Nekromanti Neotech X (N3?)

Radagast

Swordsman
Undrar bara om det finns samma planer som med Eon III, dvs att även Neotech kommer få två regelvolymer, nu när den skall revideras och komma i en ny utgåva?

Phobia har ju hela tiden haft planer på flera regelvolymer. Nu har Eon III det också...

// Radagast

Olle Linge

Snigel
senast jag pratade med CJS om det så visste han inte säkert om NX/N3 skall vara en bok eller två. Vad tycker ni?
Det beror ju helt på innehållet. Finns det någon vettigt anledning till att dela upp den i flera böcker så gärna för mig. Personligen tycker jag nog att det ofta kan vara smidigt med uppdelade böcker, men jag litar helt och fullt på att de som vet vad det står i böckerna/boken delar upp det på ett bra sätt.

Radagast

Swordsman
Det viktigaste om det delas i två volymer är att det inte upprepas samma saker i bägge volymerna.

Jag minns t.ex. ADD där det som stod om rollpersonsskapandet i Player's handbook, även stod i Gamemaster's Guide, med lite mer alternativa sätt att slå fram rollfiguren.

// Radagast

Surukai

Warrior
Med tanke på att inbindningtekniken som användes var usel för en så tjock bok tycker jag det verkar bäst att dela upp det i två böcker. Men risken är väl att det blir dyrare så, lätt att ta ut en 50-lapp extra per bok utan att man märker det x.x

Man bör antingen göra en bok med BRA inbidning eller två böcker på samma sätt som EON III.

ripperdoc

Myrmidon
Bindningen

Det lär vara en bättre bindning oavsett om det blir en eller två böcker. Såvitt jag vet har nästan alla nyare Neogamesprodukter betydligt bättre bindning.

/RD

Radagast

Swordsman
Re: Bindningen

För mig har inte bindningen på N2 varit något problem. Värre är det med Neotech 1 (från 1993), i det fallet finns det nog bara två rollspelsprodukter som jag känner till som har haft sämre bindning, Monster & Varelser och skräckexemplet Barbia (fått köpa ett ex till, som jag bannemig inte vågar öppna förpackningen till).

// Radagast

Surukai

Warrior

Du måste ha varit mycket varsam med din bok eller fått ett exemplar av särskild kvalité, själv har jag inte sett en neotech2-bok som inte varit fallfärdig. Min egen har börjat rasa isär och vår andra sitter numera i plastfickor i en pärm... och RipperDocs är bara halv :gremsmile:

Luffarn

Veteran
Jag skulle iofs inte ha några problem med att rollpersonsskapandet återfanns i bägge volymerna...

Surukai

Warrior
Skapa RP i båda böckerna

Problemet är att skapa rp är så fruktansvärt många tabeller att det tar upp mycket stor del av boken. Så även om fördelarna av dubbel uppsättning när man skall skapa många RP samtidigt (slippa skicka runt och ha sig) väger knappast upp den extra vikten, och framförallt priset!

Radagast

Swordsman

"Du måste ha varit mycket varsam med din bok eller fått ett exemplar av särskild kvalité, själv har jag inte sett en neotech2-bok som inte varit fallfärdig. Min egen har börjat rasa isär och vår andra sitter numera i plastfickor i en pärm... och RipperDocs är bara halv"

Knappast, det är en av de rollspelsböcker som har varit med om mest, och i vissa fall lite ohederligt behandlad, men sidorna sitter fortfarande kvar.

// Radagast

Winchester

Veteran

Kvaliteten på N2-boken varierar extremt.

Min första N2-bok tappade hälften av sidorna inom en vecka efter att jag köpte den. Skrev och gnällde direkt, och fick reda på att jag skulle gå tillbaks till affären och byta, så jag tog med boken och en utskrift på brevet till butiken och fick en ny. (Butikchefen vart inte jätteglad på mig, dock). Detta var i början av 2000, vill jag minnas. Den nya boken har ett par mindre veck och ett skavsår efter att nån transporterade den i en för liten ryggsäck, efter fyra och ett halvt års inte helt jätteflitig användning, men i alla fall... Jag har definitivt böcker som använts mindre och har fler skador.

Huruvida jag bryr mig om att köpa en eventuell N3 bestäms av hur pass mycket reglerna ändras - är det bara en fråga om lite errata och en skvätt spelvärldsbundet extramaterial, som EON/EON2, så hoppar jag gärna över.

SP

ChoedanKal

Veteran

Jo, det måste ju givetvis finnas en poäng med att köpa en ny bok. Innehåller den knappt något nytt kan man ju lika gärna spendera pengarna på någon intressant tilläggsmodul istället.

ChoedanKal

Veteran

Min bok påminner om ett antal lösa pergament i ett skyddande omslag. Förutom det faktum att ingenting längre sitter ihop är boken dock fortfarande i nästan lika bra skick som alla mina skönliterära böcker - och det säger inte lite ska jag säga er.

Winchester

Veteran

Det värsta jag varit med om var en Sourcebook till gamla Star Wars D6, som gick i atomer. Den sitter numera i en pärm - jag slog hål på alla sidorna. Detta låter sig inte göras riktigt lika enkelt med N2, eftersom marginalerna mot ryggen är smalare... Dessutom är det svårt att hitta plastfickor i rätt storlek, sidorna är precis lite för breda och ett par centimeter för höga.

SP

PAX

Jordisk Äventyrare
En bok där fotografierna är ersatta med tecknade bilder. Något i stil med tidiga Twilight 2000 och dess dåvarande äventyrsmoduler.

Winchester

Veteran
Jag tror det här har gåtts igenom tidigare, men svaret på varför vi fick moddade foton i stället för teckningar i Neotech 2 är att de teckningar som redan finns på samma tema är associerade med specifika produktioner (t ex andra rollspel, kända böcer eller filmer, etc), eller för dyra, och nya teckningar tar för lång tid att producera eller kostar för mycket. Visst, EON-illustratörerna skulle kanske kunna göra jobbet, men de är inte nödvändigtvis intresserade av att rita Cyperpunk-figurer.

Om jag minns rätt så är de foton som används i N2 och Offensiv hämtade från en fotosamling som CJS köpt av Corel - vilket kostar häftigt mycket pengar, men ger fulla rättigheter. De är sedan egenhändigt manipulerade för att passa till boken - ganska snyggt dessutom, om inte det var för att vissa av loggorna är uppenbara N2-grejor hade det sett äkta ut.

En del av bilderna känns dock lite överflödiga - eller felplacerade. Vi behövde inte hur många polisbilder som helst i grundboken, även om stridskapitlet var jättestort...

SP

MovinGalt

Warrior
Vissa av bilderna var dock så fruktansvärd, ohemult underbart värdelöst asfula så att halva spelmöten har gått åt för att skratta åt dem. Faktiskt. Inte just för att de var fult manipulerade (vissa är tyvärr risigt moddade) utan också på just bildernas motiv.

Jag hoppas verkligen det blir bättre. Det måste blir bättre. Det kan inte bli sämre.

/MovinGalt - favoriten är bilden i kapitlet om Gift & Gas. Två män i skyddsdräkter som tittar på en hink. Mannen till vänster är antingen dvärg, eller så står han upprätt fast huvan har glidit fram. Haha, jag börjar garva bara jag tänker på den.... :gremgrin: