Nekromanti Neogames och PR

walium

Ganska töntig, faktiskt
Riotminds har en scenariotävling på sin hemsida för tillfället vilket får mig att fråga varför Neogames inte gör samma sak? Med tanke på att de är/vill vara Sveriges största rollspelsföretag så är de rätt dåliga på att arrangera olika spelrelaterade evenemang (Vilket iofs de flesta övriga rollspelsutgivare, med Rävspel som lysande undantag, är). De skriver inte särskilt många konventsscenarion, anordnar nästan inga tävlingar och uppdaterar inte sin hemsida särskilt ofta. Som sagt, de är varken sämre eller bättre än många andra rollspelsföretag men det är ändå lite tråkigt. Fler jippon för spelarna kan väl knappast skada?

ripperdoc

Myrmidon
Instämmer till fullo. Vad jag vet vill Neogames gärna göra det, men de vill inte lägga ner tiden/arbetet som krävs för att hålla PR-standarden uppe. Jag är tveksam till att någon förändring kommer att ske, eftersom NG klarat sig såpass länge utan vettig PR.

/RD - som dock mer än gärna blir rättad från mer officiellt håll

Gastono

Hero
Neogames har inte överdrivet ekonomiska tillgångar och inte heller tid, kraft eller personal att kunna utföra något större projekt.
Om det skulle bli något sånt så skulle det antagligen inte vara något stort.
Kolla på hemsidan - jobb, jag tror att du kan anmäla dig till att hjälpa till att arangera speciella konvent och liknande.

Alla anställda är mycket upptagna (speciellt Carl johan som ansvarar för updateringen av sidan) så det är inte lätt för neogames att kunna ta ställning till PR frågor just nu.
Men dom ger ju ut fräsha nya moduller ofta som gör att dom håller igång i alla fall.

Denna information är jag inte är 100-proncentig träffsäker så om det finns missar som jag skrivit så rätta gärna till det.

ripperdoc

Myrmidon
Jag är mycket väl medveten om Neogames begränsade resurser - det har jag märkt när jag frilansat för dem :gremlaugh: Jag tycker bara det är synd att Neogames inte prioriterar mer som Järnringen (som ger ut Mutant: Undergånges Arvtagare) - ett företag som också har små resurser att röra sig med. Eon säljer bra mycket mer än M:UA.

Att de gärna tar emot folk som arrangerar PR-grejer vet jag. Men då blir det ju någon annan som gör det åt dem, vilket som sagt tycks vara enda lösningen eftersom själva Neogames inte kan eller vill lägga ner arbetet som krävs. Det verkar ju inte heller som att så många anmält sitt intresse till PR-jippon.

Calle har två små barn att sköta (för övrigt har avatarex skött uppdateringen av hemsidan på sistone vad jag vet) så det hänger på Petter Nallo att göra alla PR-satsningar :gremgrin:

Allt jag säger är att det är synd att Neogames inte gör mer än bara ger ut moduler och grundböcker, eftersom det finns så mkt mer att bra hitta på som kan bygga en starkare kundkrets.

/RipperDoc

Helmgast
Hemsidan

Jag skötte lite småuppdateringar på länksidorna, flyttade om internlänkning i systemet och justerade åäö-fel. Planen var att jag skulle uppdatera FAQ, modulsidorna och erratan så att det inte skulle ha stått helt till under tre-fyra år. Sen gick Neogamespraktiken över i idéhistoriestuderande och tiden belv liksom inte av till hemsidesuppdateringar. Såvitt jag vet har Nallo ännu lite sämre HTML-erfarenhet än jag, och han har mig veterligen aldrig gett sig på sidan. Snart flyttar jag till Fjollträsk, så jag lär inte besöka Neokontoret än på ett halvår.

Jag skulle gärna göra mer på hemsidan, men jag kan av säkerhetsskäl inte få tillgång till webbhotellet från nåt annat ställe än Neokontoret. Och - det spelar in - för frilansande får man betalt, och namnet trycks i en bok, och man känner sig stolt. Sånt lägger jag hellre tiden på. Fast det blir mest forumerande...

Krille

Super Moderator
Neo-wikin

En tanke kunde ju vara att komplettera FAQ och erratan genom att lägga in dem i Neo-wikin. I så fall så skulle de vara lättare att hålla aktuella.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Neo-wikin

Ständigt denna Neo-wiki... :gremwink:

Jag förstår inte alls hur den fungerar. (Men okej, jag förstår dess funktion.)

-Hjalle, hjärnseg på sommaren. Fattar säkert när det blir höst (bllhhlhurrhk :gremtongue:)

Gastono

Hero
Nallo sitter och jobbar på barbarer och människofolk och med dessa orden så finns det inga anställda kvar :gremgrin:

Helmgast
Det skulle inte alls vara bra

Det skulle bli en orgie i husregler. Låt wikin vara wiki, men det ska nog vara Ordnung på errata och FAQ. Går det att ordna nån form av login till FAQ och errata så vore det bra.

Sen går det givetvis att hålla inofficiella FAQ/errata på wikin. De som orkar skulle kunna inrätta såna snarast möjligt.

Krille

Super Moderator
Re: Det skulle inte alls vara bra

"Låt wikin vara wiki, men det ska nog vara Ordnung på errata och FAQ."

Det är väl inga problem. Flytta bara ut husregler när de upptäcks.

Sen är ju frågan vad man föredrar: en tre år gammal ordnad errata/FAQ, eller en aktuell oordnad errata/FAQ.

Helmgast
Re: Det skulle inte alls vara bra

Jag föredrar nog en kombination. Var sak på sin plats. Men det ordnar jag i höst.

Ceram

Hero
Re: Neo-wikin

Jag förstår inte alls hur den fungerar. (Men okej, jag förstår dess funktion.)
Det är inte så speciellt knepigt när krille väl fått en att börja försöka och man läser hans komentarer när han ändrar saker man gör fel :gremlaugh:

/ceram, kan lägga in saker i neowikkin och gör det också då och då...

Foggmock

Myrmidon
Eon säljer bra mycket mer än M:UA.

De har också heltidslöner att dela ut, det har inte Järnringen. Dessutom betalar de sina frilansare rejält. Jag, Ymir och jag tror Pendragon var med, ältade just det här när jag var nere i skåne. Neogames satsar på hög utgivningstakt, och för detta behöver de tokar på kontoret som bara skriver och skriver hela dagarna. Det lämnar lite utrymme för vinstmarginaler och ännu mindre tid för annat. De tar sig iallafall tid att åka på Gothcon, men förutom det känns Neogames som det minst personliga av de svenska rollspelsföretagen.

Vilket är synd. Men som sagt, de har inte den där hobbybasisen längre, och de är inte sju personer (eller hur stor kärnan nu är i Järnringen) plus frilansare.

Riotminds och Järnringen har tid med annat för att de inte alltid MÅSTE skriva på den senaste modulen, för de har inte samma press på sig. Det är iallafall så jag har uppfattat spelsverige.

Blasphemy

Swashbuckler
Suck och stön...

Håller med till fullo. Det borde vara mer ös från Neogames på den fronten helt klart. Och visst finns det planer. Massvis med material som skulle kunna läggas upp på hemsidan, errata att fixa och tävlingar att utlysa...

Problemet är dock tiden. Det är en ständig kamp mot diverse deadlines och projekt för att dessa skall bli klara i tid, skickas till tryck, ut i butik och försörja oss hårt arbetande neogamesare. Nu när CJ slutar sin pappaledighet skall det (förhoppningsvis) bli lite mer tid över till annat.

Tror helt klart att det skulle vara bra för Neo att synas mer och göra fler jippon. Men någon tävling skall det väl bli. I alla fall till Bestialiska folk (likt Monstertävlingen) och liknande.

Men den som lever får se...