Nekromanti Nekromantiker, magivärldens upphöjda herrar.

MarcelBongo

Veteran
Det är förvisso en intressant diskussion som lyfts här i tråden men ett väsentlig element undviks flitigt: Varför i Kanagas namn vill man spela en lisch? Jag menar hur kul kan det vara att spela något som i det närmaste kan betraktas som en demon? Och om nu spelarna inte ryggar inför dessa dödens hantlangare så kan jag lova att varenda normalt funtad vanar som hör ryktet om deras morbida framfart kommer att lägga benen på ryggen fortare än kvickt. Kontentan är att den spelare som ger sig fan på att powergejma så till den milda grad att de väljer att bli en lisch, kommer att få det väldigt ensamt på äldre dagar. För jag har svårt att tänka mig att någon med sådana tendenser kan låta bli att utnyttja sin krafter och härja runt en hel massa på Mundana och därmed bli tämligen ökänd... och ensam. "Hello Skeletor, so you decided to join me for supper did you? Please, have a banana."

Enligt LpPnP05 och de strävansmål som där presenteras vill jag lyfta den möjligheten att de flesta magiker faktiskt först och främst strävar efter ökad kunskap. Detta torde vara det primära för en magiker då han förmodligen ägnat större delen av sitt liv åt studier. Blablabla, osvosv...

Gylf draken

Warrior
När vi först fick Vandöda och Nekroamntik så sade jag att man kan spela nekromantiker och sedan som "slutklämm" bli Lisch vilket betyder slutspelat för att det blir såtråkigt därefter.
Men jag har ändrat åsikt, om man spelar Nekromantiekr nog länge så blir det ett ständigt krav på mer äventyr, svårare äventyr, det jag frsöker säga är att (Diablo symtomen) so "lärling" är "hittar kroppar" och "Animering" det svårast, sedan so mer erfaren är, bindnings ritualer för demoner, och upplösningav elementarer det såvrast, sedan har vi förstås, inkvisition och mobbar mer högafflar och facklor som vill åt en. Ju bättre man blir destå svårare blir äventyren, och ju svårare äventyrern blir desto bättrer blir man.
tillsist behöver man ha evigt liv och en massa Nekro-förmågor för att kunna klara av allt, någonstans går gränsen förstås, då äventyren övergår till gudar-skymmningar och småbråk med drakar vilket blir oseriöst men, jag tvivlar inte en sekund på att jag och måga andra skulle med rätt SL kunna spela en Lisch seriöst och framgångsrikt genom di verse svåra uppdrag..

VH Jens.L "Om du trampar på min groda igen så kittlar jag dig med köttkvarnen"

Berfa

Veteran
Re:Re:Re: flumm

Åh hoppsan då, tänkte inte på att man kan ta vilket drakblod som helst. jag tänkte på de högre drakarna, lagom roligt att skaffa ett par liter mortuachblod
Antagligen är det nog från de högre drakarna man behöver blod då detta enligt drakboken är användbart i alkemi/nekromanti. Om jag inte minns helt fel så har heavé drakar vanligt blod och inte lika som de högre drakarnas som är svart och frätande.

/Berfa, gillar drakar

Nkari

Veteran

ja, men tror du inte att priset på "riktig" drake skulle vara högre än 400 silver, ja menar vissa svärd går ju på 1200 silver.. verkar onekligen mer riskabelt att ta en riktig drakes blod än att smida ett vanligt slagsvärd ?

därav så borde det inte bara behövas vara "riktiga" drakar, utan även dess mindre intelligenta kusiner.. därav priset, då man kan ha en 2-3 drakar o tappa en 3-6 liter blod om veckan från dem o sälja. Om folk nu tänker i debanorna.. :gremwink:

Eleas

Hero
Re: Eller inte?

"Jag ser hur du kan missförstå.
En Lisch behöver inte vara ond, elak och sprida död om sig, den kan bara vara en person som genom livslånga studuer lurat döden. Om man är Nekromantiker är döden ständigt runt en, man blir altså ständigt påmind om sin egen och andras bräklighet. Om man kan bli Lisch så blir det lättare med skapandet av vandöda, och man behöver inte oroa sig för ålders krämpor och likande. det chockar mig att du ser på det så då du beskrev mitt Vapenmästar inlägg så grant...."

F'låt?

Nu vet jag inte vilket vapenmästar-inlägg du talar om, men det jag motsätter mig är hur nekromantiker beskrivs i V&N. Det var alltså följande statement jag bemötte (min emfas):

"Det är också svårt för att inte säga omöjligt för en vanlig Nekromantiker att bli Lisch eller liknande hög vandöd,
men målet finns, man kan bli Vampyr, Dödsgast, Lisch, allt detta är mål, mål som säkerligen de flesta Nekromantiker trävar efter."

De flesta? Jag tvivlar.

Faktum är, jag tror att den vanlige nekromantikern borde fantisera om att bli lisch i samma utsträckning som, tja, en slumpmässig tolkienalv skulle önska sig bli en balrog (den är ju inte bara större och starkare på alla möjliga vis, den är ju magiskt potent också - rena kapet).

Ändå tycks det på något sätt förutsatt i boken att man som nekromantiker kommer att ha dylika visioner som slutmål. Att det kräver en räcka seriemord som på ett metafysiskt plan är liktydiga med evig tortyr tycks vara ointressant i sammanhanget, och likaså att du faktiskt gör det på dig själv, och därmed riskerar att plågas i all evighet om du misslyckas.

Nej. Jag gillar att Lischer finns, de funkar hjälpligt som företeelse i Eon. Men jag tror inte att applikantkön är så lång som de flesta verkar anta. För vardagsodödlighet finns smidigare metoder, som jag sade.

"Bråket rör inte mig, själv skulle jag skriva en bra bakgrundshistoria det är de andra, du vata alla utom jag, dom andra. som finner striderna de enda riktigt intressanta ."

Jag utgick från att du var spelledare; my mistake. För just från spelledarens sida kan sådant nog avhjälpas om spelledaren visar intresse för spelarens karaktär, och att foga in den i sin kampanj på ett vettigt sätt.

--Björn, svamlar

Gylf draken

Warrior

tolkienalv skulle önska sig bli en balrog (den är ju inte bara större och starkare på alla möjliga vis, den är ju magiskt potent också - rena kapet).
ööööööhhhh????.
Att vara Nekromantiker och en dag vilja bli en Lisch tycker jag är mer som en 12 årig skicklig fotbollspelare som en dag vill spela i ett "riktigt" lag.
Eller en person alstäld vid ett företag (vilket so helst) och som drömmer om att en dag själv bli VD eller liknande.
Att bli Lisch är inte bara svårt utan också lite som en uppoffring, man riskerar evig plåga eller vad nu avgrunden är för någ`e.
Det är försås lite svårar att bli Lisch än att bli VD men inte precis som ditt "förslag". precis så blir inte alla fotbolspelare bra, och alla som är bra hamnar inte i landslaget.

Jag vill ge fler "mål" till de andra aspekterna. då jag anser att Nekrotropin ger fler vägar och längre vägar p.g.a. "Vandöda och Nekromanti" som oxå innehåller lite Demonologi.

VH Jens.L "En tand för en tand, tårta på tårta"

Jaggernaut

Hero
Re: flumm

Skulle det vara svårt att få tag i om man kan skapa sina egna "odödliga" rövare? Spelar man korten rätt så kommer man nog komma lagom upp i dem summorna samtidigt som man införskaffat sig ett högt värde i alkemi och nekromanti.

Det är fortfarande mycket pengar och om man rövar för mycket är risken att bli en jagad man stor.

Om en lisch är likvärdig helmgasten, borde dem inte ha samma rang då??
Vet inte om det har undgått dig men 18 och 12 är ganska stor skillnad.

Det beror på vad man menar med likvärdig. I rå fysisk styrka är ju helmgasten klart överlägsen men lischen är (oftast) smartare, behärskar magi, har ett flertal nekrotropiska förmågor och har vandöda underhuggare. Detta väger upp. Och det jag menar med att lischen tål mer stryk är att helmgasten får Trauma som en vanlig människa (den får allvarliga skador) medan lischen får skada från vandödas skadetabell i V&N vilken är betydligt snålare med Trauman.

/Jaggernaut vet vad han menar

ikaros

Warrior
Re: flumm

Lichens största styrka är ju att den kan tillskansa sig alla typer av nekrotropiska förmågor med tiden. En Hgast blir nog pyiitpanna om den ställs inför en Lish med magiskt pansar, flygförmåga, necrotropiska blixtar och shit :gremlaugh:

Men med tanke på att det finns 20 st däromkring+massa annat gojs så lär det vara väldigt svårt ens för en superlish. Det är därför man har en rollspels GRUPP :gremsmirk:

Att döda en gud ska inte vara lätt...

Eleas

Hero

"ööööööhhhh????.
Att vara Nekromantiker och en dag vilja bli en Lisch tycker jag är mer som en 12 årig skicklig fotbollspelare som en dag vill spela i ett "riktigt" lag.
Eller en person alstäld vid ett företag (vilket so helst) och som drömmer om att en dag själv bli VD eller liknande.
Att bli Lisch är inte bara svårt utan också lite som en uppoffring, man riskerar evig plåga eller vad nu avgrunden är för någ`e.
Det är försås lite svårar att bli Lisch än att bli VD men inte precis som ditt "förslag". precis så blir inte alla fotbolspelare bra, och alla som är bra hamnar inte i landslaget."

Så, i all korthet: du hävdar alltså att man, för att man gillar att animera vandöda, mer eller mindre automagiskt vill bli en.

Okej. Jag tror inte jag behöver säga mer, egentligen, så jag lämnar ditt uttalande att stå som det är.

"Jag vill ge fler "mål" till de andra aspekterna. då jag anser att Nekrotropin ger fler vägar och längre vägar p.g.a. "Vandöda och Nekromanti" som oxå innehåller lite Demonologi."

Och jag vill peka på att dessa redan finns. Jag antar att vi har olika åsikter i den frågan, helt enkelt.

--Björn

Gylf draken

Warrior

Så, i all korthet: du hävdar alltså att man, för att man gillar att animera vandöda, mer eller mindre automagiskt vill bli en.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag skulle kunna göra väldigt mycket för att bli odödlig, att nå det yttersta inom "mitt" område (som R/p då) att bli mäktig, kanske inte bara för att röva skövla och sprida död, men att kunna räkna sig som en "styrka"
Läs Vandöda och Nekromanti där står det att Nekromantikerna ofta har annorlunda syn på döden än Svenson, att bli vandöd är kanske för dem vad:
-Ledandet av ryttarchock är för kvavalerister
-Vad dubbandet är för riddare (före de blivigt riddare självklart)
-Vad prästvigning är för troende.
-O.S.V.

jag anar en mer uppretad ton i dina inlägg.

VH Jens.L "Khan Zhar Khom, med mina åsikter"

Nkari

Veteran

Det jag tror att han menar är att han stör sig på att _alla_ vill bli lishes osv.. så fort man börjar muppa med nekromanti.. typ.. kanske en miss från N&V sida om den formulerningen.. men vi vet alla att alla regler har undantag.. :gremwink:
dessutom är det inte en regel utan snarare en beskrivning..

så ta det inte så hårt.. =)

Gylf draken

Warrior

Det jag tror att han menar är att han stör sig på att _alla_ vill bli lishes osv..
Det var inte det jag försökte säga, därför gjorde jag ett exempel där jag skrev att många vill bli fotbollsproffs, alla kan inte bli det och en del vågar inte ta steget trots potensiall,
men det är en dröm för många, kanske Lischer är mindre kännda än te.x Zlatan men endå.
Att ALLA vill bli det är bara absurt, och jag vet inte var han fått det ifrån, men jag menar endå att lischer är ett mål, ett mål för många Nekromantiker, knaske är det inte just "lischer" som det söker utan ett svar på dödens gåtor.

VH Jens.L "Tack för visat intresse :gremwink:"

Eleas

Hero

"Jag vet inte hur det är med dig, men jag skulle kunna göra väldigt mycket för att bli odödlig, att nå det yttersta inom "mitt" område (som R/p då) att bli mäktig, kanske inte bara för att röva skövla och sprida död, men att kunna räkna sig som en "styrka""

Just det. Som rollperson. En icke sabbad människa skulle sannolikt välja det mer logiska alternativet - att med hjälp av biotropi förlänga sitt liv utan att behöva se ut som Ötzi. Då skulle man automatiskt kunna ta del av fördelar liknande de du just radat upp.

"Läs Vandöda och Nekromanti där står det att Nekromantikerna ofta har annorlunda syn på döden än Svenson, att bli vandöd är kanske för dem vad:
-Ledandet av ryttarchock är för kvavalerister
-Vad dubbandet är för riddare (före de blivigt riddare självklart)
-Vad prästvigning är för troende.
-O.S.V."

...och ett av mina kardinalproblem med Vandöda & Nekromanti är just att nekromantikerna förvandlas till morbida och galna maktmänniskor. Det känns som en simplistisk och IMHO väldigt tråkig syn på ämnet.

Således, jag förstår inte ditt argument. Jag ogillar att de tillskriver nekromantiker en syn på världen som varken känns särskilt nyanserad, rimlig eller intressant. Den känns inte särskilt möjlig att relatera till. Att kontra med att deras synsätt kanske gör det till ett naturligt val känns lite ovidkommande i sammanhanget, liksom, då jag hela tiden hävdat att det är deras synsätt som är totalt orimligt.

"jag anar en mer uppretad ton i dina inlägg."

Nja, jag är inte särskilt uppretad. Möjligen resignerad, eftersom du inte tycks läsa genom mina inlägg särskilt noga innan du svarar.

Liksom, det framgår att jag äger och har läst genom Vandöda & Nekromanti. Det är uppenbart att det är dess logik jag tycker är haltande. Det framgår att jag är i opposition mot ditt uttalande att de flesta nekromantiker borde drömma om att bli vandöda, inte något annat. Det står tydligt att utläsa att man kan använda biotropi för exakt det du säger vara så lockande, utan att behöva döma tolv själar till evig plåga och sedan träda ned i dödsriket, och därefter återvända psykiskt sabbad och rent i allmänhet se ut som man legat i en mosse sedan istiden.

Dessutom haltar din fotbollsspelare/företagsanställde - analogi betänkligt. Visst surrar ryktena både om Thomas Ravelli och Ingvar Kamprad, men utsikterna för att de bedrivit rituella själsoffer för att nå sin position bedömer jag som ganska små.

--Björn, trött

Berfa

Veteran

Eller så läser vi i boken och konstaterar att det står om drakbolod i drakboken och där vid de högre drakarna, 200 s för ett kvarts pund men fortfarande mycket ovanligt och mycket eftertraktat.

1 pund = 0,454 kg
1/4 pund = 0,1135 kg
1/0,1135 = 8,8 (avrundat)
200*8,8 = 1760 s för ett kg drakblod

Sedan gäller ju även tillgång och efterfrågan Så vi kan ju räkna med att efterfrågan är 'mycket större' än utbudet då man får lägga till en extra x3 till priset.

Så om någon skulle tappa 3-6 liter blod i veckan och sälja skulle de till att börja med inte tjäna nått efter ett tag då folk (alkemister m.m.) skulle inse att det inte var riktigt drakblod från högre drakar. Och sedan skulle deras vecko inkomst bli 5280-10560 silver vilket är alldelles orimligt även om någon skulle råka ha en 2-3 drakar till sitt förfogande. även efterfrågan skulle bli mycket lägre då allt fler alkimister/nekromantiker skulle hålla med egna drakar.

Så, Nej, jag tror fortfarande att bara blodet från högre drakar fungerar som preparat i alkemi.

/Berfa, gillar drakar =)

Chakka Khan

Veteran

Ni har båda bra synpunkter, men. Elas, om man håller sig kring lik, antagligen i en mörk källare för att förhindra att de ruttnar, och är i kontakt med avgrunden (vet inte riktingt hur det fungerar, men det finns en tabell :gremwink: ) så lär man någ bli väldigt avtrubbad och likgiltig till livet. Därav är de flest nekromantiker egoistiska arbetsnarkomaner.
Du har doc rätt när du säger att det inte är så att alla Nekromantiker "automagiskt" blir så, vissa kanske är "vanliga" magiker som anser att nekromanti helt enkelt är dennes plikt, och att nekrotropin är missförståd, men något som måste finnas för världens balans.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Eller inte? (Spåjjler mina spelare, typ)

"vissa kanske är "vanliga" magiker"

Och det är ett argument för att de inte skulle vara egoistiska ondingar? Det är helt upp till magikern. Är han en egoistisk onding så spelar det inte så stor roll vilken aspekt man håller på med. Min kampanjs ärkeskurk har Alstra Biotropi 26 och Alstra Heliotropi 27 (hon är en sagitaurisk ex-drakväkterska, och har hängt med en del skumma typer i sina dagar, är ganska gammal (landsteg Radh-Kamra från väster innan förra peripetin) och har en del höga färdighetsvärden). Inte fan är hon snällare för det...

...Men det tror jag heller inte att du menar. Jag bara påpekar.

-Hjalle, nyss skrivit klart bakgrundshistorien till 'na. Brokig brutta det där..

Eleas

Hero

"Ni har båda bra synpunkter, men. Elas, om man håller sig kring lik, antagligen i en mörk källare för att förhindra att de ruttnar, och är i kontakt med avgrunden (vet inte riktingt hur det fungerar, men det finns en tabell ) så lär man någ bli väldigt avtrubbad och likgiltig till livet. Därav är de flest nekromantiker egoistiska arbetsnarkomaner."

Jag förstår vad du säger. Jag köper det inte, tyvärr. Annars skulle obducenter, likbärare etc vara överrepresenterade i brottsstatistiken. Verkligheten är helt enkelt bra mycket mer komplicerad än så.

Avgrunden är stora psykostkällan, det är givet. Det finns däremot inget som säger att du som nekromantiker måste använda dig av detta. Du blir begränsad av att inte göra det, men betänk senare att du fortfarande är en magiker, och att all reanimering är grädde på moset. Så även en hjärtegod nekromantiker (en bana jag nästan vill hävda att Thizara beträtt då och då) åtnjuter avsevärda fördelar.

"Du har doc rätt när du säger att det inte är så att alla Nekromantiker "automagiskt" blir så, vissa kanske är "vanliga" magiker som anser att nekromanti helt enkelt är dennes plikt, och att nekrotropin är missförståd, men något som måste finnas för världens balans."

Åter andra anser att nekrotropi och nekromanti helt enkelt är en legitim aspekt som förtjänar att studeras. Ungefär som när läkare under medeltiden fick smyga med obduktioner. Enligt det tidigare resonemanget skulle alltså dylika forskare i regel bli förbittrade, ondsinta individer som tappar all kontakt med mänskligheten.

Och det köper jag fortfarande inte.

--Björn

Craygh

Swordsman

jag håller med, det bör vara endast blodet från drakar, inte pseudodrakar.

Craygh

Swordsman

Det känns som om du mest är envis nu och inte betänker alla möjliga argument i ämnet. Jag tror att alla nekromantiker som vet någontiong om lischer kanske drömmer lite om det då och då, de kanske inte tänker "åh, jag skulle väldigt gärna vilja offra tolv människor till avgrunden" utan snarare "hmmm, det skulle vara väldigt roligt att vara en av Mundanas mäktigaste vandöda". Sedan behöver ju inte det betyda att alla, eller ens en majoritet av nekromantikerna, skulle offra tolv själar, ta självmord och sedan besätta sin egen kropp när det kommer till kritan, men det är fortfarande något som de flesta drömmer om. Dessutom tillskriver inte Vandöda & Nekromanti nekromantikerna en såpass morbid livsåskådning som du tycks vilja göra gällande att de gör, inte nog för att göra sig till en Lisch, iallafall (en poäng hos dig), detta säger jag utifrån det stycke jag kommer ihåg där det står att de flesta nekromantiker inte ens reanimerar unika vandöda, då de tycker att det är ondskefullt att syssla med besjälade offer till avgrunden.

Sammanfattningsvis så anser jag att det kanske finns en del nekromantiker som skulle kunna tänka sig att bli lischer, många fler som drömmer om det, men aldrig försöker göra något konkret åt det, och att nekromantiker i grund och botten är ganska vanliga människor som dock fått en liten snedvriden syn på världen på grund av att de måste mygla med vad de anser vara deras kall.

Sedan behöver faktiskt inte lischer se annorlunda ut än vanliga människor, förutom om de blir förbannade eller alstrar nekrotropi (då de får röda ögon, för er som inte har läst hela vandöda och nekromanti). Ligger man på den nivån att man faktiskt kan göra sig själv till Lisch så anser jag det vara fullt möjligt att man någon gång hört talas om två små fina processer vid namn "Dödsrikets stasis" och den där processen som gör att vandöda får kroppsvärme, kommer inte ihåg vad den heter.

Phelan

Hero

Tja, jag håller nog med Eleas även om jag inte lagt mig i tråden innan.

Problemet kring resonemangen handlar om vilken liknelse man gör. I argumentet för att alla nekromantiker i alla fall "lite" vill bli en lisch ligger tanken att alla idrottare gärna skulle vara världsmästare på det de gör. Jag tycker det resonemanget är fel. Nekromantiker har vandöda som redskap och studieobjekt, det är det de jobbar MED, inte vad de vill BLI. Hur många kockar vet du som har en dold önskan att bli helstekt oxfilé bara för att de går in för sitt yrke?

Mvh / Phelan