Nekromanti Neowikins tilstånd

Ceram

Hero
Hörrni. neowikin är ju hackad och visar mest bara länkar (har varit så i typ tre dagar står det). Är det någon som vet hur man ändrar tillbaka allt på en gång? Verkar onödigt att sitta och ändra tillbaks allt manuellt eftersom det säkert går att göra i ett svep.

/Ceram, nån annan gång, strax dags för midsommarfest ju.

Ceram

Hero
Eftersom någon började änsdra tillbaka manuellt så fullföljde jag det hela. Det kan ligga några skitlänkar kvar förståss, vad vet jag...

/Ceram, trodde att det var mer ändrat än vad det var.

Krille

Super Moderator
Det är inte särskilt svårt att "hacka" neowikin. Allt man gör är att klicka på Ändra och stoppa in sina ämlans länkar.

Som tur är så är det inte så svårt att rätta det. Det är bara att klicka på Visa andra ändringar, välja en länk-fri version, klicka på Ändra igen och spara.

Tyvärr går det inte att rätta sidorna i ett svep, eftersom man på något sätt måste hitta en version av artikeln som är spam-fri, och det krävs tyvärr en operatör för det.

Tyvärr är det rätt svårt att stoppa spampostningar, eftersom poängen med en wiki är att den ska vara öppen att skriva i. Jag har tagit till ett fulhack för att alla sådana postningar ska vara öppna och synas på senast ändrade-sidan. Det finns en kryssruta för att visa ändringen på senaste ändrade-sidan, och spambottar brukar kryssa ur den för att dölja sitt innehåll från adminsar och andra skadedjur. Fulhacket funkar så att om man kryssar ur rutan så sparas inte artikeln alls, och kryssar man i den så visas den på senast ändrade-sidan. Det fulhacket har hittills varit rätt så effektivt.

Jag skulle vilja spärrlista kända spampostar-IP-adresser, men det är en process som jag helst vill ha automatiserad. Jag gör det manuellt om jag ser en IP-adress eller ett IP-område som är särskilt infekterat (typ, Kina), men annars är det för jobbigt, eftersom det kräver ständig övervakning. Om någon har ett bra tips för hur man automatiserar det under IIS så skulle jag bli själaglad.

Det finns ett alternativ till, och det är att lösenordsskydda hela wikin. Den åtgärden vill jag helst slippa, eftersom det går emot principen med en wiki.

Fram till dess att jag helt tappar tålamodet och lösenordsskyddar hela wikin så får jag be er att helt enkelt vara vaksamma och radera all jävla spam som ni hittar. Och som sagt var, hittar ni ett sätt att automatiskt spärrlista IP-adresser, till exempel mot SpamCop eller annan spärrlista, för IIS, så hör av er.

Big Marco

Läskig
Ett alternativ är väl att fylla i en tocken bekräftelsekod i en gif-bild? Eller har du blivit smartare?

Krille

Super Moderator
"Ett alternativ är väl att fylla i en tocken bekräftelsekod i en gif-bild?"

Fullt möjlig lösning, men det krävs en klase hackelihackelihack i den nuvarande wiki-koden.