Att spela är så klart kul, men alls inget krav för köp. I princip köper jag allt som kommer ut på svenska (mitt föredragna språk) på pdf (mitt fördragna format), inte minst för att stödja alla underbara rollspelskreatörer. Jag har bokstavligen hundratals ospelade rollspel, och det stressar mig absolut ingenting. Och är inget jag på något sätt ångrar, även om en försvarlig del av mina inkomster genom åren gått till rollspel. Det har det varit värt. Varför då? Jo, av två skäl:
1) Jag gillar att läsa rollspel helt enkelt, och det gäller såväl regler, världar och äventyr. Jag kan lika gärna sätta mig med ett rollspel på kvällen som med en skönlitterär bok eller en film/TV-serie. Det ger ofta lika mycket, men har en lägre tröskel (för mig).
2) Jag köper för att jag är nyfiken på vad spelet kan ge. En del spelar jag, ännu oftare lånar jag till andra spel (ett äventyr från en genre kan fungera som ett urkul äventyr i ett helt annat spel och genre!). Men inte minst inspirerar olika regellösningar eller världsdetaljer mig i de rollspel jag själv skriver och leder för min grupp.
Men att jag köper en massa rollspel betyder inte att huset svämmar över av dem. Pdf går ju inte att sälja vidare, men fysiska spel jag läst och inte kommer att spela säljer jag av. Kvar är mindre än en hyllmeter. Det är de spel jag spelar eller kommer att spela framöver. Inget annat. Men den externa hårdisken har många hundra spel. Och numera köper jag nästan bara pdf. Om jag då inser att jag vill spela (och inte bara läsa eller låna lite ur) köper jag boken fysiskt också. Det innebär att samlingen (den fysiska!) växer mycket långsamt numer.