Eller ha en tabell med 52 resultat och använd en kortlek. Tycker att det bör vara standardmetoden när man har tabeller där man inte ska kunna repetera resultat.Vanliga varianter för det är att man istället plockar man nästa resultat från tabellen eller slår om när samma resultat dyker upp. Eller så stryks resultat som använts en gång och SL får själv skriva dit ett nytt resultat, eller så innehåller tabellen från början fler resultat än möjligt att slå fram, och de ersätter andra resultat när platser i tabellen blir lediga.
Tycker kortleksvarianten mest är en fördel för enkvällspel, efter spelkvällen tenderar kortleken blandas ihop igen och man kan lika gärna bara ha strukit resultatet från tabellen till nästa gång.Eller ha en tabell med 52 resultat och använd en kortlek. Tycker att det bör vara standardmetoden när man har tabeller där man inte ska kunna repetera resultat.
Ja, vissa till synes nonsensresultat blir de bästa scenerna/scenariona. Men det gäller att det träffar rätt SL vid rätt tillfälle för att ta fart.Det är i det oväntade och underliga som frågor uppstår och man vill veta mer. Slumpmötet blir intressant!
Har du provat att slå fram ett antal slumpmässiga, och sedan skapa ett unikt möte av vart och ett av resultaten?I stället för slumpresultatet
" 1 stressad orch festar och dansar "
blir det
"Orchen Orasz har precis rymt från en dvärggruva ...
Menar du specifikt detta eller i allmänhet?Har du provat att slå fram ett antal slumpmässiga, och sedan skapa ett unikt möte av vart och ett av resultaten?
För mig hjälper slumpen mig i preppen.Och om det är så att jag ska slumpa i förväg för att sedan skapa möten efter resultatet kan jag lika gärna bara hitta på dem direkt.
Ja, men så kan det förstås vara. Man fastnar lätt i invanda tankemönster och då kan slumptabellen hjälpa till att bryta sig ur den.För mig hjälper slumpen mig i preppen.
Precis så här tänker jag också. För vissa räcker 2T6 goblins, jag vill ha lite mer, du vill ha ännu mer. Det viktiga är att det det finns nog med information och inspiration för att den aktuella SL ska kunna skapa ett intressant möte.Det finns de som kan skapa en fantastisk historia på några ögonblick av orden arg, alv och stencirkel men tyvärr är jag inte en av dem. Ska jag ha någon nytta av en slumptabell måste den vara väldigt specifik.