Nekromanti Ni inser väl vad Apple iPad är bra för...

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
och den billigaste går på 499 dollar (Kan jämföras med Kindle DX som kostar 489 dollar).
När de fixar Kindle DX till sverige med internet, så kommer jag att köpa en. Får väl spara ett par månader, men det kommer att vara sååååå värt det. Ska jag läsa böcker vill jag ha E-ink och låååååååång batteritid.

Plus hela "internet, överallt, ingår"- grejen. Som är awesome.

Arfert

Facit
Min mor spenderade 3-4 timmar med att försöka föra över musik från en CD-skiva till mosterns iPod. Mostern själv hade tidigare försökt i ungefär en timme. För mig tof det en halvtimme att hitta relevanta funktioner och få dem att funka.
öhhh.. Starta itunes, stoppa i en CD och klicka på "Importera CD" (vill man vara ha vissa låtar markerar man bara dem)? Och sedan koppla in ipoden, och "dra och släpp" över de låtar eller hela album man vill ha på den? Tar inte mer än fem minuter max. På en GAMMAL dator.

När man kopplar in en ipod på en ny dator (som den aldrig vart uppkopplad mot innan) får man frågan om man vill synka med det lokala biblioteket eller sköta sånt manuellt. Som att återställa en backup typ. Väljer man automatiskt gäller biblioteket på datorn, inte poden. Att det är så är ett krav från musikindustrin för att deras låtar ska få finnas på ipod-store. För att motverka kopiering. Det kan man ju tycka vad man vill om, men knappast lasta Apple för. Sen finns det gratisprogram som gör att man slipper det där, till och med att ladda ner från Apples hemsida.

Jarl

Hero
Arfert said:
Jarl said:
Arfert said:
Med dagens dollarkurs går den billigaste varianten på ca 3700:-
Nya Macbook:
USA: $999
Sverige: 9995kr

Billigaste iPad med andra ord:
6250kr (vem vill ha den utan 3G?, men okej, 5000kr då)
Nu har vi ingen aning om vad priset blir på Ipad i Sverige, vi har bara de amerikanska priserna... och den billigaste går på 499 dollar (Kan jämföras med Kindle DX som kostar 489 dollar).
Menade bara att Apples generella Sverige-priser är $1 = 10 SEK, så det kommer väl högst troligtvis bli så även med iPad.

Snow

Swashbuckler
öhhh.. Starta itunes, stoppa i en CD och klicka på "Importera CD" (vill man vara ha vissa låtar markerar man bara dem)? Och sedan koppla in ipoden, och "dra och släpp" över de låtar eller hela album man vill ha på den? Tar inte mer än fem minuter max. På en GAMMAL dator.
Äsch, det handlar om kultur, eller dialekt om man vill. Pratar man inte appledialekten så är saker inte intiutiva på samma sätt. Som att vänja sig vid att köra automatare efter 20 år med manuell växellåda.

http://www.joelonsoftware.com/uibook/fog0000000249.html

Det här är saxat från denna sidan, en bit ner:

Here's my analysis of this mystery.

On the Macintosh, when you want to move a window, you can grab any edge with the mouse and move it. On Windows, you must grab the title bar. If you try to grab an edge, the window will be reshaped. When Pete was helping Gena, he tried to widen a window by dragging the right edge. Frustratingly, the whole window moved, rather than resizing as he expected.

On Windows, when a message box pops up, you can hit enter or the space bar to dismiss the message box. On the Mac, space doesn't work. You usually need to click with the mouse. When Pete got alerts, he tried to dismiss them using the space bar, like he's been doing subconsciously for the last six years. The first time, nothing happened. Without even being aware of it, Pete banged the space bar harder, since he thought that the problem must be that the Mac did not register his tapping the space bar. Actually, it did -- but it didn't care! Eventually he used the mouse. Another tiny frustration.

Pete has also learned to use Alt+F4 to close windows. On the Mac, this actually changes the volume. At one point, Pete wanted to click on the Internet Explorer icon on the desktop, which was partially covered by another window. So he hit Alt+F4 to close the window and immediately double-clicked where the icon would have been. The Alt+F4 raised the volume on the computer and didn't close the window, so his double click actually hit the Help button in the toolbar on the window which he wanted closed anyway, which immediately started bringing up a help window, so now, he's got two windows open which he has to close.

Another small frustration. But, boy, does it add up. At the end of the day, Pete is grumpy and angry. When he tries to control things, they don't respond. The space bar and the Alt+F4 key "don't work" -- for all intents and purposes, it's as if those keys were broken. The window disobeys him when he tries to make it wider, playing a little prank where it just moves over instead of widening. Bad window. Even if the whole thing is subconscious, the subtle feeling of being out of control translates into helplessness, which translates into unhappiness. "I like my computer," Pete says. "I have it all set up so that it works exactly the way I like it. But these Macs are clunky and hard to use. It's an exercise in frustration. If Apple had been working on MacOS all these years instead of messing around with Newtons, their operating system wouldn't be such a mess."

Right, Pete. We know better. His feelings come despite the fact that the Macintosh really is quite easy to use -- for Mac users. It's totally arbitrary which key you press to close a window. The Microsoft programmers, who were, presumably, copying the Mac interface, probably thought that they were adding a cool new feature by letting you resize windows by dragging any edge. The MacOS 8.0 programmers probably thought they were adding a cool new feature when they let you move windows by dragging any edge.

ripperdoc

Myrmidon
Avsikten var inte att starta en ny "krank vs Arfert om Apple". Men jag inser att trådnappning är väntad :gremsmile:

Jag ville fokusera på formfaktorn iPaden har, och vad den kan göra för rollspel. I teorin kan man förstås använda Microsoft och HPs tablet när den kommer ut. För mig handlar inte nyttan mest om vad den klarar av jämfört med en dator - jag har redan en laptop som används vid rollspel, men en laptop möjliggör inte den typ av delad användning som en iPad har. Det vill säga att man delar skärmen mellan sig i gruppen, eller till och med att flera ger input samtidigt.

För mig är iPaden en liten och billig Microsoft Surface table (som diskuterats förut i rollspelssammanhang). Något som en vanlig spelgrupp faktiskt skulle kunna ha.

Arfert

Facit
ja, men då ingår tull, diverse merkostnader och svensk moms i de priserna... en Ipod Nano kostar från 149 dollar i USA och 1495:- ink. moms. (Sales Tax ligger mellan 0 och ca 10 procent i USA, beroende på var man bor). Så de svenska priserna är inte så värst mycket högre, om ens alls. Innan farbror staten fått sitt då.

Arfert

Facit
RipperDoc said:
Avsikten var inte att starta en ny "krank vs Arfert om Apple". Men jag inser att trådnappning är väntad :gremsmile:
Sorry Ripper... men jag var tvungen att ta paden i försvar när folk (som Evil och Jarl) inte såg värdet av att ha en schysst multitouch-enhet för till exempel rollspel, och det till ett rimligt pris, utan i stället ville göra sig lustiga. :gremwink:

..som sagt, jag ser fantastiska möjligheter med en produkt som paden (eller eventuella framtida produkter från andra leverantörer).. just för att den har multitouch och liknade funktioner.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Vilket är jätteintuitivt om man använt programmet tidigare. Mina släktingar tänkte sig att man helt enkelt skulle dra spår från CD'n till iPoden, vilket då jag tycker skulle vara det intuitiva sättet.

Och sen har vi hela grejen med att det tydligen inte är intuitivt med dra-och-släpp; för det kan man bara göra om man kryssat i "synka manuellt". Från början kan man inte dra-och-släppa. Och påstår du att det är det, så har du inte använt iTunes. Eller, åtminstone inte Windowsversionen. Eller så har du en hemlig iTunesversion som är en annan än den man kan ladda ner.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
För mig är iPaden en liten och billig Microsoft Surface table (som diskuterats förut i rollspelssammanhang). Något som en vanlig spelgrupp faktiskt skulle kunna ha.
För mig är det möjligen en föregångare till en sådan lösning. Jag tror mer på Android då; som öppnare plattform är det mycket större chans att det dyker upp rollspelsrelaterade mjukvaror som gör det man vill.

Eller ja, om det inte gör det, så kan man göra det själv.

Arfert

Facit
krank said:
Och sen har vi hela grejen med att det tydligen inte är intuitivt med dra-och-släpp; för det kan man bara göra om man kryssat i "synka manuellt". Från början kan man inte dra-och-släppa. Och påstår du att det är det, så har du inte använt iTunes. Eller, åtminstone inte Windowsversionen. Eller så har du en hemlig iTunesversion som är en annan än den man kan ladda ner.
hmm.. antingen väljer man att synka helt manuellt, med dra och släpp, ELLER så väljer man helt automatiskt, ELLER så väljer man nån av de andra synk-varianterna som finns... vad är problemet med det? Man kan ju alltid lägga till musik efteråt om man vill. Välj särskilda artister, genrer och spellistor. Du kan även ange enkla villkor för synkroniseringen.

Arfert

Facit
Oj, hur gammalt var den där texten? Fjorton år? Tolv? Absolut skrivet om gamla Mac OS i alla fall (som har ungefär lika lite med OSX att göra som Ubuntu)..

" If Apple had been working on MacOS all these years instead of messing around with Newtons, their operating system wouldn't be such a mess."

Newtons? Herregud... Apple lade ner Newton i början av 1998.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
hmm.. antingen väljer man att synka helt manuellt, med dra och släpp, ELLER så väljer man helt automatiskt, ELLER så väljer man nån av de andra synk-varianterna som finns... vad är problemet med det?
Problemet här var väl att defaultalternativet, tydligen, inte var särdeles intuitivt - och att det inte heller var så värst intuitivt att räkna ut hur det var tänkt att man skulle ändra på saken.

Arfert said:
Man kan ju alltid lägga till musik efteråt om man vill. Välj särskilda artister, genrer och spellistor. Du kan även ange enkla villkor för synkroniseringen.

Fast det enda alternativet som funkar för "vanligt folk" är det helt manuella - eftersom folk faktiskt använder iPoden dels för att lägga över sin egen musik från sin dator - men också från andras datorer. Och det är sällan man har samma grejer - och då går synkningen sönder.

Alltså; det här är ett område där Apple för en gång skull faktiskt låter användaren bestämma - men jag har mycket liten tilltro till den som menar att programmet eller hur man hanterar det är särdeles intuitivt. Hade du kommit med det där dryga "vad är det som är så svårt med det" till min moster hade hon nog gett dig en snyting, så frustrerad var hon.

Det är inte svårt. Om man kan. Poängen med att göra interfaces som är användarvänliga och intuitiva är väl trots allt att man inte ska behöva kunna, att det ska funka precis så som man tror att det ska? Och här finns det säkert statistik som bevisar motsatsen, men just iTunes har jag haft möjlighet att "testa", eller kanske snarare se effekterna av, på folk som faktiskt inte har några vidare datorkunskaper. Och Apples "använd vår mjukvara eller dö"- inställning funkar inte för sådana människor.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Oj, hur gammalt var den där texten? Fjorton år? Tolv? Absolut skrivet om gamla Mac OS i alla fall (som har ungefär lika lite med OSX att göra som Ubuntu)..

Jag vet inte om du läste Snows inlägg överhuvudtaget nu, men är det inte lite dålig debatteknik att gå på länken istället för den princip han försökte illustrera med hjälp av den? Alltså, principen är att "hur man tror att X funkar" beror ganska mycket på förkunskaper, vad man är van vid. Sätter man någon som är van vid Windows framför OSX så kommer det att bli en frustrerande upplevelse. Tills man vant sig. Om man nu vill vänja sig. Samma sak om man byter från OSX till Windows, eller från Windows till Ubuntu.

EDIT: Men jaja, jag tror inte att du tänker sluta vara nedlåtande mot alla som "inte vet bättre" (i.e alla som kommer med någon form av kritik mot en Appleprodukt) oavsett vad jag säger i den här tråden heller, och tråden var trots allt aldrig tänkt som en pro/anti-mactråd, så jag drar mig nog ur här. Jag kommer att hålla utkik efter första Androidtableten, så får vi se om den är nåt att ha...

//krank, som trots allt undrar vad som skulle hända om han som linuxanvändare skulle börja hävda saker som "nä vaddå, det är väl ändå bara barnrumpor som spelar, spelstöd behövs ju inte" eller "du hävdar bara att Ubuntu har dåligt stöd för trådlösa nätverkskort för att du är dåligt insatt och okunnig och inte vet bättre, du har väl aldrig ens använt Ubuntu?"

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:

Jag vet inte om du läste Snows inlägg överhuvudtaget nu, men är det inte lite dålig debatteknik att gå på länken istället för den princip han försökte illustrera med hjälp av den? Alltså, principen är att "hur man tror att X funkar" beror ganska mycket på förkunskaper, vad man är van vid. Sätter man någon som är van vid Windows framför OSX så kommer det att bli en frustrerande upplevelse. Tills man vant sig. Om man nu vill vänja sig. Samma sak om man byter från OSX till Windows, eller från Windows till Ubuntu.
Det håller jag faktiskt inte alls med om... de stora operativsystemen gör saker så snarlikt numera så att man alltid kan räkna ut hur det ska funka, i alla fall för allt dagligt bruk. Sen kan ju "under huven"-grejer få en att behöva tänka efter några minuter kanske, men så mycket värre än så är det inte.

Den stora skillnaden är snarare friktionen i gränssnittet (och programtillgången, där Mac är bättre för mig), vilket, ska medges, Windows sju innebär ett lyft för.. inte samma eviga "tjat" som i XP och Vista. Men fortfarande ligger OSX snäppet före. Men sjuan ÄR bra.

Hursomhelst, jag tyckte Ripper hade en väldigt bra trådstart, och då ska givetvis folk direkt komma och gnälla på, för tråden, helt oväsentliga saker. Snark.

ripperdoc

Myrmidon
krank said:
RipperDoc said:
För mig är det möjligen en föregångare till en sådan lösning. Jag tror mer på Android då; som öppnare plattform är det mycket större chans att det dyker upp rollspelsrelaterade mjukvaror som gör det man vill.

Eller ja, om det inte gör det, så kan man göra det själv.
Okej, men kan du inte bara låtsas att jag skrev "Android tablet" när jag skrev "iPad", och så kan vi diskutera sakfrågan? :gremsmile: För jag tycker det har snackats länge om hur datorer kan användas i rollspel - mycket få har faktiskt gjort det på allvar, eftersom en typisk dator är såpass bökig att använda i rollspelssammanhang.

För övrigt kan man enkelt göra webappar till iPaden, exempelvis rollformulär, generatorer, etc. Sånt som folk redan gör, fast utan att tänka på att de kan användas från en iPhone eller iPad. HTML5 can make wonders.

Max Raven

T12-kultist
Tja, för att återgå till sakfrågan... För min del känns det som att det är lite samma faktor som att han en laptop; Visst, maskinen i sig kan vara jätteanvändbar, men man måste väga mot hur mycket den stjäl uppmärksamheten/distraherar spelare. Vilket beror helt på gruppen, förstås. Min grupp har ingenting i mitten utom i undantagsfall och använder t o m ganska lite papper utom för spridda egna anteckningar. En padda är kanske en kul idé - men för vår grupp så blir det nog inget eftersom det antagligen skulle störa rollspelandet (och folk gillar att slå fysiska tärningar av någon anledning).

Fast man vet aldrig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
När jag såg reklamfilmen för iPad fick jag brottas med mig själv för att inte ta ett basebollträ och göra en falling down på närmaste macstore. Jag tycker ju redan från början att Apple är ett jävla kukmärke, men det här var droppen som fick bägaren etc. Det värsta är att jag misstänker att applefreaksen faktiskt tittar på den där filmen och inte ser den frireligiösa sörjan utan ba; "schysst".

Nåja, det är ju öppet mål för den som vill göra narr av skiten i varje fall, så det finns ju inget negativt som inte för något positivt med sig.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Okej, men kan du inte bara låtsas att jag skrev "Android tablet" när jag skrev "iPad", och så kan vi diskutera sakfrågan? :gremsmile: För jag tycker det har snackats länge om hur datorer kan användas i rollspel - mycket få har faktiskt gjort det på allvar, eftersom en typisk dator är såpass bökig att använda i rollspelssammanhang.

För övrigt kan man enkelt göra webappar till iPaden, exempelvis rollformulär, generatorer, etc. Sånt som folk redan gör, fast utan att tänka på att de kan användas från en iPhone eller iPad. HTML5 can make wonders.

Åkej, jag sade att jag skulle lämna tråden, men nu när jag har en möjlighet att komma tillbaks till ämnet gör jag nog det. Suck it up =)

Nå; min spelledarstil skulle nog innebära att denna tablet enbart användes av mig som SL. Jag brukar vilja undvika både rollformulär och tärningar och annat på bordet; de distraherar.

En Androidtablet skulle jag kunna tänka mig använda som ersättning för flera apparater jag använder vid spelmöten idag:

Min Psion 5mx-handdator (nu tillbaks från service); anteckningar om äventyret i en hierarkisk wiki. SLP-beskrivningar, miljöbeskrivningar, anteckningar om olika ledtrådar - strukturen, helt enkelt, plus info jag annars hade glömt.

Min PSP; laddas med SLP-porträtt om jag har dem. Skitpraktiskt att kunna visa upp hur SLP:er ser ut med en simpel liten apparat som denna. Funderar på att börja använda iPod touchen istället, men den har mindre skärm...

Min EEE 900; netbooks tycker jag är awesome - lätta och smidiga, inte alls lika klumpiga som en laptop. Den här står på en pall bredvid mig och är inkopplad till musikanläggningen, så sköter jag musik och dessutom spelledaranteckningar ("först gick de till A och sen till B") samt till exempel historiska noteringar (om kampanjen utspelar sig 1987 till exempel, så kan man ha med viktiga datum och sånt). Jag använder den också till snabba wikipediasökningar när jag vill undersöka något lite snabbt. (jag har ett program som gör att jag bara vehöver trycka på ctrl+mellanslag, skriva det jag vill söka efter, och så söks det automagiskt) Jag kopplar ibland in den till TV'n så att vi tillsammans kan kolla på till exempel Google Earth och få en känsla för anstånd etc.

Så; en kompetent Androidgrej skulle kunna fylla flera av de här funktionerna. Möjligen om jag snickrade ihop en egen pryl för rollformulär skulle den kunna användas för det också; jag spelleder nästan aldrig någon annans system utan mest mina egna hemmapul.

KostaFriaLigan

Warrior
Vi ska fixa appar till vår sida, Horisontens ände. Tärningar och rollformulär är väl det enklaste. Mugs och interaktiva kartor en annan sak (ska de-flashas ba :gremwink: )

Kartor som man kan zooma på med realtidsinfo. Tänk er att RP ska ta sig genom Kuas [Coriolis] djungler mellan punkt A och B. Man gör en sjysst karta som RP får av sin Legionsofficer. Den är uppknuten ingame till de drönare som skannar djungeln och ger utslag på rörelser, värme etc. Sen med ett litet "tapp" så kan olika EPISODER sättas igång.

Minirollspel, som Lady Blackbird ska man kunna ha på sin iPad. Likadant för kortregler och tabeller.

För WH3, med alla tärningskombos kan en ny tärningsslagare göras (inte va mig då), men det kan man iofs ha på iPhone.