Jag har en fundering kring användandet av kampsporter i Neotech.
I boken Offensiv finns det ganska detaljerade beskrivningar och tabeller av olika kampsporter och tekniker och när jag upptäckte detta blev jag överlycklig! Tänken på RP:s som är lönnmördare, agenter eller liknande blev väldigt mycket mer lockande helt plötsligt. Enda problemet var att användandet av dem och vad det resulterade i visade sig vara relativt ofarligt och kändes ganska tandlöst, något som jag inte alls hade väntat mig...
Som exempel kan jag ju nämna att en RP i ett av våra speltillfällen hade FV 15 plus en del specialiseringar i en dödlig form av någon asiatisk kampsport, typ Ninjutsu eller nåt, och skulle av någon anledning döda en vanlig kvinna i hennes lägenhet. Denna kvinna visade sig ha FV 10 i självförsvar. Trots en bra start med en hyfsad träff, delvis pga överaskningsmoment, slutade det hela med att RP:n låg medvetslös på golvet och kvinnan var nästan oskadd...
Jag vet inte om vi använde reglerna fel, men jag tror inte det. Visst spelade tärningsslagen viss roll men de var inte så oturliga, och RP:n fick trots allt in en hyfsat bra träff i början av "striden" så jag tycker att det borde ha slutat annorlunda. Jag har även fler exempel på detta.
Vad jag är ute och famlar efter med den här långa utläggningen är inte att det ska bli "som på film", att huvudkaraktärerna fightas i en evighet, utan snarare tvärt om, att det blir mer verklighetstroget. Skulle inte det här systemet med närkamp kunna ses över lite mer i innan ett nytt Neotech släpps? Det skulle kunna ge fantasin ytterligare möjligheter att flöda fritt.