Jag har hållit mig ganska passiv här ett tag på grund av skrivande men har nu stött på patrull och behöver verkligen hjälp att lösa ett problem. Det gäller något jag tror att nästan alla här är experter på, nämligen stridsregler.
I mitt ännu namnlösa rollspel hade jag tänkt att man skulle göra alla spelare mer jämbördiga när det gäller strid oavsett hur höga statsen är. Anledningen är att jag inte vill att man ska kunna spöa skiten ur en nybörjare för at hans figur har dåliga stats. Därför komm jag på att man ska göra slag emot ett värde och försöka komma under det. Hur många tärningar man slår skulle sedan bero på statsen (det lägsta antalet tärningar som möjliggör slag över värdet man ska använda). Tanken var att man sedan kunde jämföra hur man slog i förhållande till sitt värde . På så sätt skulle det bli lite jämnare. Sedan kom jag på haken. Det absolut vanligaste resultatet efter att man jämfört blir negativt och att sedan jämföra två negativa tal för att få ut en skillnad att dra av den från en poängpool någonstans som reglerna fortsätter verkar för mig urjobbigt och onödigt.
Det jag skulle vilja göra är att skriva om systemet så att man ska slå över sitt värde istället för under men fortfarande ha kvar fördelen av att antalet tärningar beror på hur bra stats man har. Detta vållar inga problem för stridsfärdigheterna är inte på något sätt låsta till övriga färdigheter, men jag kan helt enkelt inte komma på någon bra metod. Därför hoppas jag att det finns något finurligt mattegeni där ute som är villig att hjälpa mig eller föresten vem som helst som har ett bra förslag.
I mitt ännu namnlösa rollspel hade jag tänkt att man skulle göra alla spelare mer jämbördiga när det gäller strid oavsett hur höga statsen är. Anledningen är att jag inte vill att man ska kunna spöa skiten ur en nybörjare för at hans figur har dåliga stats. Därför komm jag på att man ska göra slag emot ett värde och försöka komma under det. Hur många tärningar man slår skulle sedan bero på statsen (det lägsta antalet tärningar som möjliggör slag över värdet man ska använda). Tanken var att man sedan kunde jämföra hur man slog i förhållande till sitt värde . På så sätt skulle det bli lite jämnare. Sedan kom jag på haken. Det absolut vanligaste resultatet efter att man jämfört blir negativt och att sedan jämföra två negativa tal för att få ut en skillnad att dra av den från en poängpool någonstans som reglerna fortsätter verkar för mig urjobbigt och onödigt.
Det jag skulle vilja göra är att skriva om systemet så att man ska slå över sitt värde istället för under men fortfarande ha kvar fördelen av att antalet tärningar beror på hur bra stats man har. Detta vållar inga problem för stridsfärdigheterna är inte på något sätt låsta till övriga färdigheter, men jag kan helt enkelt inte komma på någon bra metod. Därför hoppas jag att det finns något finurligt mattegeni där ute som är villig att hjälpa mig eller föresten vem som helst som har ett bra förslag.