Okej, så du spelleder ett rollspelsäventyr -- något vanligt fantasyspel i en vanlig medeltidsfantasyvärld. Rollpersonerna traskar runt, det rullas på en tabell för slumpmässiga möten, och resultatet blir "2d6 goblins".
Nu är frågan: kommer det här att bli ett intressant möte? Kommer dessa goblins helt enkelt att vara ett gäng krigare/rövare med kortspjut, läderrustning och dålig attityd, eller väljer du att tolka resultatet som något mer oväntat? Är det kanske en grupp munkar på pilgrimsfärd till den heliga stenen, bönder som letar efter en stulen gris, en goblinprins med följe ute på jakt, eller något helt annat.
Orsaken till att jag frågar är att jag känner att om det var jag som var spelledare och fick 2d6 goblins som input skulle jag automatiskt tänka mig några rövarkrigare som vill slåss, och det skulle bli ett meningslöst och tråkigt möte. Och det är dumt, för jag skulle enkelt kunna hitta på något intressantare. Problemet är att jag i sådana fall skulle känna att jag inte följer äventyret, utan hittar på själv. Äventyrsförfattaren tänkte sig garanterat inte en grupp fulla drängar som gått vilse när de skulle ta en genväg till dansbanan när hen skrev "2d6 goblins", så om det är vad rollpersonerna möter är det helt sprunget ur min egen fantasi.
Och varför är det ett problem? Bra fråga! Kanske för att jag vill att äventyret ska hjälpa mig att skapa en intressant spelupplevelse, inte bara ge mig den grundläggande ingrediensen och låta mig själv göra något intressant av det. Att hitta på 2d6 goblins är inte svårt. Det svåra är att hitta på den vinkling som gör det till ett möte som är värt att spela ut.
Så vad jag tror att jag vill komma fram till är att jag tycker att slumpmötestabeller som bara innehåller information om antal och varelsetyp är så ointressanta att det utrymme de tar upp lika gärna kunde ha fyllts med texten "hitta på något kul".
Vad tycker ni?
Nu är frågan: kommer det här att bli ett intressant möte? Kommer dessa goblins helt enkelt att vara ett gäng krigare/rövare med kortspjut, läderrustning och dålig attityd, eller väljer du att tolka resultatet som något mer oväntat? Är det kanske en grupp munkar på pilgrimsfärd till den heliga stenen, bönder som letar efter en stulen gris, en goblinprins med följe ute på jakt, eller något helt annat.
Orsaken till att jag frågar är att jag känner att om det var jag som var spelledare och fick 2d6 goblins som input skulle jag automatiskt tänka mig några rövarkrigare som vill slåss, och det skulle bli ett meningslöst och tråkigt möte. Och det är dumt, för jag skulle enkelt kunna hitta på något intressantare. Problemet är att jag i sådana fall skulle känna att jag inte följer äventyret, utan hittar på själv. Äventyrsförfattaren tänkte sig garanterat inte en grupp fulla drängar som gått vilse när de skulle ta en genväg till dansbanan när hen skrev "2d6 goblins", så om det är vad rollpersonerna möter är det helt sprunget ur min egen fantasi.
Och varför är det ett problem? Bra fråga! Kanske för att jag vill att äventyret ska hjälpa mig att skapa en intressant spelupplevelse, inte bara ge mig den grundläggande ingrediensen och låta mig själv göra något intressant av det. Att hitta på 2d6 goblins är inte svårt. Det svåra är att hitta på den vinkling som gör det till ett möte som är värt att spela ut.
Så vad jag tror att jag vill komma fram till är att jag tycker att slumpmötestabeller som bara innehåller information om antal och varelsetyp är så ointressanta att det utrymme de tar upp lika gärna kunde ha fyllts med texten "hitta på något kul".
Vad tycker ni?