Nekromanti Neogames = Samhällstjänst?

Dranvar

Veteran
Haller med pappa djevul.
Visst gar det att klaga för klagandets skull men ta mig fan skall man väl inte klaga hela tiden, eller hur?
Jag tycker snarare att man skall appladera at neogames som trots att de far en massa skit, fortsätter att le pa varenda konvent som de besöker, utan denna lilla positivitet sa finns det en risk att hundratals produkter pumpas ut i samma anda som Ad&d och white wolf, i en otroligt själslös utgivnings takt (det är väldigt sällan som ett av de fyra supplementen av manaden är köpvärda, och det hela slutar med att butikers sortiment av rpg slutar med 5 hyllmeter av TSR och lika mycket WW).
En annan person som borde fa applader är Krille som far sta ut med mycket skit och i en del fall personliga angrepp.
Nu har jag sagt mitt.

Dranvar som dock ocksa star för en del skitsnack/images/icons/frown.gif

G

Guest

Guest
Re: Garanti? Ersättning för vad?

För det första som Jonas sa så skrev jag också:

Men i det här fallet så garanterar ju inte NG sina kunder att produkterna kommer komma då, men naturligtvis förväntar sig kunderna modulerna om företaget börjar prata om dem. Och sedan att NG hänvisar till moduler som inte kommit ut ännu i sina böcker gör inte saken bättre.

För det andra, ersättning för vaddå? Överdriven nagelbitning?

Nix, för att man köpt en produkt som inte är fullständig. Men i det här fallet så har man ju inte rätt till ersättning, vilket jag också skrev, eftersom NG inte garanterar att produkterna ska komma ut. Men köper man en produkt som hänvisar till en annan produkt så ska den produkten också komma annars kan man inte utnyttja ursprungsprodukten fullt ut. Sedan _när_ den kommer är en annan sak, men garanterar man att den kommer i mars ska den komma i mars. Men för att återigen poängtera så ger ju som sagt var inte NG några sådana garantier.

Hursomhelst är det inget fel i att klaga på en produkt så länge man gör det rätt och inte gör det tio miljarder gånger.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Re: Matlagning

Men fenomenet du pratar om finns faktiskt i verkligheten. Prova att skaffa en video någon gång, speciellt en billigare sådan. Tro mig, jag har mer än en gång kliat mig i huvudet när grannar och vänner köpt sådana mackapärer och undrar var scart-sladden ska in. Mycket riktigt, scart-kontakt saknas på videon, och när man läser manulen så hittar man en liten kursiverad sexpunkters text längst ner på sidan med skissen över baksidan: (ingår ej på modellerna ES-642 och ES-644). Longplay och indexsökning ingår naturligtvis inte heller, varför två av knapparna på fjärrkontrollen inte har någon funktion. Naturligtvis är det en ES-642 som grannen skaffat...

Men den gör fortfarande vad man förväntar sig av en video.

Jag förstår vart du vill komma men det finns faktiskt två små saker som skiljer sig här.

1. När du köper videon finns antagligen redan scart-kontakten på marknaden. Alltså kan du "uppgradera" din video utan att behöva vänta.

2. Det här med longplay och indexsökning är en annan sak. Men om man förstått reklamen som så att just den modellen innehåller dessa funktioner så har man rätt att få "göra upp" med videoföretaget. Går inte företaget med på det kan man ju alltid gå till ARN som kan bedöma om det rör sig om vilseledande marknadsföring eller inte och vill man dra det till sin spets kan man ju alltid gå till marknadsdomstolen.

Skillnaden med rollspel är alltså att NG hänvisar till produkter som kommer komma. Men som sagt var så garanterar inte NG att produkterna ska komma ett visst datum eller komma överhuvudtaget. Om man då som kund ska köpa sitt första rollspel. Man har rollspel X och Y att välja på. X kostar 300 kronor och Y 250 kronor. Man anser att båda verkar lika bra men ska bara köpa ett. I X kan man då läsa att det kommer komma en massa nya moduler till spelet medan Y säger att det kommer inget mer, spelet är färdig som det är. Om man då väljer X för att man tycker det är bra att det ska komma en massa moduler så blir man naturligtvis arg om inte modulerna kommer. På så viss kan det ses som att företaget bakom X har gjort reklam för ett supplement som lockar kunderna att köpa rollspelet X men som aldrig kommer eller blir ständigt försenat.

/Tiamel

Björn Hellqvist

Swordsman
Amatör!

Klaga på att moduler bara är två år försenade! Spelar man HârnMaster, så är två års försening ingenting... kom igen efter sju år! Sedan så tror jag att folk i allmänhet överskattar småproducenter som Neogames m.fl. Det rör sig ju om mindre än ett halvdussin personer med halv- eller heltidsjobb, som använder sin fritid till rollspelsarbetandet. det är ingen konst att spotta ur sig moduler... om man inte har ett liv att ta hänsyn till. Sedan så har vi petitesser som finansiering, m.m. Begära ersättning? Kolla med Allmänna reklamationsnämnden och se vad de tycker. Om nu inte en modul inte skulle finnas tuillgänglig, så blir man väl tvungen att *flämt!* använda sin fantasi :p (Eon Fantasi-modulen kommer annars i mars 2001 ;-)

http://www.algonet.se/~enda

Staffan

Myrmidon
Re: MiG spöar både CJ och Ackegård

Öhh... MiG är Mikael Gullbrandssons signatur. Mig veterligen var det Nisse Gulliksson som illustrerade de tidiga Drakar & Demoner-prylarna.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

ripperdoc

Myrmidon

<I>Nix, för att man köpt en produkt som inte är fullständig. Men i det här fallet så har man ju inte rätt till ersättning, vilket jag också skrev, eftersom NG inte garanterar att produkterna ska komma ut. Men köper man en produkt som hänvisar till en annan produkt så ska den produkten också komma annars kan man inte utnyttja ursprungsprodukten fullt ut. Sedan _när_ den kommer är en annan sak, men garanterar man att den kommer i mars ska den komma i mars. Men för att återigen poängtera så ger ju som sagt var inte NG några sådana garantier.</I>

Vadå, menar du att en rollspelsprodukt inte är fullständig förrän _varenda_ produkt i hela sortimentet kommit? Det är som att säga att Magic är en ofullständig produkt ända tills de beslutat sig för att sluta trycka Magickort.

_En_ rollspelsprodukt är en modul eller liknande. Den är fullständig i sig, och bör betraktas som en påbyggnad på grundboken. Det har alltså inget mer Jonas spisexempel att göra, för en spis utan nätsladd har man ingen nytta av. Det är snarare en normalt fungerande spis, som man kan köpa till saker som TV, ugn, diskmaskin etc.

Det enda vore om Neogames tydligt poängterade att varje modul bara är en liten del i den färdiga produkten Eon, men så är det inte.

Det är inget fel i att klaga, men då ska det som du sade tidigare vara konstruktivt, inte bygga på idéer som att Eon inte är en komplett produkt förrän alla tillbehör kommit.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon
Re: Jag bör kanske tillägga

Observera, endast jag och Krille har talat emot ert gnäll :)
Och kan inte ge officiella uttalande från Neogames, vi är ju inte fast anställda.
Jag har för min del debatterat mot mer av princip än något annat. Sedan får man en helt annan bild "bakom kulisserna" än framför, som gör att allmänt gnäll kan verka löjligt.

Jag tycker att ett företag ska vara mycket öppet, och tyvärr är inte Neogames så hemskt duktiga på det, även om de inte är dåliga. Man måstre även sedan ta i beakting att man inte kräva samma saker från Neogames som man kan kan kräva av storföretag, inte moraliskt sett åtminstone.

/RipperDoc

G

Guest

Guest
Re: Amatör!

Klaga på att moduler bara är två år försenade! Spelar man HârnMaster, så är två års försening ingenting... kom igen efter sju år!

Så man har inte rätt att klaga på en produkt förrän den är försenad med 9 år? Tycker jag låter lite dumt./images/icons/wink.gif

Sedan så tror jag att folk i allmänhet överskattar småproducenter som Neogames m.fl.

Nej, jag överskattar iaf dem inte. Jag förväntar mig inte mer än någon modul per år eftersom de är så få. Jag tror lite att Neogames överskattar sig själva. Jag annar och har full förståelse för att det är svårt att beräkna hur lång tid det tar att göra färdigt en modul men en felberäkning på 2-3 år? Så fel tycker inte jag man kan räkna.

Sedan så har vi petitesser som finansiering, m.m.

Naturligtvis har NG ekonomiska skäl att ta hänsyn till när de ger ut en modul, det kanske inte är ekonomiskt rätt för Ng att ge ut en modul vid ett visst tillfälle. Men sådant får man också ta med i beräkningarna.

Begära ersättning? Kolla med Allmänna reklamationsnämnden och se vad de tycker.

Jag har aldrig påstått att man har rätt att få ersättning från NeoGames. Om man tar vissa valda delar av mitt inlägg så kan de ha verkat så tydligen. Men om man läser allt så ser man att jag skrev att NeoGames inte garanterar att produkterna ska komma och man har därför inte rätt till ersättning nej. Men om man ska välja mellan två rollspel och ett är NeoTech och man köper det för man tycker att det verkar bra att det finns en modul som heter Offensiv till spelet så har man blivit vilseledd. Att hänvisa till en modul som inte kommit anser jag är fel. Däremot kan man skriva att en eventuell modul som behandlar vapen är påtänkt men man ska då poängtera att det inte är säkert att den kommer.

Vi kan jämföra det hela med en bruksanvisning som inte är fullständig. Bruksanvisningen hänvisar till bilaga nr 3. Den finns inte! Den kommer i sinom tid. Man kan dock fortfarande använda sin produkt men inte fullt ut eftersom den refererar till bilaga 3 som innehåller extra funktioner till apparaten.

Om nu inte en modul inte skulle finnas tuillgänglig, så blir man väl tvungen att *flämt!* använda sin fantasi

Det är väl inte det det handlar om. Naturligtvis ska man använda sin fantasi när man spelar rollspel. Vad det handlar om är om det är rätt att klaga på NG eller inte och om NG har tappat trovärdighet bland sina kunder. Personligen gillar jag NG:s produkter jättemycket. Jag anser att det är de bästa rollspelen jag spelat. Men det innebär inte att jag inte har rätt att klaga på produkten om jag fortfarande anser att något kan förbättras.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon

<I>Men om man ska välja mellan två rollspel och ett är NeoTech och man köper det för man tycker att det verkar bra att det finns en modul som heter Offensiv till spelet så har man blivit vilseledd. Att hänvisa till en modul som inte kommit anser jag är fel. Däremot kan man skriva att en eventuell modul som behandlar vapen är påtänkt men man ska då poängtera att det inte är säkert att den kommer.</I>

En liten prinicipiell fråga. Ponera att man skriver att en modul är påtänkt, men att det inte är säkert att den kommer, i grundboken. Sedan när modulen kommer är det falsk marknadsföring :) Visserligen behöver det inte betyda att det är negativt för konsumenten, men likväl står det fel i grundboken.
Om man väljer ett rollspel som säger att vissa moduler kommer inom obestämd framtid så tycker jag att man får skylla sig själv om man inte förstår innebörden i de orden och blir sur för att några moduler inte kommit _ännu_.

/RipperDoc - trött (ber därför om ursäkt för ev. underliga formuleringar)

G

Guest

Guest

Det är inget fel i att klaga, men då ska det som du sade tidigare vara konstruktivt, inte bygga på idéer som att Eon inte är en komplett produkt förrän alla tillbehör kommit.

Eon-grundboken i sig är en färdig produkt. Vad jag ville ha fram är att om man köper ett rollspel pga. att den hänvisar till en massa moduler och så kommer aldrig dessa moduler så har man blivit lurad. Det går att spela Eon med bara grundboken men vill kunna utnyttja spelet Eon fullt ut så ska man köpa modulerna enligt NG. Jag antar det eftersom de hänvisar till dem.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon

<I>...så kommer aldrig dessa moduler så har man blivit lurad. </I>

Aldrig? Vem har sagt något om aldrig. De har inte kommit _ännu_.

<I>Det går att spela Eon med bara grundboken men vill kunna utnyttja spelet Eon fullt ut så ska man köpa modulerna enligt NG.</I>

Det beror på vad man menar med fullt ut. Menar man verkligen fullt ut så betyder det att alla moduler ska komma ut, och det finns ingen bestämds gräns för antalet moduler. I teorin kan det alltså komma moduler i all evighet, vilket gör att spelet aldrig blir komplett. Man köper moduler för att höja kvalitén på spelandet, visst, men då kan man inte klaga på att det ännu inte kommit några moduler. Man får ju ta det som det kommer, det är ingen självklarhet att alla finesserna finns att få tag på genast.

/RipperDoc

G

Guest

Guest

En liten prinicipiell fråga. Ponera att man skriver att en modul är påtänkt, men att det inte är säkert att den kommer, i grundboken. Sedan när modulen kommer är det falsk marknadsföring :)

Det skulle kunna ses som falsk marknadsföring men jag hoppas att det inte är det NG håller på med. Personligen tycker jag inte alls att man behöver hänvisa till ev. kommande moduler i sin grundbok. Vad är vitsen med det? Visst det är bra om modulerna kommer men gör de inte det så finns det ingen vitsen med att det står typ "Vill du veta mer om strid se modulen..."

Om man väljer ett rollspel som säger att vissa moduler kommer inom obestämd framtid så tycker jag att man får skylla sig själv om man inte förstår innebörden i de orden och blir sur för att några moduler inte kommit _ännu_.

Så vitt jag vet så står det inte i NG:s produkter t.ex. "vill du veta mer om stridskonster se den eventuellt kommande modulen Krigarens Väg". Det står snarare "vill du veta mer om stridskonster se krigarens väg" och det är det jag tycker är fel och vilseledande.

/Tiamel

G

Guest

Guest

Det beror på vad man menar med fullt ut. Menar man verkligen fullt ut så betyder det att alla moduler ska komma ut, och det finns ingen bestämds gräns för antalet moduler. I teorin kan det alltså komma moduler i all evighet, vilket gör att spelet aldrig blir komplett. Man köper moduler för att höja kvalitén på spelandet, visst, men då kan man inte klaga på att det ännu inte kommit några moduler. Man får ju ta det som det kommer, det är ingen självklarhet att alla finesserna finns att få tag på genast.

Nej man kan naturligtvis inte klaga på att det inte finns moduler om allt när man köper ett rollspel däremot anser jag att man kan klaga på att de moduler som grundboken hänvisar till inte har kommit. De är tydligen ett bra tillbehör till grundboken och var det det som var avgörande om man köpte just det spelet eller inte så har man all rätt att klaga, fast då på rätt sätt förstås.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon

Nä, det börjar bli tröttsamt nu.
Men, dilemmat är att om man inte skriver nåt om vart saker som inte kom med är så kommer folk klaga på att det saknas. Skriver man att det kommer kommer folk klaga på att modulerna inte kommit ännu. Skriver man att det kommer och klämmer ut modulerna i tid kommer folk klaga på att det fortfarande fattas information och att de vill ha fler moduler.

/RipperDoc - en spelkonstruktörs dilemma

G

Guest

Guest

Men, dilemmat är att om man inte skriver nåt om vart saker som inte kom med är så kommer folk klaga på att det saknas. Skriver man att det kommer kommer folk klaga på att modulerna inte kommit ännu. Skriver man att det kommer och klämmer ut modulerna i tid kommer folk klaga på att det fortfarande fattas information och att de vill ha fler moduler.

Jo, visst klagar folk då på att det saknas regler osv. men hursomhelst tycker jag det är bättre att folk får göra det, de klagar ju ändå, istället för att man riskerar att lura kunder att köpa sina produkter. De "lurade" kunderna klagar ju och på så viss så slipper man ju de klagomålen och det skulle ge NG lite bättre anseende./images/icons/wink.gif

/Tiamel - med risk för att vara tröttsam /images/icons/smile.gif

Helio

Veteran
Seneca sade..

Det finns två sorters människor; de som går före och uträttar något och de som kommer efter och kritiserar...

"may the blood of your enemies stain the ground"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Helio on 2000-10-10 21:23.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator

"däremot anser jag att man kan klaga på att de moduler som grundboken hänvisar till inte har kommit."

Själv ser jag en sådan hänvisning som att "det är vår intention att utveckla det här ämnet senare i den här modulen", och som en hjälp att hitta denna information senare när modulen väl har kommit. Det är på intet sätt värre än när till exempel DoD hänvisar bakåt till Monsterboxen eller Magiboxen. I båda fallen går spelet att spela utan tillbehören ifråga. I båda fallen kan man utveckla ämnet mer med hjälp av en eller ett par extraboxar. Enda skillnaden är att när vi gav ut Eon så fanns det inget annat än grundboken ute, men vår intention var att ge ut fler moduler senare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

G

Guest

Guest

Själv ser jag en sådan hänvisning som att "det är vår intention att utveckla det här ämnet senare i den här modulen"

Ja, jag vet mycket väl vad ni menar. Jag som har spelat rollspel ett bra tag vet ju hur de olika företagen fungerar, vad jag ska titta efter när jag väljer rollspel osv. Men personer som köper ett rollspel för första gången kan mycket lätt bli påverkade av att NG hänvisar till en massa moduler i sina böcker. De kan då mycket lätt och med all rätt känna sig lurade. Personligen ser jag ingen anledning att hänvisa till en kommande modul. Visst är det bra som du säger att när modulen väl kommit att veta vilka delar som hänvisar till just den modulen, men kommer inte modulen så är det helt fel. Som exempel kan Neotech 1 ges. Om jag inte missminner mig (vilket jag kan göra) så hänvisar väl N1 till "Madagaskar modulen" på vissa ställen? Det tycker jag är helt fel. Nu är ju iofs N1 inaktuell på ett vis, iochmed att N2 kommit, men innan N2 så...Och madagaskar modulen är väl inget som NG fortfarande planerar att ge ut?

/Tiamel