system med lite metavaluta (bennies) och uppgradering genom att höja tärning (dvs man kan levla ett värde från d8 till d10 till d12). Hyfsat traddigt men lättspelat, och jag har haft mycket kul med det.
Har släppt många olika settings, bland annat Solomon Kane. Tror det har någon koppling till Deadlands också?
Savage Worlds är en version av Deadlands systemet och nya Deadlands anvämder SWSavage Worlds är ett generiskt och cinematiskt pulp-system med lite metavaluta (bennies) och uppgradering genom att höja tärning (dvs man kan levla ett värde från d8 till d10 till d12). Hyfsat traddigt men lättspelat, och jag har haft mycket kul med det.
Har släppt många olika settings, bland annat Solomon Kane. Tror det har någon koppling till Deadlands också?
Ja, just! Så är det. Och både har ju spelkortsinitativSavage Worlds är en version av Deadlands systemet och nya Deadlands anvämder SW
Alltså, det delar nog ungefär 0% designfilosofi med OSR och d20 mer allmänt. Det här är något helt annat - ett cinematiskt pulp-system.Jag blir nyfiken på Savage Worlds (utan Pathfinder).
Är det ett alternativ till Old School Essentials? Varför inte?
Anledning till min fråga ovan är att jag gillar snabba, regellätta spel.Jag vill gilla savage world men kan verkligen inte.
Fullt medhåll. Deadlands var ett härke rent regelmässigt med några snygga designfilosofier. Savage Worlds är typ avskalat men utan de smarta designfilosofierna. Lite som fan-art, där ytan ser likadan ut men utan att fatta själva andemeningen.Det är för simpelt för att vara intressant men för plottrigt för att vara osynligt.