Oartiga anklagelser.
Först och främst några ord om din tråds titel.
Du är en dålig rollspelare!
Jag ser inte att jag har förolämpat dig nånstans, så jag förstår inte vad jag har gjort för att förtjäna en sån här behandling. Om jag händelsevis har förolämpat dig i en tidigare tråd en på annat sätt skrikit okvädningsord mot din person, så ber jag om ursäkt.
Problemet är att man har inte nog med enheter för att skaffa vettig grundchans i alla färdigheter samt skaffa normala nivåer i dom färdigheterna man behöver för att vara hyffsad i sitt yrke.
Det är bara att inse. Det är roligast om alla karaktärer är bra på nånting, kanske inte nödvändigtvis så att det överenstämmer med hans/hennes yrke, men nånting.
T.ex. så kanske den där polisen inte är så bra på att vara polis, men han gör en djävulusisk Pasta Carbonara samt han är väldigt duktig på att simma.
Jag har t.ex. en hacker i min spelgrupp som har köpt upp sig till FC 11 i Expertkunskapen "Dataspelens Historia", vilket var mitt förslag från början. Såna här charmiga saker vill man lägga sina poäng på. Inte en förlorad grundchans från ett väl fungerande system (Eon)...
Själv skulle jag faktiskt vilja vända lite på steken. Om du som rollperson har 22 i rörlighet så har den antagligen tränats upp genom att du har tränat. Eftersom ingen kan födas mot så bra smidighet, om den nu inte är genmanipulerade och har jättetur med tärningarna.
Nej, det stämmer. Om man inte slår fram extraordinärt Smidig så kan man inte få 22. Men ett systems brister syns tydligast när man tar det till sina extremer, därav det extrema exemplet.
Andra sätt att komma upp till RÖR 22 på är cybernetik, mer om det senare.
Om man nu har 22 i rörlighet så känns det väl mest logiskt att man tar och höjer klättra för sin karaktär eftersom det känns mycket troligt att han med så mycket rörlighet även kan klättra. Om inte, tja då kan han inte klättra, och antagligen så har du någon förklaring till varför han kan vara så smidig men ändå inte vet hur man klättrar.
Naturligtvis !
Men tanken är att en person med med hög RÖR har bättre förutsättningar för att bli en bättre klättrare än en halt och lam gubbe med RÖR 4. Alltså får killen med hög RÖR lite bättre i färdigheten så att han har en bättre förutsättning för att komma upp till riktigt höga värden i klättra.
För inte kan det väl vara så att du fick brist på erfarenhetspoäng för att du var tvungen att skaffa ytterligare en vapenfördighet?(sic!)
Handen på levern, Nej.
Den enda anledning att jag funtalerar på ett grundchans system är för att jag anser det vara mer realistiskt.
Skyll inte på systemet för det fungerar som det ska. När det inte fungerar så är det för det mesta användarfel.
Sant.
Men jag hänvisar till Den Första Regeln (i Eon boken) i mina försök att göra om Grundhans Systemet. (vilket förövrigt precis alla tycks dissa mig för. NeoTech forumet visar sig inte vara ett så snällt bollplank som jag trodde...)
Ett sista ord om löjligt höga grundattribut:
Det har kommit till min uppmärksamhet att en av anledningarna till att spelkonstruktörerna dissade Eons grundchans var troligtvis för att systemet pajar ganska snabbt vid väldigt höga attributvärden. I Eon var det egentligen inte ett problem. Där var man nämligen tvungen att (oftast) vara omänsklig för att uppnå extrema attributvärden. Så man kan jämt skylla på karaktärens omänsklighet för att få eventuella knasiga värden att verka rättfärdigade.
I Neotech så är det en annan femma. Här kan man hosta upp lite slantar för cybernetik och, Vips, så har man höjt sin RÖR med +5. Då är det inte alls en omöjlighet att komma upp i värden som RÖR 22. Det är till och med ganska lätt (om än dyrt).
Varför är detta ett problem ?
Jo, man får fråga sig hur realistisk och balanserat det är att en person med 22 i RÖR automagiskt får FC 11 i klättra, kasta, Armborst, Båge, Dra Vapen, Fingerfärdighet, Hoppa m.m.
Man förstår ganska snabbt att så kan man inte ha det.
Lösning:
Därför lägger man in en gräns till hur stor ökning man får ha från grundchans för att motverka detta. T.ex så säger man att grundchans kan inte ge mer än 10 i FC. 10 är en rund och fin siffra, men fortfarande lite för hög för min smak.
Jag skulle nog dra gränsen vid 9.