Nekromanti Ni inser väl vad Apple iPad är bra för...

ripperdoc

Myrmidon
kosta said:
Vi ska fixa appar till vår sida, Horisontens ände. Tärningar och rollformulär är väl det enklaste. Mugs och interaktiva kartor en annan sak (ska de-flashas ba :gremwink: )
Fantastiskt! Jag önskar jag kunde lova samma sak till Neotech - den som lever får se!

(dessutom ska vi inte ignorera faktumet att säkert en hyfsat hög andel rollspelare redan har en iPhone som också kan funka som rollspelshjälpmedel, om än inte lika väl som en tablet. Så en app eller webapp som funkar på båda kan få hyfsat stor användning).

Arfert

Facit
kosta said:
Vi ska fixa appar till vår sida, Horisontens ände. Tärningar och rollformulär är väl det enklaste. Mugs och interaktiva kartor en annan sak (ska de-flashas ba :gremwink: )

Kartor som man kan zooma på med realtidsinfo. Tänk er att RP ska ta sig genom Kuas [Coriolis] djungler mellan punkt A och B. Man gör en sjysst karta som RP får av sin Legionsofficer. Den är uppknuten ingame till de drönare som skannar djungeln och ger utslag på rörelser, värme etc. Sen med ett litet "tapp" så kan olika EPISODER sättas igång.

Minirollspel, som Lady Blackbird ska man kunna ha på sin iPad. Likadant för kortregler och tabeller.

För WH3, med alla tärningskombos kan en ny tärningsslagare göras (inte va mig då), men det kan man iofs ha på iPhone.
Schysst... synd att jag inte kan programmera själv, sånt skulle jag vilja ha till Saga!

from

Veteran
Arfert said:
Newtons? Herregud... Apple lade ner Newton i början av 1998.
Eller så påstod de, i alla fall - men nu har motsatsen bevisats! Den är tillbaka, större och i färg! Newton är död, länge leve Newt...er, iPad!

Jag skaffar mig nog en eBok-läsare, istället...jag är mer intresserad av ePaper/eInk än jag är av en tablet.

Men angående trådens "faktiska" ämne, så ja - någon typ av tablet-aktig mojäng vore onekligen väldigt praktisk för vissa moment. Mest vid SF och cyberpunk, jag skulle känna mig "dålig" om jag använde något dylikt för fantasy eller horror. Som ett spelledarhjälpmedel skulle den dock nog kunna bli oumbärlig, med rätt mjukvara - som kanske blir standard att speltillverkare tillhandahåller i framtiden.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vad sägs om en liten tablet pc helt enkelt?

Asus EEE PC T91, till exempel.

Eftersom den kör XP så stödjer den garanterat Java. Man lär säkert kunna kicka in ett annat OS i den om man vill också.

krank

Går ondskans ärenden
poniz said:

Ojojoj, vilken liten goding! Tänk er den där med smör på... Nå, enda nitpicken är väl batteritiden, som enligt Prisjakt ligger på typ 5 timmar. Nåja, fortfarande en pryl på farbro Kranks önskelista kan jag säga. F*ing awesome.

Arfert

Facit
poniz said:
Vad sägs om en liten tablet pc helt enkelt?

Asus EEE PC T91, till exempel.

Eftersom den kör XP så stödjer den garanterat Java. Man lär säkert kunna kicka in ett annat OS i den om man vill också.
Jag undrar om den har en tryckkänslig skärm, a la Wacom... fast det verkar inte så.

Max Raven

T12-kultist
Öh... Står det inte rakt ut att den har tryckkänslig skärm, eller har jag gått och börjat föreställa mig saker?

from

Veteran
Nope, helt rätt - touchscreen. Ingen aning om det är multitouch, dock, men skulle inte tro det för det priset.

krank

Går ondskans ärenden
Max Raven said:
Öh... Står det inte rakt ut att den har tryckkänslig skärm, eller har jag gått och börjat föreställa mig saker?
Fast touchscreen är inte samma sak som pressure sensitive. Det senare är vad Arfert efterfrågar, alltså inte bara pek, utan också hur hårt man trycker.

Max Raven

T12-kultist
Åh, sån där som gör att man kan få olika tjock linje beroende på hur hårt man trycker. Då föll polletten ner.

Jag skulle nog sätta rätt mycket pengar på att den inte har det - skulle inte tro att de försöker sälja den till "proffs-artister". För den delen, skulle inte det möjligen motverka mobilitets-tanken med tanke på att skärmen skulle vara, ursäkta ordvalet, känsligare?

Men tryckkänslighet är väl knappast standard på såna här grejer, med tanke på pris och annat? Finns det nån bärbar dator som har det? iPhone? iPod Touch? Android? Någonting?

Arfert

Facit
krank said:
Max Raven said:
Fast touchscreen är inte samma sak som pressure sensitive. Det senare är vad Arfert efterfrågar, alltså inte bara pek, utan också hur hårt man trycker.
Exakt... en dator med den funktionen skulle jag vilja ha, med den enda jag sett är den dyra ModBook, som inte finns i Sverige...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nu blir jag lite förvirrad... Är det där en Apple-produkt, eller har en tredje part byggt om an macbook?

Hur som helst jäkligt cool. Jag skulle lugnt gilla en liknande pryl som var mindre high tech (= billigare). Personligen har jag en eee pc 900, och känner knappast att jag behöver högre prestanda.

Annan funktionalitet, däremot, skulle jag inte ha något emot.

OT: Är det någon som har koll på hur det är att programmera till datorer med touchscreen jämfört med vanliga datorer? Hanteras det som vanliga mushändelser när man trycker?

Arfert

Facit
Det är en ombyggd MacBook.. antingen lämnar man in sin egen, och så bygger de om den (för femtusen kr och uppåt), eller så kan man köpa en färdigombyggd mac från dem... Men det är alltså inte Apple själva som gör det här, utan ett annat företag.

Det tar helt enkelt och tar bort tangentbordet, vänder på skärmen och sätter ihop allting med en tryckkänslig ritplatta längst upp (plus att det gör andra modifikationer, som sätter in GPS och lite annat)... lite förenklat uttryckt då.

Den tryckkänsliga delen kommer från Wacom om jag förstått rätt, vilket bäddar för att det är bra funktion.

Men det är alltså inte en "hackintosh", eftersom de bygger om "riktiga" macar, tillverkade av Apple från början...

Simon

Swashbuckler
Arfert said:
Exakt... en dator med den funktionen skulle jag vilja ha, med den enda jag sett är den dyra ModBook, som inte finns i Sverige...
Det som gör att det är svårt att vänta sig är väl att hos en wacomplatta så sitter tryckkänsligheten i pennan (eller har jag helt fel här?). Och en slate med touchscreen känns inte så skoj om det bara är dess penna som registreras (som det väl är på modbook?). Jag menar, man har ju kommit att förvänta sig att kunna använda fingrarna. :gremsmile:

Arfert

Facit
jag vill ju ha en dator att rita på...

..annars kan jag lika gärna köpa en ipad... som känns coolare än den där Asusen som touchscreen...

Simon

Swashbuckler
Arfert said:
jag vill ju ha en dator att rita på...
Jamen, tror inte du att det skulle kännas sugigt att bara kunna inputta med pennan? Jag har spanat på den där tidigare, modbooken alltså, men nu när mulitouchen kommit för att stanna så känns den lite passe...

Men visst hade det varit gött att också kunna rita loss med den tryckkänsliga pennan...

Arfert

Facit
När jag inte ritade på en sån så skulle jag nog använda trådlöst tangentbord och trådlös mus (om jag skulle göra nåt annat än rita)...

Men skulle jag investera i en sån skulle den nog mer eller mindre uteslutande användas just för illustrations-jobb/bildbehandling och inget annat (vilket den är designad för).

KostaFriaLigan

Warrior
Arfert said:
kosta said:

Kartor som man kan zooma på med realtidsinfo. Tänk er att RP ska ta sig genom Kuas [Coriolis] djungler mellan punkt A och B. Man gör en sjysst karta som RP får av sin Legionsofficer. Den är uppknuten ingame till de drönare som skannar djungeln och ger utslag på rörelser, värme etc. Sen med ett litet "tapp" så kan olika EPISODER sättas igång.

Minirollspel, som Lady Blackbird ska man kunna ha på sin iPad. Likadant för kortregler och tabeller.

För WH3, med alla tärningskombos kan en ny tärningsslagare göras (inte va mig då), men det kan man iofs ha på iPhone.
Schysst... synd att jag inte kan programmera själv, sånt skulle jag vilja ha till Saga!
Well eftersom du håller på med grafiska grejer kan du säkert lite Flash, som itne stöds på iNågonting... men det finsn en genväg,typ tror jag, som jag vbf från lordH :gremsmile:

lordH said:
I CS5 kommer man kunna exportera flashprojekt till att bli iphone/ipad-appar. Kanske något för oss då?

http://www.edge-online.com/news/abobe-cs5-to-export-flash-as-iphone-apps

Arfert

Facit
Kan bara rita i Flash... och göra superenkla animationer... Kan inget programmerande alls...

KostaFriaLigan

Warrior
Arfert said:
Kan bara rita i Flash... och göra superenkla animationer... Kan inget programmerande alls...
Jag e ju den som inte har någon koll på vad som e vad inser jag :gremwink:

Men en dag så kanske det går... Man får nätverka :gremlaugh:

/K