Nekromanti Neotech America

ripperdoc

Myrmidon
Nå, eftersom Neotech nu påstås vara levande så ska jag passa på att ta upp en av de produkter till Neotech som är på väg, Neotech America Till modulen har skrivits knappt 180 000 tecken, kanske hälften av all text (en fullständig gissning). Jag skriver dock kontinuerligt på den nu och kommer göra så under hösten.

Jag har tidigare haft en omgång frågor vad ni vill se. I nuläget ser innehållet ut så här:

1. Nordamerika - allmän information om nordamerika
2. Unionen - ett kapitel med beskrivningar av själva Unionen och landsbeskrivningar för ingående länder
3. Fria Amerika - Tar upp de andra staterna, och beskriver extra noga de rivaliteter som finns mellan dels Unionen och de övriga staterna, samt rivaliteter staterna mellan. Beskriver förstås även länderna på passande sätt.
4. Forna Kanada - Beskriver sambanden mellan de kanadensiska länderna, samt själva länderna.
5. Ödemark & landsbygd
En av de viktigaste beståndsdelarna i modulen. Beskriver noggrant hur landsbygd i Neotech kan vara, i synnerhet den i Nordamerika. Tar upp jordbruken, ödemarkerna (á la Wastelands), den nya vilda västern, vildmarkerna, religionerna och sekterna, nomaderna, etc.
6. Städer & samhälle
Beskriver flera olika metroplex. Varje stad skall ges betydligt mer detaljer än i Euro. Flera rubriker för varje stad samt gärna en karta över städerna. I detta kapitel kan också det amerikanska samhället, kynnet och vardagslivet beskrivas.
7. Företag och organisationer
Passar på att beskriva några typiskt amerikanska företag, samt en hel del korta beskrivningar av amerikanska organisationer. När det gäller företagen tänkte jag passa på att beskriva några av de kända företagen som inte kom med i grundboken, ex. Progenex och Paramil.
8. Gängliv
Ett kapitel som skall vara allmänt hållet. Beskriver subkulturer, främst gängkulturerna. Gärna ett par beskrivningar av gäng, beskrivningar av vardagslivet för gängmedlemmar, kanske en karta över ett gängtillhåll, etc.

Så jag vill ha era synpunkter gällande:

Duger detta upplägg?

Vad vill du se mer av i lämpligt kapitel (särskilt kapitlen om landsbygd och gäng)?

Vad vill du INTE se i Neotech America?

Idéer om intriger, äventyrsuppslag, särskilda platser, organisationer etc?

Andra synpunkter/frågor?

Ni kan svara här, via PM eller mail (ripperdoc@telia.com). Större nya idéer eller dylikt som kommer in i modulen kommer förstås innebära att idémakaren listas under "Tack till" i boken.

/RipperDoc

Duddmannen

Hero
SLPer!

Jag skulle gärna se ett antal exempelpersoner för olika miljöer, till exempel den vanliga snuten i BAMA, en typisk gängmedlem osv. Jag tyckte att det som kom med i Ultra var superbra, precis vad man behöver. Det behöver egentligen inte vara så mycket info om varje person, bara en liten snabb faktaruta med typiska färdigheter och utrustning. Sådana detaljer uppskattar i alla fall JAG.

Ser fram emot en fullspäckad modul!

ripperdoc

Myrmidon
Re: SLPer!

Okej. Jag vill inte vara tråkig, men jag kommer inte skriva några sådana, så det verkar osannolikt att det dyker upp sådana beskrivningar á Ultra i Neotech America. Det borde liksom räcka med Ultra. Kanske kommer några korta beskrivningar eller faktarutor om viktiga personer, men inga regelbeskrivningar.

/RipperDoc

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför gräsrötter är viktigare än kändisar...

Inte för att jag tror att det här kommer få dig att ändra dig, men...

"Kanske kommer några korta beskrivningar eller faktarutor om viktiga personer, men inga regelbeskrivningar."

Att ha en kort beskrivning på en medelpolis, medelbrottsling, medeldokusåpastjärna, medeltaxiförare, osv, är guld när man spelleder. Det räcker med att man slår upp boken och kollar "aha, han är ungefär sådär bra".
Om man däremot har en hög kändisar blir i vilket fall jag som spelledare ointresserad av just det. Viktiga personer vill jag utforma själv så att de passar mitt ändamål och att läsa personbeskrivningar hämmar pusslandet för min del.

Så om du väljer mellan gräsrötter och kändisar och vill ha min röst, så lägger jag den på gräsrötterna.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Varför gräsrötter är viktigare än kändisar...

Att ha en kort beskrivning på en medelpolis, medelbrottsling, medeldokusåpastjärna, medeltaxiförare, osv, är guld när man spelleder. Det räcker med att man slår upp boken och kollar "aha, han är ungefär sådär bra".

1) Dessa finns redan i Ultra, det behöver inte replikeras i andra moduler
2) Vem som helst klarar av att skriva egna medelsvenssons, så varför ska Neogames ödsla dyrbart tryckutrymme på saker som folk hade kunnat komma på själva utan ett uns av kreativitet? (vem som helst kan skriva kändisar också, men man kan bli betydligt mer inspirerad av officiellt utgivna kändisar än medelpoliser...fram för inspiration, trodde jag ledordet var?)

Om man däremot har en hög kändisar blir i vilket fall jag som spelledare ointresserad av just det. Viktiga personer vill jag utforma själv så att de passar mitt ändamål och att läsa personbeskrivningar hämmar pusslandet för min del.

Jag vill utforma alla SLP:er efter mitt ändamål. Om man inte gillar en kändisbeskrivning kan man bara ignorera den men är en medelpolis fel beskriven enligt ens egna värld (18 i Pistol) så får man allt sätta sig ner och korrigera det.

/RipperDoc

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Varför gräsrötter är viktigare än kändisar...

"1) Dessa finns redan i Ultra, det behöver inte replikeras i andra moduler"

Det var mer än jag visste, och det är väl förstås sant att det inte behövs samma sak igen. :gremsmile:

"2) Vem som helst klarar av att skriva egna medelsvenssons, så varför ska Neogames ödsla dyrbart tryckutrymme på saker som folk hade kunnat komma på själva utan ett uns av kreativitet?"

Vem som helst kan inte göra det rätt. I och med att Neogames har en egen välbeskriven värld (med femhundratrettiosju sätt att spränga en mjälte på) gör att de sakerna som kräver faktaunderlag (dvs hur bra poliserna egentligen är, till exempel) är mycket bättre att "ödsla dyrbart tryckutrymme" på, än saker som inte kräver faktaunderlag och som är bra mycket mer godtyckligt.

"fram för inspiration, trodde jag ledordet var?"

Javisst, men inte på bekostnad av funktionalitet, enligt mig. Inspiration kan man få på så många andra sätt än genom en hög kändisar man troligtvis kommer läsa igenom eller ignorera.

"Om man inte gillar en kändisbeskrivning kan man bara ignorera den men är en medelpolis fel beskriven enligt ens egna värld (18 i Pistol) så får man allt sätta sig ner och korrigera det."

Fast Neogames (och då även din :gremwink: ) objekiva åsikt om fakta i Neotech har ju inte gått efter "den mallen". Det är mycket tung fakta (som jag personligen inte behöver, men andra kanske gör) och då är det ju inte fel med lite mer tung fakta som man faktiskt kan ha nytta av (nej, mjältsprängning intresserar inte mig. :gremwink: ).

Wictor

Warrior
Vad vill du se mer av i lämpligt kapitel (särskilt kapitlen om landsbygd och gäng)?
Jag har alltid undrat över hur stor del av befolkningen som ingår i gång av olika slag. Är det en jätteliten minoritet eller är gängmedlemskap jättevanligt?

Kända landmärken, byggnader och dylikt vore kanske trevligt att veta lite om också.

G

Guest

Guest
Det håller jag med om till viss del, kanske mera som "procentuellt beräknad kriminalitet" i varje beskrivning av de flesta städer vid antal invånare eller något sådant. Gärna en beskrivning ochså som om Miami i Avalanche.

ripperdoc

Myrmidon
FBI

FBI finns ju redan beskrivet i grundboken ganska detaljerat. Jag beskriver gärna någon till organisation på samma sätt i Neotech America. Eller hade du tänkt dig något annan typ av beskrivning än den om FBI?

/RD

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: FBI

ATF och DEA kan säkert vara intressanta om man vill spela en mer agentinriktad kampanj. Beträffande FBI så kommer jag inte ihåg att grundreglerna beskriver dem. Har inte boken på plats just nu. Kanske de andra nämnda också finns med...?

Blade Runner Division för jag saknar androider i Neotech och har alltid tyckt att det finns en plats för dem där också. Men då tillkommer naturligtvis ett artikeluppslag om robotar och androider.

Wictor

Warrior
6. Städer & samhälle
Beskriver flera olika metroplex. Varje stad skall ges betydligt mer detaljer än i Euro. Flera rubriker för varje stad samt gärna en karta över städerna. I detta kapitel kan också det amerikanska samhället, kynnet och vardagslivet beskrivas.
Kommer det finnas någon information om amerikansk inrikespolitik här? Är det fortfarande republikaner och demokrater som gäller? Finns det gränsöverskridande politiska partier? Sådant vore väl intressant att veta.

ripperdoc

Myrmidon
Re: FBI

DEA kommer att beskrivas, ATF får vi se.

Blade Runner Division (eller snarare något liknande) finns ju redan i egenskap av Interpols sjunde (?) direktorat. Androider och robotar kommer att beskrivas i Megastore / Hardware 2, men frågan är om det finns tillräckligt med androider för att fler än Interpol skall ha särskilda organisationer för att övervaka dem? Vad tycker du?

/RD

ripperdoc

Myrmidon
Amerikansk politik kommer helt klart med. Politik kommer dock inte vara lika betydelsefullt som i Euro-modulen, men nästan. Det är inte republikaner och demokrater längre, det finns massor av partier. Dessutom är de ju olika i alla länder, så du förstår säkert att inte varje enskilt parti kommer att beskrivas.

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
DIN chans att bestämma över ett kanadensiskt land!

Som ni säkert märkt har de tre kanadensiska länderna beskrivits extremt lite - man vet knappt något om dem annat än det som står i Ultra. I korthet kan man konstatera:

Västkanada - ovanligt låg rättssäkerhet, ett litet land med hög standard annars, human rättskipning
Canada - gammaldags politiskt system (parlamentarisk konfederation), hög standard, human rättskipning
Quebec - ett helt fransktalande land, bäst ekonomi av de tre, ovanligt mkt invånare för såpass lite städer, inte lika humana som de andra länderna, har gått sin egen väg.

Man kan också ta inspiration av att inga svarta släpptes in i de kanadensiska staterna enligt N1 (detta är dock borrttaget ur N2:s historia).

Jag har redan en del planer för dessa länder, särskilt Västkanada. Jag skulle dock gärna se något riktigt originellt koncept för et av eller båda länderna, något som vore kul att spela Neotech i. Jag tänkte ge er forumsbesökare chansen att föra in en idé eller ett koncept för något av dessa tre länder. Ni ska inte beskriva länderna, utan snarare beskriva ett koncept för ett land i ett par meningar. Originalitet premieras, extrema tolkningar kan accepteras men huvudsaken är att det inte motsäger utgivet material. Den eller de som enligt min bedömning kommer med den bästa idén kommer att belönas med sitt namn i Neotech America. Observera att jag inte garanterar att någon inskickad idé kommer med i modulen.

Skriv era förslag här eller meddela mig på annat sätt. Ta chansen att föra in element från er kampanj i officiellt material :gremlaugh:

/RD - interaktivitet

Korpen

Hero
Se bara till att inte ha en alltför "svensk" syn på partier och politik. Partier en annan funktion i USA (idag, men traditioner förändras inte så lätt) än vad de har i ett system som sverige, man röstar t.ex aldrig på ett parti i ett amrikanskt val, man röstar på en viss person, och deras mandat är från invånarna i sin valkrets, snarare än från partiet som i sverige. En effekt av det systemet är att en republikan från t.ex Vermont eller Massachusetts antaglien skulle vara alltför liberal för att kunna vara demokrat i Texas eller Tennessee. En annan effekt av alla majoritetsvalsystem är att du få färre partier, det finns helt enkelt mindre behov av många partier eftersom partierna inte är centralstyrda på samma sätt som i sverige och det därför finns enormt mkt större spännvidd inom de respektive partierna.

Så när du säger att det finns massor av partier så är jag riktigt nyfiken på hur du hade tänkt dig att det skulle fungera?

ripperdoc

Myrmidon
Jag är mycket medveten om det amerikanska partisystemet och det står tydligt i Neotech America att partierna bara är organisationer som hjälper till att föra fram likasinnade kandidater. Det är uteslutande personinriktade val som gäller i de flesta nordamerikanska länder. Partierna har dock i i någon mån slagits samman med de för USA karaktäreristiska tankesmedjorna.

Att det finns fler partier är inget konstigt. America har förändrats oerhört mycket de senaste 60 åren i Neotech och framförallt har landet polariserats och blivit mer extremt. Uppluckringen av USA innebar möjligheten att starta en mängd nya partier, möjligheter som inte fanns tidigare i praktiken. Detta berodde också på att länderna blev mindre och lokala politiker blev plötsligt viktiga. Majoritetssystemet är inte heller bevarat i alla länderna.

I allmänhet kan man dock utskönja följande partigrupper:
* Nationalister/republikaner/patrioter
* Företagsvänliga/demokrater/republikaner
* Miljövänner/socialliberala/demokrater
* Extrempartier

(Alla partier är med svenska mått mätt extremt företagsvänliga, så de som här listas som "företagsvänliga" är synonymt med företagsägda partier)

/RipperDoc

Korpen

Hero
Saken är den att på en nationell nivå inte alla är likasinnade...
Lokala politiker har alltid varit viktiga, guvenörerna har alltid varit viktiga i USAs politik, och senatorer har alltid haft rollen som sin regions beskyddare.
Jag har svårt att det finns plats för ett majoritetsval system med fler än två-tre seriösa partier på någon enskilld plats, hur stort område vi pratar om som plats beror på vad valen är till.

En uppluckring av en stat förändrar inte effekter av majoritetsvalsystem, även om det kan förändra de vilka åsikter kandidaterna har. Det är mkt mera intressant att behålla partierna, men att lyfta fram de lokala skillnaderna inom partierna (och även mellan dem) så att två demokrater från olika countys skulle kunna vara varandras direkta motsattser i ALLT. Det kanske inte är vidare pedagogist för läsaren men det får dem samtidigt att tänka annorlunda, och inte kunna sortera in politiska åsikter i partier (som jag märkt de flesta svenska gör), och den förändringen ger väldigt mycket känsla till världen, "oj, vi är verkligen inte i sverige nu".

Men att gå över till ett propitionellt valsystem?? politiska traditioner förändras inte så lätt, även om formerna gör det, har man långa traditioner av att kuynna ställa sin politiker till svars är man nog ganska ovillig att släppa det ansvaret till partierna.
Dessutom om landet sprucket är man nog mera mån om att politikerna representerar sin egen region istället för partiet.

ripperdoc

Myrmidon
Jag är som sagt mycket medveten om alla de saker du påpekar - jag har läst in mig på ämnet, vilket du också verkar ha gjort. Spara dina argument tills du sett den färdiga produkten. Jag är dock säker på att vi väljer att tolka olika och att acceptera olika stora förändringar på 60 år. Utgångsregeln är dock att Nordamerika inte är sig likt. Alls. Så stora förändringar finns i främst samhälle, men också i mentalitet. Likväl kvarstår en massa typiskt amerikanska företeelser varav många har förstärkts kraftigt i takt med polariseringen från resten av världen.

/RipperDoc

PAX

Jordisk Äventyrare
Det ser ju bra ut. Bara det inte blir för mycket politik i Neotech.