Re: Abstraktion
Tja, jag har lite erfarenhet av fäktning men ingen erfarenhet alls av markkamp (eller, vi står ju på marken när vi fäktas, men det räknas nog inte
) och skulle rent spontant väl ha haft ungefär precis motsatt uppfattning – jag skulle gärna se regler som behandlar fäktnng som mer än anfall, försvar och initiativslag (i och för sig tar jag bort initiativslagen ur alla spel jag spelar, men i alla fall) medan jag skulle vara fullständigt nöjd med att låta markkamp hanteras med ett enkelt tärningssslag.
Ärligt talat sklle jag nog inte ens ha tänkt på att behandla "markkamp" som någon separat färdighet som behöver specialregler, utan hantera det som ett vanligt slag för "slagsmål" eller vad som nu finns i spelet och strunta i hur stor del av de inblandade som rör vid marken.
Det bevisar väl helt enkelt att ju mer man vet om en sak, desto mer invecklad tycker man att den är, men det visste vi ju redan.
Och så lite OT:
<blockquote><font class="small">Citat Muggas:</font><hr />
Tärningsslag på marken är nog svårt att fixa på bra sätt, här kanske ngn form av kortsystem av vore mer tillämpligt...[/quote]
Både tärningsslag och kortsystem blir mycket lättare om man gör det inomhus och på ett bord än om mn envisas med att göra det på marken...
JPS