Nekromanti Neowiki-missbruk

Krille

Super Moderator
Någon dumsnut med IP-nummer 81.227.52.131 har idag mellan 13:36:00 och 13:56:00 roat sig med att sabotera neo-wikin.

Åkej, wikin har inget lösenordsskydd. Jag tillhandahåller den tjänsten av ren vänlighet, jag tar inte betalt för det, och jag hindrar ingen från att bidra till Neo-communityn eller kräver registrering av epost som man kan skicka spam till. Det finns ingen som blir imponerad av ens 1337 h4xx0r-zkilLz om det enda man lyckas göra är att ändra på en wiki-sida. Men om ni inte har märkt det så loggas IP-adressen på varje besökare, och alla revisioner sparas i loggen. Det innebär att personen ifråga är loggad hela vägen från min server till ADSL-modemet och alla hans brott finns lagrade för all framtid. Det går inte att vara anonym på internet.

Kort sagt, personen ifråga är inte bara inkompetent, han är korkad också. Dessutom är han anmäld till hans ISPs (Telia) abuse-avdelning och en hel klase loggar och utdrag är skickade till dem.

---

Så varför skriver jag det här på Neo-forumet? För egen del är det inte så viktigt. Skadan är återställd. De som borde bli förbannade är ni, Eon-spelarna som faktiskt uppskattar att ha en sådan resurs tillgänglig. Det är för er som dräggot har saboterat.

Hur som helst, det är enkelt att återställa skadan.

<ul type="square">[*]Längst ner, klicka på Visa ändringar
[*]Välj den revision som gällde innan förvanskningen genom att klicka på Visa
[*]Klicka på länken Ändra, så kommer editeringsfönstret upp igen.
[*]Klicka på Spara
[*]Den återställda sidan sparas som en ny revision - de tidigare brotten kan alltså letas upp i historiken[/list]

Men som sagt var, gör ett felsteg så vet jag vad eran ISP heter.

Marukusu

Hero
Inte lika lågt som Glocalnet! [ANT]

Jag kunde bara inte låta bli... :gremtongue:

Men seriöst, vem är så sjuk så att han sabbar för oss andra eonbröder och systrar? Var det medvetet? Träd fram, I mörke sabotör, och ta ditt rättmätiga straff!

Krille

Super Moderator
Re: Inte lika lågt som Glocalnet! [ANT]

"Vad var det detta "snille" lycakdes göra?"

Förutom att han höll på att göra mig irriterad nog för att stänga av hela Telia-domänen från tillgång till wikin så... tja,han gjorde mig såpass irriterad genom att helt enkelt posta korkade artiklar som "you stink!" och "Fuck you all!!!", samt lägga in en klase porr på förstasidan.

Gastono

Hero

Faktiskt längesedan jag hörde om en större idiot en denna individ...

lågt!

Krille

Super Moderator

"Faktiskt längesedan jag hörde om en större idiot en denna individ..."

...nu ska vi inte personangripa mer än nödvändigt - jag vet vem han är. :gremgrin:

(och ja, han är en användare här på wrnu)

Gastono

Hero

Okej, beklagar.

Hur vet du vem det är?
(du memorerar väl inte IP-adresser på fritiden, eller hur?)
Creeeeepy

Krille

Super Moderator

"Hur vet du vem det är?"

Om man är mighty med The Force (dvs moderator) så kan man kolla användarnas IP-adresser även här.

Gastono

Hero

Ahhhh, självklart...

Vet du vad som kommer hända?
Vad kommer telias abuse-avdelning göra?

Svara inte om det är bäst så...

Pendragon

Swashbuckler

samt lägga in en klase porr på förstasidan.
Betyder det att, eftersom man kan titta på tidigare revisioner som du nämnde tidigare, att rollspelssmedjan numera är en förtäckt porrsida? :gremwink:

/Joel

Ceram

Hero
åh

utöver att få oss irriterade på den som gjort detta har du nu fått åtminstone mig otroligt nyfiken på vem det var :gremsuck:

/Ceram, funderar på hur gammal den som tycker sånt är roligt...

Eagle

Swordsman
Fördömande & Lynchmob

Hej!

Istället för att fördöma & kritisera en människa, vilket många gör, så tycker jag vi ska försöka förstå dem. Det finns en orsak till att andra tänker och agerar som de gör. Räkna ut den orsaken, så har vi hittat nyckeln till deras agerande och personlighet. Jag vet inte vem som ligger bakom detta sabotage, men kanske mår personen inte så bra. Fördömelse är nog det sista han eller hon behöver. Låt oss kalla den lilla sabotören för Hacker X.

Du kan tala om för en människa (i det här fallet Hacker X) att han eller hon har gjort fel - du kan göra det med en blick eller ett tonfall lika väl som du gör det med ord. Men du kommer aldrig få Hacker X att hålla med dig, för du har sårat personens intelligens, bedömningsförmåga, stolthet och självrespekt genom din taktlösa kritik. Istället för att komma åt ett destruktivt beteende, så får du personen att vilja slå tillbaka. Det spelar ingen roll om du så tillämpar all logik på personen, du kommer inte få personen att vilja ändra sin ståndpunkt eftersom du sårat han/hennes känslor. Jag torr inte man kan lära en människa någonting, man kan bara hjälpa henne att finna det i sig själv. Om man är helt säker på att den andre har fel, så ska man kanske inte säga det rakt ut, för de flesta människor är inte logiska. De flesta av oss har förutfattade åsikter och egna tycken. De flesta av oss är hemsökta av fördomar, svartsjuka, misstänksamhet, rädsla, avund och stolthet. Och de flesta människor vill inte ändra åsikt. Om vi säger åt en person rakt ut att han eller hon har gjort fel, så har hon en benägenhet att hitta på argument för att fortsätta tro och göra som hon gör - inte för att föreställningarna i sig kanske är så betydelsefulla, utan hennes självkänsla är hotad och står på spel.

När vi har fel kan vi medge det inför oss själva, inte sant? Om vi blir behandlade med takt och finess, kanske vi också medger det inför andra, och kan rentav känna oss stolta över vår uppriktighet och vidsynthet. Men om någon annan försöker köra ner den obehagliga sanningen i halsen på oss genom en taktlös jargong - som jag tycker skett här på forumet, så ökar motståndet mot att medge sina fel. Hacker X är kanske en frustrerad tonåring som behöver bli sedd. Eran lynchmob attityd, kommer nog inte få personen att vilja förändra sitt beteende.

Ingen är perfekt. Alla gör vi dumheter vi ångrar ibland. Var inte så fördömande.

Hälsningar
Henrik

vandraren

Swordsman
Re: Fördömande & Lynchmob

Tja! Ville bara säga att jag håller med fullständigt med vad du säger i ditt inlägg. Den som gjort detta är säkerligen inte särskilt gammal och inte så vis som moderatorerna borde vara. Det känns onödigt att hänga ut någon, iofs inte med namn men ändå. Självklart blir man sur när någon saboterar något man själv skapat tillsammans med andra, men man kanske borde ta reda på vad trollet vill innan man hänger det. Jag har själv skrivit lite på wikin och tycker att sabotage känns väldigt onödigt, men jag känner inget avgrundsdjupt hat mot hacker x för det. Det kanske ingen annan gör heller, men det borde iaf tilläggas.

Castorion

Veteran
Re: Fördömande & Lynchmobb

Tack för att du nyanserar detta ämne, det verkar behövas.

Dock ser det ut som om det är två separata frågor som tas upp:
Dels det regelbrott som sabotaget utgör som av förklarliga skäl inte kan accepteras och dels orsakerna till ovan nämnda missgärning.

Därför finns det två lärdomar att dra:

Genom att informera om överträdelsen kan man förhoppningsvis få andra att avstå från liknande aktiviteter då de kan se hur impopulära dessa handlingar är. Dock får det inte gå till överdrift eftersom det då kan få vederbörande att fortsätta av de orsaker du nyss nämnt.

Förståelse för andras motiv och åsikter är centralt för alla oss här (förutsätter jag – vad är väl rollspel om inte att sätta sig in i någon annans situation?) men förståelsen får inte gå till överdrift: Ett misstag har begåtts och så måste påpekas, vilket Krille gjort. Utöver detta behövs knappast några talkörer – att handlingen är fel inses lätt!

/Castorion, kommunalgrå

Kenzui

Warrior
Re: Fördömande & Lynchmob

Även om jag inte borde skriva detta, så gör jag det ändå. Om den så sårade intelligensen hos personen inte fattade, att han sårade många, så borde man slå in det. (fast detta sa jag aldrig, bara tyckte)

Eleas

Hero
Wiki-gissel

Till viss del är detta avigsidan med Wiki. Det faktum att vem som helst kan skriva till den utan problem gör också att vem som helst kommer att skriva.

Nu var sabotaget osubtilt och förhållandevis reparabelt, får man förmoda, och det är ju skönt. Likväl... min första reaktion gällande Wikipedia var att något i denna stil oundvikligen skulle komma att inträffa, och så synd som det än är att det nu hände Eonwikin istället är jag snarast förvånad att det tog så lång tid att ske.

Även om jag inte tror att jag kommer att bidra till Eonwikin i framtiden måste jag ändå säga som det är: den är ett väldigt bra initiativ och en given centralpunkt för de som vill ha extra Eon-material, och det kanske är just därför som den klarat sig så bra från sabotörer fram tills nu.

Man får hoppas att det dröjer länge tills det sker igen.

--Björn, wikipetter

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Wiki-gissel (OT)

Det intressanta med Wikipedia är att det dessutom är ett sätt att sprida desinformation under en formellt sett saklig mantel.

Jag hittade nämligen en gång en artikel i Wikipedia med ett antal rena sakfel (jag hade studerat ämnet i fråga på akademisk nivå och var mer insatt i det än den som hade skrivit artikeln). Mina försök att rätta sakfelen redigerades raskt bort två gånger av någon som föredrog desinformation framför fakta. Efter det så förändrades min syn på Wikipedia-fenomenet.

Emil

Hero
Annat missbruk

När vi ändå talar om missbruk av NeoWikin så vill jag uppmärksamma att någon stulit ett antal besvärjelser från min webbsida (Eon SE) och lagt ut de på Wikin utan att fråga. Jag har tidigare bestämt mig för att inte gå in och plocka bort de, men vill ändå berätta det så får Krille göra vad han vill med informationen.

Det gäller:

Astrotropisk kontroll
Astrotropisk ordergivning
Ataxatropisk avlivning (går hos mig under namnet "Chandaras totala tomhet")
Ataxatropisk teleportation (går hos mig under namnet "Chandaras tidsförflyttning")
Chandaras ataxatropiska sfäroid
Chandaras ofattbara förflyttning
Alix blomstersinne
Alix Mentus livsförnimmelse
Andread Calax magnifika koagulering
Mentus biotropiska återställning
Blixtmoln (hos mig "Aravedus regn")

Det kan vara ännu fler, eftersom den som gjorde det uppenbarligen ibland roat sig med att byta namn på formlerna. Det kan även vara värt att tillägga att namnen på karaktärerna som ingår i vissa av mina besvärjelser är sådana som deltagit i mina kampanjer och är "mina"...

/Emil