Nekromanti Ni som inte spelar Apocalypse World

RasmusL

Champion
Varför gör ni inte det? (haxen räknas!)

((jag tyckte att det var spännande att höra om vad folk tycker om Eon så jag lånar konceptet och kör vidare med ett annat spel som brukar väcka känslor!))

Eksem

Champion
Jag avskyr texten i spelet, den är så jävla töntig att skäms när jag läser den, så jag kommer aldrig så långt att jag fattar vad spelet går ut på (utom att Vincent Baker vill ligga med sina spelare).

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag försökte läsa spelet, men det gick liksom inte. Jag ville faktiskt testa, för spelet var så hajpat vid den tidpunkten. Idag är det väldigt tyst om spelet, som med de flesta andra hajpade spel.

Hajpar kommer och går, men bara Eon består.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kampanjspel ju, svårordnat i min nuvarande situation. Kör nåt hack nån gång ibland på konvent eller så och inser att jag nog inte ids plugga in spelledarmetodiken för att få det att flyga.

anth

Vetefan
För att det är _världens_ _sämst_ _skriva_ rollspelsbok. Någonsin. T.o.m. en bok skriven på klingonska skulle vara lättare att förstå.
Nu har jag förvisso spelat ett par hack så jag vet hur spelet spelas, men eftersom originalet är så erbarmligt dåligt skrivet förtjänar inte Vincent Baker att jag spelar hans spel.

Dessutom ser Vincent ut och låter som jag föreställer mig en pedofil. Det är läskigt att se och lyssna på en video med honom. Och då blir det lite avtändande att spela hans spel.

Mogger

Hipsteranka
Jag skulle så fruktansvärt gärna göra det, men vi spelar så sällan och då blir det alltid något eget eller gammal trotjänare. Jag tycker att spelet är oerhört välskrivet och även om jag bara spelat det över nätet tycker jag att det både är enkelt och har ett bra spelflyt. Att det sedan lyckades lösa i princip alla problem med tidigare Story Now-spel gör ju inte saken alls sämre.

Sedan är det så att ingen i mitt spelgäng skulle spelleda AW så lotten skulle falla på mig, och då hade jag valt ett eget spel istället (typ The Fog of War, som gör samma sak, fast ännu mer och på ett för mig bättre sätt, på 30% av sidantalet :) )

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död;n63856 said:
JIdag är det väldigt tyst om spelet, som med de flesta andra hajpade spel.
Nja, det är inte riktigt sant. AW, och inte minst dess hack, spelas oerhört mycket. Men jag gissar att Dungeon World har sprungit förbi orginalet vid det här laget. Men tyst är det verkligen inte :)

Xyas

Swashbuckler
För att mina spelare inte kommer hit förens klockan fyra.

anth

Vetefan
Måns;n63878 said:
Nja, det är inte riktigt sant. AW, och inte minst dess hack, spelas oerhört mycket. Men jag gissar att Dungeon World har sprungit förbi orginalet vid det här laget. Men tyst är det verkligen inte :)
Jo, Dungeon World är större än AW numera.
Dessutom är DW pedagogiskt skriven så man förstår vad de menar.
Utom vissa stycken där de i princip kopierat texten rakt av från AW och som fortfarande är fullständigt obegriplig.
Det är som att läsa en mening sobghlsd jklsdhluio öusf xcmlkds.

RasmusL

Champion
anth;n63882 said:
Jo, Dungeon World är större än AW numera.
Dessutom är DW pedagogiskt skriven så man förstår vad de menar.
Utom vissa stycken där de i princip kopierat texten rakt av från AW och som fortfarande är fullständigt obegriplig.
Det är som att läsa en mening sobghlsd jklsdhluio öusf xcmlkds.
Det är så spännande att åsikterna går så diametralt isär när det kommer till speltexten! Jag älskade den och tyckte att det var glasklart efter en genomläsning, enda kritiken är att sagda genomläsning gärna hade kunnat få vara kortare...

Krille

Super Moderator
anth;n63872 said:
Dessutom ser Vincent ut och låter som jag föreställer mig en pedofil. Det är läskigt att se och lyssna på en video med honom. Och då blir det lite avtändande att spela hans spel.
Moderering:

Du ska vara väldigt glad att Vincent Baker inte är användare på wrnu, för då hade jag bannat dig stenhårt. Det är inte okej att kalla folk för pedofiler, ens om de inte är här.

anth

Vetefan
RasmusL;n63888 said:
Det är så spännande att åsikterna går så diametralt isär när det kommer till speltexten! Jag älskade den och tyckte att det var glasklart efter en genomläsning, enda kritiken är att sagda genomläsning gärna hade kunnat få vara kortare...
Rtqweh ljkhdfgoi nbvm, kgfj! Uyuy judni ölölsd bnksdjl. :)

anth

Vetefan
Krille;n63889 said:
Moderering:

Du ska vara väldigt glad att Vincent Baker inte är användare på wrnu, för då hade jag bannat dig stenhårt. Det är inte okej att kalla folk för pedofiler, ens om de inte är här.
Då ber jag om ursäkt. Det var inte min mening att kalla någon för pedofil, jag ville bara beskriva känslan jag får när jag ser/hör honom.
Jag tycker fortfarande att det är läskigt att se en video med Vincent.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag fattade aldrig hajpen kring AW. Varje gång någon skulle förklara det häftiga med det för mig så lät det i mina ögon som... Vilket rollspel som helst, egentligen. Hittills har jag inte hittat en setting som intresserar mig i varken originalet eller hacken heller. AW är väl någon slags väldigt anonym postapoc? Monsterhearts är tonårsångest, vilket jag inte kan relatera till alls och bryr mig ännu mindre om att emulera. Dungeon World är dungeons. Det finns det massa andra spel som erbjuder.

Jag fattar inte grejen med AW, helt enkelt. Verkar vara ett luftslott, i mina ögon.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag har helt enkelt inte fått tillfälle...

Så är det någon i Göteborgstrakten som ska lira så give me a holler!

Men nu blir jag ju sugen på att läsa igenom det.

anth

Vetefan
solvebring;n63898 said:
300 sidor, too much hype och kampanjlir.
Osmidigt och därav avtändande.
Är du säker på att du skrivit i rätt tråd?
Jag tycker inte om AW och jag erkänner villigt att AW-boken kändes som 300 sidor, men den är väl snarare 60-80 sidor i A5-format?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Lite drygt 300 sidor, snäppet mindre än A5.

solvebring

Superhero
anth;n63904 said:
Är du säker på att du skrivit i rätt tråd?
Jag tycker inte om AW och jag erkänner villigt att AW-boken kändes som 300 sidor, men den är väl snarare 60-80 sidor i A5-format?
Ingen aning hur stor den fysiska boken är. Infon anger 300 sidor och det är ca 200 sidor för mycket för att tilltala mig. Har tack vare Arvidos bläddrat i och läst en del delar av PDF:en, någon gång så där. ... Kändes i allmänthet knövligt. Nog för att de större indiespelen sitter på många coola teorier och experimentella spelfilosofier, men ...
... Trad som indie – jag vill spela, inte skriva tentamen. :)
Och spelteori- och filosofi gör sig imho bättre på forumet än runt spelbordet.