Nekromanti Ni inser väl vad Apple iPad är bra för...

ripperdoc

Myrmidon
... rollspel! Perfekt format, läcker, lätt att fördela runt bland spelarna. Långt ifrån lika bökig och övertagande som en laptop. Multi-touch kan med rätt applikationer bli helt fenomenalt. Tänk rollspelsappar med exempelvis rollformulär, karta, bildvisning, digitala handouts, etc. Dessutom kan iPaden med redan existerande appar styra musiken, eller om man så vill, belysningen.

Min favoritapp vore en grafisk väljare av olika sorters stämningsmusik, ex. klicka på "Strid", subgrupp "Modern", eller klicka på "Känslor", sedan på ikonen "Sorg". Och så skickas kommandot till iTunes.

Hur skulle ni använda en iPad till rollspel?

!Paxen

Swashbuckler
Inte behöva hålla på med suddegum hela är väl en klar förbättring. Men för att det ska bli exakt som jag vill så behöver det uppdateras några gånger tror jag.

Om jag mot förmodan skulle skaffa en IpAD.

Note: IpAD är inget skrivfel. Bara barnslig sarkasm.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
RipperDoc said:
Hur skulle ni använda en iPad till rollspel?
Ringa och boka spelträffar och kanske ta kort på spelgruppen...
Nej - det kan man ju förresten inte!
:gremgrin:

//EvilSpook

Arfert

Facit
Tänkte samma sak... och givetvis ska man skapa "vanliga" regelböcker just för iPaden också. Den stöder ju ePub.

Överhuvudtaget är det en fantastisk produkt för massor med saker... som spel. Jag vill ha nåt WoW/Zelda-liknande till den. Men det lär ju dyka upp. Jag skulle vara lite nervös om jag jobbade specifikt med Gameboy eller PSP just nu.

Jarl

Hero
EvilSpook said:
:gremgrin://EvilSpook
Eller ha miniräknare uppe samtidigt som anteckningarna :gremsmile:

Arfert

Facit
Jarl said:
EvilSpook said:
:gremgrin://EvilSpook
Eller ha miniräknare uppe samtidigt som anteckningarna :gremsmile:
Tror man kan det faktiskt... I alla fall när du kör de Apps som följer med.

Och det ska tydligen ändras generellt för apples mobila grejer...med nästa uppdatering (iPhone OS 4.0)

Tillägg: dessutom är det där mest ett låtsasproblem, utom om man vill lyssna på streamad musik i bakgrunden medan man jobbar eller nåt sånt (använder man iTunes går det redan). Eftersom det går, enligt tester, ungefär lika snabbt att byta app som att klicka på ett fönster på en vanlig dator. Nån sekund bara.

En LÄNK till en blog som diskuterar den saken.. (hos folk som utvecklar för iPhone).

rjonas

Hero
Arfert said:
Tillägg: dessutom är det där mest ett låtsasproblem, utom om man vill lyssna på streamad musik i bakgrunden medan man jobbar eller nåt sånt (använder man iTunes går det redan). Eftersom det går, enligt tester, ungefär lika snabbt att byta app som att klicka på ett fönster på en vanlig dator. Nån sekund bara.
Ja, folk klamrar sig fast vid gamla workarounds långt efter att begränsningen är som upplöst.

Jag tror ipad funkar utmärkt till spel. Men: inga tekniska hjälpmedel gör rollspel roligare.

Jarl

Hero
Arfert said:
Tror man kan det faktiskt... I alla fall när du kör de Apps som följer med.

Och det ska tydligen ändras generellt för apples mobila grejer...med nästa uppdatering (iPhone OS 4.0)
Jo, jag vet att någon lösning är på väg. Men varför inte fixa fönsterhantering? Det förväntar man sig av en "dator" av den storleken. Jag hoppas det kommer åtminstone något slags widgetsystem, annars känns det väldigt bökigt att hantera produktivitetsappar. Släng gärna in nån slags filhantering också.

Allt kommer att komma, men av någon skum anledning använder Apple basfunktioner för att hålla uppe intresset för prylar. Cut'n'paste till iphone är ju ett bra exempel. Ingen kan hävda något annat än att det borde varit där från dag ett. Men trots det fjantar dom sig och håller på det... Man är så ovan vid såna märkliga ageranden. Vill dom inte verka trovärdiga som företag?

Tillägg:läste blogg-inlägget. Han kändes verkligen inte övertygande.

Max Raven

T12-kultist
Jag kommer säkerligen framstå som sur gubbe när jag ställer frågan: Lär den inte vara lite väl dyr för att vara värt att skaffa _enbart_ för rollspel? Nog för om man redan har den, men jag känner inte någon enorm lockelse - Appleprylar lyckas alltid framstå som saker till överpris med lite fin yta som säljs till folk som är beredda att betala för dom - gärna trots att man kan hitta ungefär samma prylar billigare någon annanstans.

Och för den delen känns det som att nej - PsP:n och DS:en lär knappast svettas - de har för närvarande större, förmodligen alltid mer välkända spelkataloger och lär (förhoppningsvis) inte vara lika dyra som Apples senaste pryl. Nog för att det kan komma fler spel, men om vi kollar i mängden spelare så ligger Facebook-spel i topp - inte direkt uppmuntrande när det gäller utveckling. För all del dock - jag kan se att nåt i WoW/Zelda-stil skulle vara kul med en padda. Men hur bra skulle det sälja? Lite snäv marknad kanske?

Allt det åsido - vad lär kalaset (maskinen+eventuella andra "måsten") gå på?

/Vincent, som kanske har lite väl negativ ton här

Arfert

Facit
Med dagens dollarkurs går den billigaste varianten på ca 3700:-

Sen har du missat varför Apple är poppis. De är inte dyrare än motsvarande Premium-PC (när det gäller byggkvalitet) ...ofta är de (PC-varianterna) till och med dyrare. Som vissa Vaio, HP eller Thinkpad-modeller som Apple är i samma segment med. Att jämföra med billigare plastiga skräp-laptopar är inte rättvist.

Grejen med Apple är gränssnittet och operativsystemet. Och nu har de vågat bryta det paradigm de en gång satte på kartan med ur-macen.

The interface is the computer . Som min vän Johan Groth uttryckte det. Och han är en kille som vet vad han talar om när det gäller datorer.

Hursomhelst, kommer inte vara förvånad om det dyker upp en snarlik produkt fast med Android i botten. Google är förresten den nya religionen, kriget mellan mac och pc är över.

Arfert

Facit
kontrar med ytterligare en läsvärd länk.

Sen tror jag inte ni fattat grejen än med paden. Som förklaras i länken ovan (skriven INNAN presentationen av iPad).

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Och han är en kille som vet vad han talar om när det gäller datorer.
Fast du brukar ju avfärda alla som helt enkelt inte håller med dig om Apples perfektion med att de "inte vet vad de talar om", så jag vet inte riktigt hur mycket den bedömningen är värd...

EDIT: Anyways, klart det kommer att komma en med Android. Och vet du vad? Den kommer att vara bättre. Man kommer att KUNNA, om man VILL, komma åt filsystemet. Man kommer att kunna lägga in program som inte finns i Androidens egna appstoremotsvarighet. Man kommer, om man vill, att kunna bygga om och ändra, och programmera egna apps. Man måste inte, men möjligheten kommer att finnas.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Tillägg: dessutom är det där mest ett låtsasproblem
Det där är ett roligt argument, eftersom det Apple gjort är att ta tillbaks oss till Windows 3.1, då man bara kunde ha ett (aktivt) program igång samtidigt.

Vem klickar på fönster? När det gör det lika enkelt att stänga en app på sida 1 och sedan öppna en app på sida 11, och sedan gå tillbaks, jämfört med alt+tab, då kan de komma och snacka. Jag har just nu tio sidor apps i min Touch; och japp, de flesta används mer eller mindre regelbundet. De är sorterade efter användningsområde, även om iTunes hemskt gärna sorterar om allihop så snart den får tillfälle.

Sedan jodå; det är ett problem att Apple kör med stängd mjukvara. Låt oss säga att jag skulle försöka använda min Touch (eller, hypotetiskt, min iPad) i rollspel. Jag skulle vilja ha:

1. PDF-läsare
2. Webbrowser
3. Spotify (för ärligt talat, jag orkar inte med vare sig iTunes eller Apples jobbiga indexerade musiksorteringssystem)
4. Dicenomicon

Jag skulle behöva ha Spotify igång i bakgrunden, och sedan skifta SNABBT mellan dem. Och eftersom man inte kan ha samma ikon på flera sidor, så får man välja mellan att ha en setup som enbart är till för rollspel (med dessa fyra apps på samma sida) eller spendera tid med att bläddra sida.

Det är alltid lustigt när Apple och folk som gillar deras grejer desperat försöker förklara bort all eventuell kritik som "låtsasproblem", "det där behöver man ändå inte", etc.

krank

Går ondskans ärenden
De kan återkomma när de tillåter ordentlig multitasking och låter mig skriva egna appar utan att slänga en massa tusen på en Mac.

Alltså hade den kört OSX, och faktiskt varit en ordentlig och flexibel plattform, så hade jag kunnat tycka att den verkade ball. Nu är det en uppförstorad iPod touch, och en sån äger jag redan - och har ett mycket känslosamt hat-hat-kärleksförhållande till.

Min netbook, en EEE 900, ståendes på en låg pall bredvid mig. Funkar perfa.

krank

Går ondskans ärenden
På tal om Apple och det här med att skapa en hype kring begränsade produkter:

The Apple I

EDIT: Och vad iPaden egentligen är bra på:

Comedy Gold

Ärligt talat, jag måste säga att om APple nånsin hoppat haj så är det med den här. Att de lyckades sälja in iPoden trots iTunes (och den som hävdar att iTunes är intuitivt för vanliga användare skulle snacka med mina släktingar...), och iPhonen fattar jag. Men detta? Nä, en förväxt iPod Touch. Och så jäkla bra är inte touchen. Jag vet vad jag pratar om. Jag äger en.

Sedan kan såna som Arftert prata hur länge som helst om att jag "bara inte förstår", men igår fick jag spendera tre timmar med att backuppa, restora och reboota och sortera om ikoner, bara för att Apple inte låter mig rensa hårddisken manuellt. Plötsligt hade jag 3.8 gigabyte "other". Det gick inte att få reda på vilket program som skapat denna konstiga data, eller vad den var för något. Allt jag fick veta var att den tog upp allt jävla utrymme.

Men det såklart, sånt här händer ju inte. Det är ju Apple. Det funkar bara.

Såna som mig är bara gnälliga nejsägare som inte vet vad vi pratar om. Alla våra problem är ickeproblem.

Och iPad kommer att vara awesome.

Jarl

Hero
Arfert said:
Nya Macbook:
USA: $999
Sverige: 9995kr

Billigaste iPad med andra ord:
6250kr (vem vill ha den utan 3G?, men okej, 5000kr då)

krank

Går ondskans ärenden
Nä, nu har det gått för lång tid, jag får skapa ett nytt svar istället:

How will psychologists describe the iPhone syndrome in the future?

En intressant artikel, som jag känner igen mig i: Varje kritik mot iPhone eller iPod touch möts med "det där behöver inte vanliga användare" eller någon annan variant av "det där är inte alls ett problem".

Om iPods och iTunes är tillverkade "för folk som gillar användarvänlig design", så betyder det alltså att både jag, min hyfsat datorkunnige mamma och min nästan helt datorilliterate (utom just de program hon använder på jobbet) moster ogillar användarvänlig design. Jag vågar påstå att vi representerar en ganska god spridning.

Min mor spenderade 3-4 timmar med att försöka föra över musik från en CD-skiva till mosterns iPod. Mostern själv hade tidigare försökt i ungefär en timme. För mig tof det en halvtimme att hitta relevanta funktioner och få dem att funka.

Sedan upptäckte mostern att om hon fyllde poden med musik hemma, och sedan tog med den till min mor, och där försökte synka över några ljudböcker mamma hade, så försvann allt hon lagt in hemma.

Det tog mig ytterligare en halvtimme att med hjälp av google hitta där man stänger av den idiotiska automatiska synkningen.

Min moster äger fortfarande en iPod. Hon tänkte slänga den, innan jag kom och hjälte till. Hon säger själv att hon aldrig kommer att köpa en iPod eller en applegrej igen. Och nej, det är inte för att jag förgiftat hennes sinne med negativa tankevågor, det är tvärtom min förtjänst att hon inte ogillar skiten mer än hon gör.

Det är såna grejer som gör att jag blir irriterad varje gång någon snobbig Applekramare kommer och ser ner på alla som ogillar aspekter hos Apples produkter.

Arfert

Facit
Jarl said:
Arfert said:
Nya Macbook:
USA: $999
Sverige: 9995kr

Billigaste iPad med andra ord:
6250kr (vem vill ha den utan 3G?, men okej, 5000kr då)
Nu har vi ingen aning om vad priset blir på Ipad i Sverige, vi har bara de amerikanska priserna... och den billigaste går på 499 dollar (Kan jämföras med Kindle DX som kostar 489 dollar).