Mmm. Neopunk. Smakar bra
Av det jag har snappat upp hittills så tror jag nog att projektet har lagts i rätta händer. Som tidigare nämnts så får jag hålla med om att fokusering på värld/stämning är A samt O med en nyutgåva, med tanke på den "mundana" stämning som N2 förmedlade(pun not intended). Detta skulle kunna i viss mån layouten och "artworken" beskyllas för. Manipulerade bilder bör i min mening tas bort, de saknade totalt inlevelse i världen samt gav ingen riktig bild av världen så som den var beskriven. N2 i sej är ett spel jag verkligen gillar, regler och värld, beskrivningen är saklig, realistisk, välskriven och kunnig vilket gör att man som spelledare har enormt mycket att stå på när vändningarna drar mot improvisation.
Det enda jag har att anmärka på regelverket är naturligtvis utökning.
Jag vill se lasrar som tunga understödsvapen (puls, eller stråle(akira)) som det hintats om.
Mechas, landmates och powerarmor (har filat en del på detta område, vill gärna diskutera med nån regelfreak
).
Androider. Biobots. Hört att ni skall inkludera detta och vill naturligtvis veta mer.
Hade varit intressant om ni hade tagit med "den biologiska versionen" av Cyberware, "biomods" låt oss kalla det.(även detta är filat
). Antiballistisk nätunderhud eller Strukturellt nanoarmerat skelett någon?(arbetsnamn
)
Vapen. Hur mycket jag än älskar Offensiv så hade jag velat ha lite mer "stil", lite fler unika vapengrupper. Det kändes som att närstridsvapnen bara fick smulorna som blev över. Utveckla gärna DLP-konceptet med nya spännande vapen, ergonomi kan ju fara och flyga, stil är det som räknas
Jag vill även ha en detaljerad och ingående beskrivning av Vektorjet.
Yrkesperioder. Bäst koncept hittills, involvera bakgrundshistorien i karaktärsskapandet som alltför många spel saknar enligt mig och alla de jag har spelat med älskar det. Jag hade gärna velat se utökning av både antalet perioder och möjliga karriärer, även kanske en guide till att skapa egna yrken som inte innefattas av de redan befintliga.
En god introduktion till vardagslivet i N3, man får följa ett antal personer under en tid. Har funkat förr, kommer att funka igen.
Att djupdyka i platsbeskrivningar i regelboken känns lite meningslöst, även om det behövs. Mycket. Personligen tror jag på att göra en kampanjbok som beskriver en plats(The Sprawl, Berlin, Nouveau Paris osv) där man verkligen kan ta ut detaljerna. N2 i sej är ju skriven lite likt en bok vars föräldrar är en korsning av en Formelsamling och en Historieavhandling (in a good way), men jag tror att världen skulle bli något mer inbjudande om man fick saker förklarade för sej från en som faktiskt lever i världen, snarare än enbart från ett akademiskt läromedel (att den är skriven som den är ingjuter ju en oerhörd pondus och sakkunnighet som ni gärna får behålla).
Bara en liten tanke angående stämningen i spelet, jag tror inte på att satsa på att skapa en stämning, snarare att stämningen skapas av alla detaljer. Vad man gör är kanske inte lika viktigt som hur man gör det.
Ojoj... blev mycket det här, hoppas att ni inte helt går vilse i mitt ostrukturerade svammel. Behöver korrläsare som hemhjälp
Jag kommer antagligen på mer saker, när jag får tid att tänka ett tag.