Nekromanti Nekrofili

The_Gorger

Hero
Varför kan inte gamla trådar ploppa upp överst på listan när det skrivs i dem? Jag förstår att ni inte vill ha det så på OT-forumet, men i Gondicaforumet postar jag ofta i gamla trådar, och det känns meningslöst att posta om ingen hittar det man läser.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vad jag har förstått så är det inbyggt i forumskoden, inte ett medvetet val av redaktionen.

(Men jo, jag stör mig också på det.)

Rising

Vila i frid
Jag avskyr forumssystem där trådar bumpas när någon skriver i dem. Det blir alltid så att folk skriver i sina egna gamla trådar med inlägg i stil med "ingen som har kommentarer?" "Mina bilder behöver mer kärlek!" "Jag bumpar den här eftersom det kommit så många nya trådar på sistone så att många av er kan ha missat detta..." osv, och när forumsledningen väl förbjuder den sortens beteende så fortsätter det ändå, fast uselt maskerat; alltid med en massa "jag glömde en annan jätteviktig sak:" eller "Jag har ett litet tillägg som är väldigt viktigt:" fastän det alltid bara är rent skval för att få bumpa.

Och så blandar man ihop trådarna med varandra och glömmer bort vilka man har läst. Samt att det alltid är en massa jobbiga noobar som letar upp några mofo-trådar och skriver i dem OM OCH OM IGEN så att de aldrig dör. Och det är typ alltid någon jättepolitisk het potatis som samlar på sig en massa inlägg som noobarna aldrig orkar läsa, så de bara klickar på "svar" och skriver sånt som andra redan har reagerat mot och argumenterat för/emot innan i tråden. Så det fuckar alltid upp forumet när dessa jättetrådar aldrig försvinner - eftersom det hade varit mycket bättre att bara posta nya trådar som varit aktuellare och enklare att läsa igenom.

Vad kan man göra?

Well, det beror på vad man tycker är problemet. Om man är en sådan som vill vara säker på att få läsa nya inlägg som skrivs i gamla trådar, då ställer man in "visa alla" (eller vad det nu heter) i kontrollpanelen. Det är ju därför jag (och många andra - vi som har den inställningen) kan se nekrofili i gamla trådar.

(Eller så använder man funktionen "Visa senaste 24 timmarna" för att se varje nytt inlägg som skrivs, oavsett i vilken tråd det görs. Det här är det Balla Tricket, som bara väldigt, väldigt snygga och virila och häftiga människor får använda - sådana som jag)

---

Om man istället tycker som du; "det känns meningslöst att posta om ingen hittar det man läser", så föreslår jag ett annat, väldigt enkelt trick: Skriv en ny tråd och länka till den gamla tråden.

Men, när det gäller just Gondica så kan det vara så att få läser vad du skriver oavsett metod. Vi har redan frågat oss vilka faktorer det kan bero på. Jag kommer ihåg en tid när Kult fick många fler inlägg skrivna om sig än Gondica, trots att Kult då var mycket äldre och förmodligen inte spelades särskilt mycket oftare, så spelets populäritet i sig är säkert inte enda faktorn som spelar in, utan det kan kanske också ha att göra med vilken typ av spel som Gondica är.

Selly

Level 5 Laser Lotus
”[…]då ställer man in "visa alla" (eller vad det nu heter) i kontrollpanelen. Det är ju därför jag (och många andra - vi som har den inställningen) kan se nekrofili i gamla trådar.”

Eller så har ”Aktiva senaste veckan”, och ser helt enkelt till att kolla forumet minst en gång i veckan. Då missar man inte heller något, och slipper dessutom ladda en massa gammalt dött dravel som ingen tagit i med tång på flera år.

Feuflux

omjonasson.se
What Selethil said

Visa aktiva senaste veckan är visningsvyn som är default (om jag inte minns fel) och därför antagligen den som de flesta har. Gissar jag iaf. Det här betyder att i alla forum utom den fetaktiva OT-forumet så är det hellugnt att väcka upp gamla trådar. De kommer att synas. Eller så har jag antagit för mycket igen... jag visar iaf bara trådstartsinlägget och sedan 25 trådar på en sida. Det krävs alltså 26 trådar som ska varit aktiva senaste veckan för att jag ska missa nåt (för jag skiter i sida två om det skulle finnas nån).

Sen håller jag med Rising om bumpning i forum. Det är bara skit. Avsaknad av fördelar och det förvirrar bara när man ska hitta saker. Tycker jag alltså. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
"Varför kan inte gamla trådar ploppa upp överst på listan när det skrivs i dem?"
Jag håller med dig. Tycker själv det är grymt irriterande, särskilt som informationen om det nyaste inlägget visas.

VAD FOLK INTE FATTAR ÄR ATT DET HÄR ÄR NÅGOT SOM MAN KAN STÄLLA IN.

Typ.

Liksom, de som fortfarande vill ha den här pudasinställningen kan väl få köra med den och vara jättelyckliga, men jag skulle gärna vilja ha bumpande trådar. Särskilt som det är så jävla irriterande att nya aktiva trådar ibland inte blir rödmarkerade, så då får jag sitta och leta efter vilka trådar som var aktiva senaste, genom att komma ihåg när jag senaste besökte forumet.

/Han som har hört det skvallras om att det kan dyka upp i nästa forumsuppdatering och hoppas

G

Guest

Guest
Instämmer, även om jag har ett lite motsatt problem för tillfället, jag kan inte längre få trådar att bli lästa, och när jag var på en annan dator igår så var allt rött, det har aldrig hänt mig förr, så jag hoppas också på det nya systemet.

Foggmock

Myrmidon
Re: What Selethil said

För mig som kör trådat och "ihoptryckta" trådar, tio per sida, så syns trådar som är aktiva tillräckligt nyligen för att inte försvinna (jag har två sidor på OT-forumet tex) längst ner på förstasidan. Detta gällde även Diablo II-tråden, som är skitgammal men ett tag alltid låg längst ner på förstasidan på Allmäna spel-forumet.

Detta gör att iallafall inte jag, och folk med samma eller liknande inställningar, uppmärksammar bumpade trådar eftersom det bara ser ut som att tråden längst ner på sidan råkar ha olästa inlägg. Detta är iofs bättre än att bumpade trådar hela tiden hamnar överst, men fortfarande småkonstigt. Är en helt klart fungerande kompromiss, dock.

The_Gorger

Hero
Ok, nu fattar jag

Den kom fram längst ner. Problem et var att det verkade ta några timmar innan det hände, eller? Jag kan svära på att den inte fanns längst ner igår (tråden "Längder?"), men nu är den där, skummish.