Nekromanti [Nerver av stål] Layout

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har lekt lite med exportteman i Ulysses. Jag tror att jag ska göra hela spelets layout på det här sättet. Det är fan så mycket snabbare och smidigare än att krångla med InDesign eller Scribus, och jag ska ändå inte ha några bilder.

Känslan jag vill ha är lite 40-tals hardboiled-roman. Jag har använt Bodoni till rubriker för att det ger mig associationer till 40-talet, och Baskerville i brödtext för att Baskerville. Jag är knappast en van typograf, och den lilla designutbildning jag har i bagaget är i produktdesign, inte grafisk design, så jag mottar gärna tips och synpunkter från de bättre vetande.

Jag saknar innehållsförteckning, vilket ännu inte stöds i Ulysses, så ska jag ha en så får jag göra den själv. Jag är också medveten om att det inte är så snyggt med sidnumrering på första sidan. Jag har hittat en inställning som kan ta bort den, men då försvinner även sidnumreringen på fen första sidan i varje kapitel, vilket inte känns helt toppen.

Åh, och PDF:en är 8,5 gånger 5,5 tum, vilket skall trimmas ned till 8,25 gånger 5,25, så marginalerna blir något mindre i tryck.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert;n193392 said:
Ulysses är ett toppenprogram!
Jo, det är bra. Förutom, då, att det inte kan fixa en innehållsförteckning åt mig eller låter mig ta bort sidnumreringen på bara första sidan.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Det är ju fasen om det ej går att lösa, det kostar väl en 250 spänn programmet? Borde gå. Har varit nära att köpa men då vill man ju gärna kunna köra igång pagineringen på valfri sida.

Björn den gode

Swashbuckler
Vad hände med den assnygga framsidan som du haft med på speltest, det är inte en bild du kan använda? För mig gav den väldigt mycket filmkänsla nämligen.

Genesis

Ni dés ni maître
Björn den gode;n193420 said:
Vad hände med den assnygga framsidan som du haft med på speltest, det är inte en bild du kan använda? För mig gav den väldigt mycket filmkänsla nämligen.
Jo, det är ju framsidan. Den här PDF:en innehåller bara boksidorna.

Framsidan diskuteras lite i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/679...emand, så priset blir ju detsamma, liksom. :)

Arfert

Facit
Ulysses är egentligen ett program som är optimalt att skriva i. Som Scrivener eller Storyist. Författarens bästa vän.

Det är alltså inte ett semilayoutprogram som Word eller Pages.

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert;n193426 said:
Ulysses är egentligen ett program som är optimalt att skriva i. Som Scrivener eller Storyist. Författarens bästa vän.

Det är alltså inte ett semilayoutprogram som Word eller Pages.
Visst, det är sant. Och numera går det ju att exportera till Pages, så jag skulle nog kunna fixa till de relevanta bitarna där. Jag tycker bara att exportfunktionen i Ulysses är såpass trevlig och smidig att jag önskar att den hade några till funktioner. Då hade jag sluppit blanda in ett layoutprogram överhuvudtaget.

Det känns däremot lite svårare att exportera från Ulysses till till exempel InDesign eller Scribus. Det hade kunnat vara trevligt med lite stöd där.

clarence redd

FrostByte Books
Väldigt stilrent och snyggt.

Ulysses är för tillfället mitt favoritprogram att skriva i. Men jag kopierar in allt i InDesign för layout, men jag förstår om du vill slippa det steget.