Nekromanti Neotech nån vänlig själ

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hej,

Jag är en övervintrad rollspelare från 70 talet som önskar hjälp av alla förmågor därute med en sak.
Kan någon förklara briljansen med NT regelsystem. jag har hört allt från att det är krångligt till briljant och ösnkar lite info om nån orkar skriva ner.

Karaktärsskapandet lär vara suveränt. Vad gör det så bra?
Stridsystemet? Läste ett inlgg om Mutant C att det var helt värdelöst för att de använde KP bla. Jag lirade Expert och tyckte att KP var en ganska bra ide. Naturligtvis är detta ed blodförluster etc en bra grej men vad har NT som gör det ännu bättre?

Andra system som färdigheter och dyl. Jag är väldigt nyfiken och har inte riktigt tid att köpa ett spel jag itne vet nåt om och sätta mig in i det.

Så snälla kan inte någon bara förklara lite grunder och finesser så vore jag sååå tacksam.

Hoppas på svar. Även postat på Neotechs sida men prövar även här.

Niklas

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det här inlägget hör egentligen hemma på Neotech-forumet, men det flyttas väl snart skulle jag tro...

Karaktärsskapandet är IMHO det enda som suger riktigt stenhårt. Du får ett antal sysselsättningsperioder och slår mot tre attribut för hur dessa går (allt från misslyckat till framgångsrikt). Under den tiden kan du råka ut för diverse sjuka saker, exempelvis bli atombombad (faktum är att 5 % av alla soldater - har jag för mig - har någon gång har blivit atombombade).

Regelsystemet funkar så att du har ett antal attribut, på vilka färdigheterna bygger på. Du ska slå med ett antal 6-sidiga tärningar under ett färdighetsvärde. Om du har spelat Eon eller Viking kommer du känna igen dig.

NeoTech använder inte KP - däremot kan du träffa någon i låret och då blir skadan lägre än om du hade träffat i huvudet. Det är så att säga detaljerat, och dessutom realistiskt. Det är dock ganska långsamt, speciellt striderna. Att bränna av ett magasin ur [valfri k-pist] tar fem minuter att illustrera med reglerna. Om du träffar och ska slå fram skada på sex kulor kan du räkna med att det tar totalt en kvart.

Men det är detaljerat. Och lätt att sätta sig in i.

"Även postat på Neotechs sida men prövar även här."

Posta bara på ett forum i fortsättningen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack,

har aldrig förut postat på forumet o missade väl den regeln. MEn jag fick ju svar och det var kul. Men hur i jösse namn kan det ta en kvart att bränna av 6 kulor. Jag menar vad är det som tar tid? Nyfiken. och tack för svaret. Sysselsättningsperioderna förresten... är det = vad man gjort innan mans kaffade sig sin sysselsättning?