Nekromanti Ni som spellett cyberpunkrollspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är lite nyfiken på cyberpunkgenren i rollspel. Det har ju funnits cyberpunkspel ganska länge... Cyberpunk och Shadowrun och så.

Så jag undrar...

- Vilken sorts äventyr har ni kört?
- Hur har ni förberett er?

Mest är det relevant om ni är den sortens spelledare som faktiskt förbereder "äventyr" i traditionell mening. Till fisktanks-spelledarna vill jag istället fråga:

- Hur bygger ni fisktankarna i cyberpunk?
- Vilken sorts fiskar har ni med?
- Vilken sorts hinder och situationer brukar ni lägga upp för?

Jag gör naturligtvis det här för att jag är en egoist och vill ha inspiration till Rotsystem, som ju är nåtslags grön postapokalyps + retrocyberpunkhistoria. Det är lätt att fastna i tänket att man typ får eskort- eller inbrottsuppdrag å företags vägnar och så var det bra med det, så jag tänkte försöka vidga mina vyer. Det närmaste jag kommit cyberpunk är ju typ Mutant Chronicles för en herrans massa år sen...

Krille

Super Moderator
Re: Ni som spellett Cyberpunk...

krank said:
- Vilken sorts äventyr har ni kört?
- Hur har ni förberett er?
När cyberpunk var hett så handlade det mest heist-äventyr: person A vill ha B gjort och anlitar rollpersonerna C, D, E och F för att genomföra B. För att genomföra B måste rollpersonerna ofta göra G, H och I först, varefter J gör K och L för att sätta käppar i hjulet för rollpersonerna. Slutligen genomförs B och A snuvar rollpersonerna på betalningen.

Förberedelsen bestod mest i att ersätta A till L med passande etiketter.

krank said:
- Hur bygger ni fisktankarna i cyberpunk?
- Vilken sorts fiskar har ni med?
- Vilken sorts hinder och situationer brukar ni lägga upp för?
Cyberpunkgenren var gammal, grå, ute och ohipp när fisktankandet uppfanns. Det mest avancerade som fanns när cyberpunken lades i stasis var typ lök-äventyr, med flera lager som måste grävas fram till en plotts helhet.

Skulle jag köra cyberpunk idag så ska man nog mest komma ihåg att den klassiska cyberpunk-antihjälten är småfräsare. Cyberpunk handlar till stor del om individen mot systemet. Det är lite därifrån som "punk" kommer.

Ur den synvinkeln så passar cyberpunk-genren sig rätt bra för fisktankande, om man kommer ihåg att det mestadels kommer att ha rollpersons-fisken som medel för att storfiskar ska göra onda saker med andra storfiskar, och småfiskar som rollpersonerna och de småskurkar som är på deras nivå hamnar mest emellan.

Med det i tankarna skulle jag bygga en fisktank ungefär som vanligt. Procedurellt är det inte så stor skillnad.

Vad gäller vilka fiskar som är med så handlar det egentligen om de som definierar genren. Vi har de stora fiskarna, som yakuzan, Nippon-Seihin, IBM-Fuji, tong-syndikaten, Gazprom-Shell och de där stora megakorparna och brottsorganisationerna som är så tätt sammanknutna. Inom de stora fiskarna finns det medelstora fiskar, som Lady Jane, Tomisaburo Wakabayashi, Yevgenij Stepanovitj, som kanske har något annorlunda agendor än sina tillhörande företag och definitivt annorlunda agendor än Ed Dillinger, Retsudo-san och Vjatjeslav Molotov, deras rivaler inom respektive företag (eller utanför). Vi har småfiskar, som rollpersonerna, "Mr Smith" som anlitar dem å sin boss vägnar, Taro the Tiger, horan Elena, Moderna Pantrarna, Particularist 11 etc, vars agendor inte nödvändigtvis har ett skit med rollpersonerna men som hittar på bus med andra fiskar och skapar en reaktion.

Hindren beror på situation. I stort sett finns det två sorter. Den ena är de som har med rollpersonernas mål att göra och som jag kan planera inför, till och med deras plats. Rollpersonerna ska ha programmet Svarta Draken. Bra, då behöver jag isen som skyddar programmet. Rollpersonerna behöver kutta nödgeneratorn. Då behöver jag en källare och ett par låsta dörrar och vakter och larmsystem, plus respons när larmsystemet triggas. Allt sådant är rätt förutsägbart.

Den andra sorten har med fiskarnas respons att göra. Tyckte ine IBM-Fuji om att deras program Svarta Draken stals? Det kanske är dags att radera rollpersonernas online-existens, eller skicka företagsninjorna på dem, eller kanske tipsa Moderna Pantrarna om att pantrarna ligger efter på coolhetsskalan nu när rollpersonerna har Svarta Draken. De kanske kontaktar sin gamle polare Wakabayashi i yakuzan, som lägger sig i bakhåll och dödar Mr Smith, tar programmet och skyller allt på rollpersonerna så att Nippon Seihin och Retsudo-san blir skitsura på rollpersonerna. Det hela ger sig rätt tydligt när man itererar.

krank

Krille said:
Förberedelsen bestod mest i att ersätta A till L med passande etiketter.
Kan du ge exempel på framför allt vad B skulle kunna vara?

Krille said:
Allt sådant är rätt förutsägbart.
Men lustigt nog fortfarande sånt jag har svårt att få fram på ett intressant och bra sätt =)

Nå, asbra genomgång, tackar!

Krille

Super Moderator

• Hacka bort spärrarna som håller en AI på plats.
  • Stoppa en AI som håller på att genom ombud hacka sig fri.
  • Stjäla ett viktigt dataprogram.
  • Stjäla 600 miljoner dollar i obligationer från ett företag.
  • Leverera en klase data till en mottagare på andra sidan havet.
  • Fånga upp en klase data som någon stulit från din arbetsgivare.
  • Mörda en obekväm general från ett litet skitland i tredje världen som har asyl och skydd i det egna landet.
  • Köpa en viss grunka från en svart marknad på en övergiven borrplattform.
  • Återskapa sin identitet som raderats från alla register.
  • Stoppa en företagsspion.

Troberg

Sinister eater
Tja, min erfarenhet är att man inte behöver planera speciellt mycket, för det dröjer inte länge innan spelarna är i konflikt med lagen, och sedan blir det polisjakt av alltihop.

krank

Troberg said:
Tja, min erfarenhet är att man inte behöver planera speciellt mycket, för det dröjer inte länge innan spelarna är i konflikt med lagen, och sedan blir det polisjakt av alltihop.
Dina spelare låter som jobbiga typer =)

Eller visst, sånt är säkert kul för en del. Skulle inte funka för mig som SL eftersom jag inte fixar att spela såpass improviserat, men tack för att du delade med dig!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Troberg said:
Det är det som brukar vara mitt problem* med cyberpunkgenren. Övervakningssamhället är för totalt, det blir för mycket fokus på att undvika uppmärksamhet. Om krank inte uppfattar det som en trådkapning skulle jag gärna se tips på hur man undviker det och samtidigt spelar världen ärligt.

*Och ja, jag uppfattar det som ett problem, eftersom det föder ett reaktivt och fegt spelande.

God45

#PrayersForBahakan
Svarte faraonen said:
Troberg said:
Det är det som brukar vara mitt problem* med cyberpunkgenren. Övervakningssamhället är för totalt, det blir för mycket fokus på att undvika uppmärksamhet. Om krank inte uppfattar det som en trådkapning skulle jag gärna se tips på hur man undviker det och samtidigt spelar världen ärligt.

*Och ja, jag uppfattar det som ett problem, eftersom det föder ett reaktivt och fegt spelande.
En aproach här är att spela MIB:s som jagar ner både terroristerna och "terroristerna". Då är Big brother din vän :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
Jag har inte spelat supermycket Cyberpunk, men medhåll med Krille - Stöten verkar vara standardupplägget.

Skulle jag köra cyberpunk idag så skulle jag nog gå på lite andra grejer. Jag utgår från antagandet att RP i cyberpunk är outsiders - de är utanför samhället på något sätt, vare sig de är gängmedlemmar, legosoldater eller terrorister revolutionärer. Från det skulle jag nog, inspirerad av bl a Jin-Roh och Akira (som jag snackade om i filmtråden denna vecka) låta RP existera i en genomkorrupt stad, och de själva som terrorister som vill störta regeringen. De får hjälp och instuktioner av Den Tredje Mannen, som RP själva inte känner. Det blir en del Heist-varianter i det hela - stjäla hemligheter t ex - men man kan också mixa in propaganda-krig, upplopp, gömma sig från polisen, etc. Så ganska likt traditionell cyberpunk iofs... :gremwink: Men med en politisk dimension. Tror variant på fisktank skulle fungera bra, fast man skulle kunna mixa med mer traditionella uppdrag-upplägg. Sen kanske någon form av enkelt agenda/intrig-system för mellansessions-spel där man bygger upp resurser och styrkor för att försöka störta styret (förlust är nästan garanterat).

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
Dina spelare låter som jobbiga typer =)
Nejdå, det var mest cyberpunk som tenderade att hamna där.

Simon

Swashbuckler
  • Få ett gäng att sluta trakassera de som bor och verkar i ett område
  • Sno en fysisk pryl
  • Sno data
  • Mörda nån
  • Kidnappa/tvångsavhoppa någon från en corp eller organisation
  • Skydda någon från att mördas/kidnappas/tvångsavhoppa
  • Eskortera/skydda någon som ska förflytta sig eller ha ett svettigt möte
  • Kurira något, gods eller data