Det var en rimlig lösning på problemet. Men just denna regel, samt den om anfalls- och förvarsnivåer, har vi valt bort just för att det inte ska bli en "taktisk gissningslek". Det är ganska roligt med sådana, men samtidigt så tar det fokus från rollpersonen och ger spelaren mer inflytande över utgången; vilket spelarna inte har velat ha. I.o.f.s. finns det ju redan en hel del taktiska val i strid i EON, så ännu ett hade kanske inte gjort så mycket.
Två motståndare är som sagt svårt. Särskilt om båda har sköld. Men vi - för att göra ett desperat försök att hänvisa till trådens ämne (som jag tappat bort för länge sedan) - spelar gritty, och få går oskadda ur en strid i numerärt underläge. En strid från litteraturen som jag tycker att är inspirerande är när Brienne i A feast for crows slåss mot tre män (sid. 329-332). Hon hade kanske överlevt utan hjälp, men det är tveksamt. Dessutom blir hon sårad. Flera gånger.
Vi har en lång lista av modifikationer till grundreglerna, särskilt gällande strid, med en hälsosam dos improviserande. Många gånger leder improviserade lösningar fram till överenskommelser om ett system för att hantera liknande situationer i framtiden.
Vi har en lösning som gör att rollpersonen får mer inflytande över spelarens möjlighet att göra taktiska val. Vi använder stridsvana som färdighet i hög utsträckning. Vill spelarna lyckas byta motståndare i stridens hetta, eller använda spjutets räckvidd för att anfalla en annan motståndare än den man slåss mot, omringa den ensamme motståndaren när man är två mot en, eller kanske lyckas anfalla den större motståndargruppen i flanken - slå mot stridsvana. Det samma gäller om man vill utnyttja den omgivande miljön i striden, fast där kan slag mot rörliga manövrer (som ersatt hoppa & klättra) komma in i bilden också. SL avgör svårighetsgraden.