Nekromanti nekrotropi vs fototropi

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
varför ska det vara så svårt att få tag på nekrotropi? vad är det som är så farligt?
Trauma? nope :gremmad:
blödningstakt kan vara ganska farlig :gremwink:

men jag skulle nog föredra
Blixt ger både trauma och smärta :gremgrin: och är inte så förbanat svårt at alstra

så varför ska det vara så svårt? :gremconfused:
50kg dött kött för ett filament? dhu!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Det hela beror på de olika möjligheterna.
Ser man bara det som finns nedskrivet så kan man säga att Fototropi är bäst. Blixt gör onekligen en fin skadeverkan, det är lätt att alstra osv.
Fast om man har lite fantasi så kan man se att Nekrotropi har sina fördelar då man gör egna effekter och besvärjelser.
Kombinera Trauma med Blödning så får man en mer effektiv besvärjelse än Diodactus fylgiska urladdning.
En ny effekt som giftgas, ger skada per runda om man inte håller andan. Väldigt effektivt på t.ex. ett sovande offer. Vad dog han av? Ingen har någon aning...
När man sedan alstrar så kan man istället offra någon, alltså döda ett djur eller liknande. Då krävs det 5kg per filament. Att ha med sig något som är avsvimmat och sedan ge en nådastöt går faktiskt väldigt bra.

Anledningen till att det är så svårt att alstra Nekrotropi beror på att aspekten inte ligger lika "löst" som de övriga aspekterna. Den måste dras till platsen (offer) eller tas ur något med ett större innehåll av Nekrotropiska filament (dött kött). Allt handlar inte om effektivitet. Det ligger annat bakom Eons magi än att bara kasta besvärjelser hit och dit.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
varför ska det vara så svårt att få tag på nekrotropi? vad är det som är så farligt?
Trauma? nope
blödningstakt kan vara ganska farlig

Ska du vara nekromantiker ska du inte syssla med besvärjande, utan med reanimering (se V&N).

men jag skulle nog föredra
Blixt ger både trauma och smärta och är inte så förbanat svårt at alstra

Man kan skydda sig mot blixt med läderrustning, men det kan man inte mot trauma.

så varför ska det vara så svårt?
50kg dött kött för ett filament? dhu!

Det krävs ett kilo dött kött per filament, och problemet är att det måste vara 'nydött'. Gå runt med likdelar i famnen kan ju verka lite besvärligt...
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Citat från V&N
En skicklig nekromantiker kan med gest omedelbart dräpa sina motståndare
betyder det att han går omkring med en människa eller ett djur att offra när han får problem?

ok. man kan ja ha kongelat:
men min SL blir alltid så "arg" när jag använder dom :gremgrin:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
"Giftgas"
Nekrotropi [1+]
Räckvidd: Avstånd
Varaktighet: Temporär
Effekten skapar ett gasmoln med en diameter på en meter och som gör Ob1T6 trauma och 1 poäng smärta per filament och runda. För att undvika att påverkas av denna effekt kan man hålla andan, alltså gäller reglerna för att hålla andan.

Se nu möjligheterna i denna effekt. Gasmolnet ser man, inte bra men man gör det. Kombinera med en annan effekt av inte samma aspekt, utan en som du tidigare tyckt varit bra. Fototropiska effekten "Osynlighet" kombinerat med "Giftgas" skulle kunna slå ut en vakt eller liknande på ett mycket intressant sätt. Om inte annat så måste han släppa koncentrationen och man kan smita förbi/överrumpla honom. Allt beroende på hans reaktion.

Mot ett sovande offer så blir det en mycket effektiv effekt, om personen sover tungt, fast smärtan måste dock tas bort. Förslagsvis med en enkel Ataxatropisk effekt som tar bort deleffekter, alltså tar bort smärta-bieffekten.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
muahahaha!
den kommer jag ha stor användning av!

där har vi en riktigt farlig nekrotropisk effekt :gremgrin:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Tänk på areaeffekt (eller volym)

Med Ob2T6 trauma (en runda andas, en runda vakna) i sig utan att veta vad det handlar om, samt att man måste ut ur rummet snabbt så blir det farligt. Se till att göra areaeffekt (effekten borde vara utan volym från början) på minst två meter så blir det riktigt farligt.

Man skulle kunna tona ner effekten så att den har 'beröring' som räckvidd.

Dessutom ska det inte vara gas, då en sådan normalt sett sprider sig, utan 'dödsarea' eller nåt snyggare.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
En till effekt...

"NoName-effekt" (Ingen fantasi)
Nekrotropi [2+]
Beröring, Temporär*
*effekten kan inte göras permanent
Effekten orsakar en temporär förlamning genom att isolera ett område från de biotropiska impulser som åstadkommer rörelse. Det krävs 2 filament för handen, 3 för armen, halsen och 4 för en förlamning midjan och neråt samt 5 för halsen och neråt.

Ta en svärdskämpe på armen så får du se vad som händer. Är han en svärdskämpe numera? Näpp! Han är en patetisk och okunnig individ som ganska snart inte kan andas :gremgrin:
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
så här då?

håller med. den är faktiskt lite FÖR farlig

"Giftgas"
Nekrotropi [1+]
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Temporär
Effekten skapar ett gasmoln med en diameter på en meter och som gör Ob1T6 trauma och 1 poäng smärta per filament och runda. För att undvika att påverkas av denna effekt kan man hålla andan, alltså gäller reglerna för att hålla andan. det krävs dock att areaeffekt används för att den ska bli anändbar
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Tänk på areaeffekt (eller volym)

Gas är en lite felaktig benämning, det håller jag med om. Men man kan ju som sagt öka areaeffekten om man vill.

Farligt skulle vara att på något sätt "totalkombinera" effekten med dimma. Då kan vi snacka förödelse. Tänk bara på armén som ska igenom det trånga bergspasset...
Vad är det fredliga jag sitter och säger? :gremshocked:
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: En till effekt...

det var också en intressant effekt.

påminner lite om när super fienderna i böcker på nåt mysko sätt "fryser" hjältarna
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Finns en geotropisk sådan!

Förestening finns ju med geotropi. Om den inte ska va provisorisk (vilket petromorfos av nån outgrundlig anledning är) så alstrar man fyra filament och sedan väver man dem. Ob4T6, Ob4T6. Sen ska offret slå Ob4T6 mot tålighet för att lyckas undvika förstening.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Finns en geotropisk sådan!

Fast tilvägagånssätten skiljer sig...
Det är inte samma effekt. Men visst är den lik förstening.

Sitter bara och kommer på saker. Tänker inte på vad som finns. Det är ju att bakåtsträva :gremwink:
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: Finns en geotropisk sådan!

om man inte vill ha en staty då
hans idé var ändå grymmare
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Finns en geotropisk sådan!

Samt att geotropi är lättalstrat. Jord eller sten finns ju överallt!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Finns en geotropisk sådan!

Fast som jag minns det så är effekten personlig. Fast vill man spela enligt effektivast är roligast så kan man. Jag ger bara en till nekrotropisk effekt. Den kanske inte behövs som en effekt bland andra. Men som Nekrotropisk effekt så är den mer användbar.
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Hur man ställer sig i bakhåll...

Förstening på sig själv (effekten är ju personlig), +Slita sönder väv med Fördröja effekt.

Kom bara att tänka på det :gremwink:
Kan vara kul att använda om man är trött på att göra sig osynlig eller förvandla sig till en mus.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
vandöda

Sen kan du ju hoppa och hurra när du möter en välförberedd reanimatör som kommer med sina 3 Ghûis och sina trauma besvärjelser som han använder sina kongelat till :gremwink:

Nekromantiker kan vara väldigt förödande i strid med sina vandöda. Men dom behöver mer förberedelsetid än andra magiker, Mycket mer förberedelsetid.

/Naug
 
Top