Nekromanti Neotech och Eon

Andy

Vila i frid
Tydligt är att N3 utvecklas, både setting och regler, och som jag har förstått så finns det någon grupp som tittar på ett Eon 4 också.

Min fråga är om dessa grupper av rollspelsmakare kommunicerar och tillsammans utvecklar en ny regelkärna som båda spelen sak utgå ifrån eller sker arbetet med de båda spelen helt individuellt?

(Anledningen till att jag postar denna fråga här är att Neotech och Eon har två separata forum. Vilket jag, när jag tänker efter, tycker är konstigt. Borde det inte bara vara ett forum som heter Neogames?)

Mogger

Hipsteranka
Arbetet sker individuellt. Jag visste inte ens om att det fanns planer för ett Eon 4. Och NeoGamesforum, tja, det skulle väl funka. Alla andra spelmakare har ju egna forum. Men jag har ingen åsikt i frågan egentligen.

Ymir

Liten kantbaron
Arbetet sker helt individuellt.

Jag tycker nog det är bäst så också - att försöka ha samma regelkärna i två så vitt skilda spel som Neotech och Eon hade kännts så hopplöst...D20. Idén att Eon 2 och Neotech 2 skulle vara kompatibla var liksom bara helt överflödig.

På samma vis tycker jag nog att spelen är så olika, och så pass populära, att det motiverar två forum.

- Ymir, hungrig

Andy

Vila i frid
Okej. Jag är något förvånad att Neogames två största helt plötsligt ska gå så skilda vägar. Men det kanske är bra?

Kommer både spelen köra på OB T6:or?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är ju inte som att de flesta grupperna sitter hemma och kör cross-overs mellan de båda spelen, då finns det ju ingen poäng att hålla systemen kompatibla. Bättre att tweaka dem så de blir mer lämpade för sina respektive mål.

Andy

Vila i frid
Det håller jag med om. Det sker nog inte så mycket cross-overs.

Men jag tänker på igenkännighetsfaktorn. OB T6 är så förknippat med Neogames så jag skulle bli förvånad om ett spel inte längre körde med det. Men det kanske är bra om ett av spelen byter. Vad vet jag? :gremlaugh:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, där håller jag väl med. ObT6 är synonymt med Neo i mina ögon.

(Sen tycker jag personligen att det är ett tokskruttigt system, men det finns ju andra spel som passar mig, så om de har sin marknad så är det ju bara att tuta och köra.)

Ymir

Liten kantbaron
Eon IV kommer inte att överge ObT6. Själva mekanismen kommer dock kanske att genomgå en liten förändring.

Och nog ska väl inte Neotech III heller ge upp ObT6-systemet?

- Ymir, tror inte det

Big Marco

Läskig
Eon IV kommer inte att överge ObT6. Själva mekanismen kommer dock kanske att genomgå en liten förändring.

Och nog ska väl inte Neotech III heller ge upp ObT6-systemet?

Nej, det är ett krav att ObT6-systemet finns kvar, i båda spelen. Dock så får vi modda det med hyfsat fria händer. Jag hade en gammal idé om hur man kan styra sitt resultat mer om man är expert och vi har testkört det med N3 med gott resultat och i Eon-kampanjen Yerlog med ännu bättre resultat (plötsligt blev rollpersonerna bra på det de rimligen borde kunna!).