Nekromanti Neogames = Samhällstjänst?

DjeVul

Warrior
Jag har en fråga till alla er som använder svärord i era inlägg då ni tycker det är så "jävla dåligt" av Neogames och det är "rent ut sagt". Jag bara undrar varför om ni nu måste beskriva era förvridna besvär av att Neogames inte håller måttet. Alltså om Neogames nu rent ut sagt är helt förjävligt som om dom nu har begått folkmord när hemsidan inte är uppdaterad eller offensive är försenat. Om ni nu tycker att det är så rent ut sagt jävla dåligt!!! Varför besvärar ni er ens att koppla upp er och sedan skriva ner lite svorddomar om att deras folkmord eller försenade utgivning är så otroligt ohållbart?

Min fråga i enkla termer är:

Tror ni att Neogames begår nån "jävla" samhällstjänst?
Det är faktiskt inte så att staten har anställt Neogames för att hålla rollspelsnördar lugna (ja, jag är rollspelare själv)

Egentligen så har ni ingen anledning att klaga på Neogames på det sättet som min farsa gör när hans tidningsleverans inte kommer. Det är inte så att ni har betalat Neogames för deras tjänster och att dom sedan inte kommer. Det skulle ha varit en vesäntlig skillnad. Att ni vore förbannade för att ni inte för grejer för era pengar.

Men nu klagar ni på att Neogames helt enkelt inte hinner producera underhållning i den takten som passar er.

Varför bryr ni er då? Jag förstår inte att Neogames orkar producera mer material åt sådana snikna gamar.

Om ni nu tycker att Neogames är en sådan pissig samhällstjänst så gör så här istället:
Bry er inte. Ni behöver inte köpa grejerna, så det spelar ingen roll att dom är försenade.

Men det finns vissa andra som tycker att Neogames bara gör positiva saker. Och jag väntar gärna på att dom i sin egen takt ska göra fler roliga rollspel.

Det är ju inte som om dom begått folkmord.

Sodivra

Champion
Instämmer.

Om man är så desperat efter modulerna kan man ju skriva dom själv.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Vindhand

Myrmidon
Vapour-ware och feedback

Nu kan jag inte tala för NeoGames, men om jag var delägare i ett rollspelsföretag skulle jag föredra att folk gnällde och tjatade när saker blev försenade framför att de bara tyst och snällt bytte rollspel till ett som kommer i tid. Faktum är att om ingen brydde sig om att modul X blev ett halvår försenad skulle jag överväga om man inte borde lägga ned den.

Jag förstår att någon som förväntansfullt väntar på en modul blir sur när den för N:te gången blir försenad. Visst, NeoGames kanske inte har någon formell "plikt" att ge ut sina moduler men någon slags löfte bryter de ju trots allt när deras releaseplan aldrig uppfylls. Det blir ju en form av Vapour-ware, för att sno en term från databranchen. Särskilt när utlovade "features" inte kommer med i den slutliga produkten.

Å andra sidan finns det en gräns för vad gnäll kan åstadkomma i positiv riktning. Litet gnäll är OK (imho) och visar att det finns ett uppdämt intresse och att folk faktiskt bryr sig. För mycket gnäll kan vara skadligt.

Jag tror nog att den genomsnittlige Eon-konsumenten är en rätt tålmodig individ; det är nästan ett krav för att gilla spelet. T.o.m det bästa tålamod tar dock slut förr eller senare så NG skulle nog tjäna på att ta till sig av kritiken snarare än att enbart se den som ett utslag av otacksamhet. Särskilt nu när nya konkurrenter hotar.

Rosen

Myrmidon
Måste bara påpeka att det är <I>lite</I> småkul när en som kallar sig "DjeVul" klagar på att folk skriver "jävla". (-:

Håller med om att fenomenet verkar ganska Neo-orienterat, dock; både Rävspel och Cell får liknande frågor, fast de är i tämligen sansad ton.

--
Åke

Jonas...

Warrior
kunder-leverantörer

Håller med Vindhand.

'Kvalitet är att överträffa kundens förväntningar' heter det på företaget där jag jobbar...

Neogames är såklart ingen samhällstjänst och just därför borde man vara intresserad av de potentiella kundernas intressen. Det är ju trots allt dessa som betalar deras arvoden och överhuvudtaget gör det möjligt att driva verksamheten. Tycker t.o.m. det är konsumentens skyldighet gentemot 'leverantören' att visa sitt missnöje i god tid så att denna har den chans att anpassa sig och behålla sitt levebröd.

Sen att man som konsument är dålig på att framhålla positiv kritik är väl lite tråkigt. Men man kan väl se det som en positiv sak att man överhuvudtaget köper produkten, det är ju trots allt detta som är målet med en affärsverksamhet...

Däremot finns det ju bra och dåliga sätt att framföra negativ kritik på... Att tala om folkmord, eller vad det nu var, kanske är att ta i lite... /images/icons/wink.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Nathan

Schattenmeister
Onda barn

Jag tror att det är fråga om en enkel psykologisk reaktion:

Folk måste alltid ha ett ondskefull rollspelsföretag att skälla på.

Alltså utser man någon till att vara ond, och Target Games har ju burit den manteln länge, länge. Men nu när inte de finns, vem ska man gnälla på?

Jo, nästa företag i näringskedjan; det som är störst, och det råkar vara Neogames.

Sen hittar man alla små problem man har med företaget och blåser upp dessa i gigantiska proportioner, och börjar gnälla.

Vad jag tycker är konstigt är att rollspelare, som ska vara så kreativa och påhittiga och skriver egna äventyr och regler, alltid är slaviskt beroende av vad företagen hittar på för att överhuvutaget ha ett drägligt liv.

N.

Vindhand

Myrmidon
Nej

Jag håller inte med. Det är inte frågan om popularitet. Target var rätt populära innan de ballade ur och försämrade sina produkter och folk gnäller även på riktigt små, misslyckade företag. Anledning att det är mer gnäll mot stora populära företag är att det helt enkelt finns fler människor som nås av deras produkter.

Jag tror det är farligt att skylla negativ feedback på att "vi är populärast, det är därför folk gnäller".

Nathan

Schattenmeister
Det finns alltid två sidor på myntet (OT)

Jag tror det är farligt att skylla negativ feedback på att "vi är populärast, det är därför folk gnäller".

Nu var det ju strängt taget inte Neogames som sa det, utan jag, och jag har inget med Neogames att göra.

Men självklart har du rätt i att det inte bara är frågan om "Störst är ondast".

Fast i fallet Target har de alltid haft motståndare för att de var störst och först, vilket man lätt ser om man läser tex de första Sinkaduserna, där folk klagade på att produkterna var för dyra, för dåliga, att det var bättre förr, och så vidare. Redan i nummer 5 dök sådana synpunkter upp.

För alla som är intresserade av rollspelsföretag och deras relationer till sina kunder, kommer en länk här:

<href>http://www.rpgplanet.com/dnd3e/tsr-rsd-0318.htm</href> Även TSR har ju tagit stryk för sitt onda framträdande, och detta kan förklara en hel del om både företaget och om oss rollspelare som kunder.

N.

Rosen

Myrmidon
Re: Det finns alltid två sidor på myntet (OT)

<I>För alla som är intresserade av rollspelsföretag och deras relationer till sina kunder, kommer en länk här:

<A HREF="http://www.rpgplanet.com/dnd3e/tsr-rsd-0318.htm" target="_new">http://www.rpgplanet.com/dnd3e/tsr-rsd-0318.htm</A></I> Utmärkt länk! Hoppas bara att skildringen av WotC stämmer bättre in på Neo än den av TSR (och kan inte låta bli att notera att den mörka skildringen i första halvan vore en ganska bra beskrivning av hur det såg ut på Lancelot Games' kontor cirka 1991).

ripperdoc

Myrmidon
Re: kunder-leverantörer

Problemet är det att "få låter mycket". Att läsa ett hatinlägg mot Eon här på forumet ger ingen representativ bild av vad konsumenterna tycker. Det finns ett stort mörkertal av folk som bara köper och aldrig säger nåt, om man ska hårddra det.

Du kan lita på att Neogames gör väldigt mycket av ekonomiska intressen, annars skulle de inte finnas kvar längre. Det är ett måste för att överleva i den här branschen. Men, de tummar iaf inte på kvalitén i sina produkter.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Ezping Orm

Hero
Bra skrivet.

Vill bara tillägga att Neogames får en hel del positiv kritik också.

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2000-10-09 18:46.</EM></FONT></P>

G

Guest

Guest
Jag förstår inte riktigt varför folk blir så upprörda när någon klagar på NeoGames. Visst man ska naturligtvis använda bra kritik, man ska inte behöva använda sig av svordomar eller liknande. Jag tycker personligen inte alls att svordomar behövs på det här forumet.

Men nu till saken. Personligen förstår jag som sagt inte varför folk inte gillar att man klagar på NG. För det första; som konsumenter så har vi vissa rättigheter. Vi kan naturligtvis inte kräva att NG ska pumpa ut moduler, men lovar de att en modul ska komma i mars 1998 och den inte kommer förrän mars 2000 så anser jag att något är fel och man har rätt att klaga. Visst då kan man ju alltid säga att man kan välja att inte köpa produkter av NG, men så enkelt är det inte. Om jag köper en produkt och blir lovad att det kommer komma uppgraderingar i december i år, Januari och Augusti nästa år osv. så förväntar jag mig att de kommer då. Gör de inte det så har jag stor rätt att klaga. Faktum är att det skulle kunna ses som vilseledande marknadsföring att garantera att ett supplement till en produkt ska komma som aldrig kommer. Man borde ha rätt till en viss ersättning då. Men i det här fallet så garanterar ju inte NG sina kunder att produkterna kommer komma då, men naturligtvis förväntar sig kunderna modulerna om företaget börjar prata om dem. Och sedan att NG hänvisar till moduler som inte kommit ut ännu i sina böcker gör inte saken bättre.

Sist men inte minst så skulle alla företag vara ganska dåliga på att uppfylla konsumenternas behov om konsumenterna inte sa vad de tyckte om produkterna. Därför är det bra att klaga. Men som sagt var så kan man ju använda konstruktiv kritik utan svordomar när man klagar.

/Tiamel

Ymir

Liten kantbaron
Att inte tumma på kvalitén

Tja, jag vet inte vad du anser men att anställa Hellervik är iallafall i mina ögon detsamma som att tumma på kvalitén.

- Ymir, avskyr Hellerviks illustrationer

ripperdoc

Myrmidon
Re: Att inte tumma på kvalitén

Jag tycker att han blir bättre och bättre. Bildmanuset till Consaber är faktiskt ganska snyggt. Han har en god vanan att framställa saker som dom verkligen är, snarare än klassisk fantasymålning med de obligatoriska höftskynkena och axelskydden.
Däremot har han haft _många_ floppar innan, det kan jag hålla med om.

Sist, jag vill allra helst ha MiG personligen, för hans bilder är enormt stämningsfulla (slår nästan alla rekord). Men han är mycket långsammare och säkerligen dyrare än Hellervik.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Högsta prioritet: Gulliga léaramflickor

Att det skulle vara snyggt har jag svårt att tro, men vem vet? Så länge han inte försöker sig på att rita alver så...
Nå, vi får väl se när jag förr eller senare lyckas lägga vantarna på "Consaber". Men hur det än är så kvarstår faktum: jag hade heller haft en tecknare som kan rita söta léaramflickor, och någon sådan borde rimligen finnas därute.

- Ymir, vill ha sina söta léaram