Nekromanti Ni som har spelat ett tag hjälp mig!

josaren

Veteran
/images/icons/cool.gif

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp: Jag vet att jag är tjatig, men
man vill väl börja spela någon gång!

Okej här kommer frågan: Om jag skjuter en salva med en k-pist och sedan skjuter en till, räknas det som två handlingar då? Eller om jag skjuter två skott med en revolver, räknas det som två handlingar också då?

Emil

Hero
Okej här kommer frågan: Om jag skjuter en salva med en k-pist och sedan skjuter en till, räknas det som två handlingar då? Eller om jag skjuter två skott med en revolver, räknas det som två handlingar också då?

Grundprincipen är att när du skjuter så väljer du i princip mellan följande handlingar: Enkel skott, Dubbelskott, Slängskott, Eldskur, Automateld.

Vill man göra flera olika (eller samma) handlingar så ökar svårighetsgraden med ett för varje extra. Så om du vill skjuta två eldskurar eller automateldar med din kpist så räknas det som två handlingar.

Däremot så kan du med bl.a. revolvrar skjuta s.k. Dubbelskott. Då skjuter du iväg två skott på en runda. Du slår bara ett färdighetsslag. Den första kulan träffar enligt träfftabell medan den andra hamnar något ovanför (vilket kan innebära en miss).

/Emil

G

Guest

Guest
:Cþ

eh? kan man verkligen skjuta flera automatsalvor per runda? man kan väl knappast tvinga vapnet att skjuta mer skott i sekunden än vad den är byggd för? man borde väl som max kunna kräma iväg det sista värdet i eldH antal skott? och det är juh automatelden? eller? har jag missat något väldigt viktigt här?

Heatseeker

Veteran
Re: Eldskurar

Att man kan kräma iväg mer skott än max eldh är ju uppenbart med tanke på meja reglerna, där är det väl gånger 4 om jag inte missminnner mig.

Men jag har ändå lite samma funderingar kring eldskur, kan man slänga iväg flera eldskurar på samma runda, är det lika många som antalet enkel skott eller är det mindre, det tar ju trots allt längre tid att skjuta iväg tre skott.
Jag har spelledare sagt nej till att skjuta fler än en autosalva eller eldskur, då detta leder till för mycket powergaming, däremot tillåter jag upp till fyra dubbelskott. "Det blir 8 bulor i luften".

Är jag ensam om att göra såhär, är det som man skall eller bör göra ?

Strunt samma jag gör som jag vill...

Deminus

Veteran

Vi brukar tillåta det främst då automat eld är ganska så ineffektivt (få skott träffa)

Dels så ser vi max eldhastighet som den mängd man skjuter med kontroll och ska man skuta flera salvor så får man inte speciell bra kontroll ( ökande mängd med T6 ) vi har dock sagt ett max med 4 salvor .

Big Marco

Läskig

Det sköter sig väl av sig självt med svårighetsökning pga multipla handlingar.
Låt spelarna fumla om de så vill....

Precis så resonerade jag också - reglerna är självreglerande. Osäkerhetsfaktorn som finns inbyggd känns ball och spännande. "Skall jag chansa på att bränna av en extra salva, eller skall jag play it safe?".

Öht så hatar jag ologiska begränsningar i regelsystem. Som klassikern att vissa "klasser" bara får bruka/bära vissa vapen/rustningar. Det är ju ett typexempel på en fullständigt ologisk regel.

Emil

Hero

Precis så resonerade jag också - reglerna är självreglerande. Osäkerhetsfaktorn som finns inbyggd känns ball och spännande. "Skall jag chansa på att bränna av en extra salva, eller skall jag play it safe?".

Enda problemet är väl att det gör att risken för att man tappar vapnet på foten eller skjuter sig i den samma ökar för att bränner iväg fler kulor. Det är väl lite ologistiskt...

Öht så hatar jag ologiska begränsningar i regelsystem. Som klassikern att vissa "klasser" bara får bruka/bära vissa vapen/rustningar. Det är ju ett typexempel på en fullständigt ologisk regel.

Paranoida konstruktörer som inte litar på spelarnas känsla för stilfullhet...

/Emil

Big Marco

Läskig
Re: Logiska handlingar

Enda problemet är väl att det gör att risken för att man tappar vapnet på foten eller skjuter sig i den samma ökar för att bränner iväg fler kulor. Det är väl lite ologistiskt...

Är det? Om man utför fler handlingar än vad som är rekommenderat så ökar risken att man tabbar sig. Betänk att det handlar om antal handlingar / tidsenhet. Tra man det lugnt så minskar risken för fummel - stressar man ökar risken för fummel. Vad är det ologiska?

Och det är ju just under strid som konstiga saker som att tappa vapnet eller att man skjuter sig i foten inträffar.

Jag ser inte problemet?

Perenna

Swordsman
Re: Logiska handlingar

Är det? Om man utför fler handlingar än vad som är rekommenderat så ökar risken att man tabbar sig. Betänk att det handlar om antal handlingar / tidsenhet. Tra man det lugnt så minskar risken för fummel - stressar man ökar risken för fummel. Vad är det ologiska?

Och det är ju just under strid som konstiga saker som att tappa vapnet eller att man skjuter sig i foten inträffar.

Det här låter helt logiskt. Vad en del andra dock har klagat på är att om man tar det riktigt lugnt, siktar, osv, så ökar chansen att man t.ex. råkar trycka ut magasinet eller skjuta sig i foten, på grund av ökat avstånd.

Det är ju logiskt att fummelchansen ökar på grund av avståndet, men det som folk verkar störa sig på är vissa resultat från fummeltabellen.

Egentligen bör fummeltabellerna ses som riktlinjer och tips, och resultatet blir väl mest logiska om spelledaren improviserar fummelhändelserna...