Nekromanti Neotech+Kult

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag har haft en ide att lägga in kultsvärld i Neotech. Eftersom spelarna inte vet om det så kommer dom att göra som alla människor gör i den verkliga världen, att det finns en naturlig förklaring till allt. Tanken när dom möter någon demon och dom förklarar det med hollywood effekter kan bli ganska rolig. Jag har även haft en tanke att spelgruppen ska vara snokande journalister som får reda på att någon nation har hittat något spår på Mars efter en försvunnen nation av marsianer, sedan på nästa spelträff så förklarar jag att handlingen utspelar sig 100år framåt i tiden. Det som hittades på Mars var en portal till någon annan värld och i framtiden så utspelas ett krig mot Ondskan, alltså ska jag ta världen från Mutant RYMD. Spelarna ska slängas in i handlingen när jorden ska slå tillbaka för första gången, ungefär som när dom landstiger i Starship Troppers.

Jag skulle behöva lite åsikter, så jag inte sitter och lägger ned massor av arbete när det inte är någon som gillar iden.
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Du får ursäkta mig om jag låter lite negativ nu. Tänkte bara lägga fram en och annan synpunkt som du sedan kan försöka jobba runt på ett snyggt sätt. Då kan slutresultatet säkert bli bra. Finns säkert fler men jag tar bara med de jag kommer på såhär på flygande elektrosignaler.

1. Varför vill du lägga in demoner och dylikt i spelvärden? På vilket sätt kommer den att bli bättre? Vill dina spelare ha demoner som flänger runt över hela stället och är i vägen.?

2. Vad är syftet med att lägga in portaler, demoner och "Ondskan". Går lite ihop med punkt 1 men ändå inte. Om det är för att göra spelvärden lite mer actionfylld så kanske det inte är en nödvändighet. Vill du att Neotech 2 ska vara ett skräckrollspel? Eller tycker du helt enkelt att det här med demoner, onda andar, Ilian och de andra gör spelvärlden mera episk. Blir lätt att man i ett framtidsrollspel inte känner sig som navet hela universum roterar kring.

I så fall så blir det också nödvändigt att fråga sig om spelarna verkligen vill ha det episkt. Jag har tyvärr varit med om att en utav de bästa kampanjer jag har varit med i förstördes på grund av att spelledaren ville ha med drakar. Vi skulle rida på drakar för att slåss mot andra drakar, besöka spökstäder som flyter på vattnet och så vidare. Kampanjen var x^3 rolig fram tills dess att de sakerna började dyka upp.

3. På vilket sätt blir spelvärlden bättre än vad den är nu? Blir det roligare för spelarna eller blir det roligare för spelledaren? Eller kanske till och med båda?

Har själv funderat på att lägga in matrix, vampyrer, magi, monster, odöda, demonliknande AIs etc. Men än så länge så kan jag inte motivera hur det skulle göra spelet roligare för både spelarna och spelledaren. Kanske för att jag inte har orkat vara kreativ men ändå. Kör dock en kampanj där spelarna är tillbakaskickade från framtiden á la "De tolv apornas armé" utan att de ännu vet att de är från framtiden. Jaja, får se om det blir bra eller spårar ut ändå bort till pappersarkivet under skrivbordet.

Zaiber - Gnäller egentligen inte nu.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag kan inse att det låter som om jag vill ha lite nya monster att döda men så är icke fallet. Utan det är det mystiska som jag vill få fram, att allting inte ska vara så förutsägbart. Ta Avalance (stavas det så?), om den där kulten istället hade styrts av någon slags demon, då skulle spelarna få något att fundera över. I mitt framtids scenario så är jag ute efter en Starship Troopers känsla med Neotechs superba regler.
 
Top