Nekromanti Niandet hit och dit

Rising

Vila i frid
Jag vill bli kallad "darling", "hjärtegull" eller "sockerpånken". Allt annat är en skymf mot min integritet!

Med det sagt så tänker jag kommentera något helt annat:

Jag funderar på att använda det i rollspel. Det skulle verkligen vara kul att se spelarnas häpna miner när deras försök att vara artig bara gör den de tilltalar förargad
Om spelarna gestaltar rollpersoner som rest från vår värld till rollspelsvärlden i någon form av dimensionsfarkost/tidsmaskin så är den lösningen okej, men annars tycker jag den är avskyvärd. Rollpersonerna är ju ändå födda i rollspelsvärlden och har levt där i hela sina liv. Om spelarna försöker vara artiga genom att säga "ni" så får du tolka det som att också rollpersonerna är artiga på det sätt som är vedertaget i rollspelsvärlden. Eller så får du informera spelarna i förväg om hur man bör bete sig i rollspelsvärlden.

Annars skulle man få en Stallone-dasspapper-effekt. Alltså; som i Demolition Man när huvudpersonen inte vet hur man ska torka sig med snäckskalen inne på muggen. Helt okej, eftersom han kommer från vår tid, men om jag skulle gestalta en rollperson som levt i hela sitt liv i den världen, då förväntar jag mig faktiskt att jag ska veta hur man torkar sig i arslet.

Jaggernaut

Hero
Om spelarna gestaltar rollpersoner som rest från vår värld till rollspelsvärlden i någon form av dimensionsfarkost/tidsmaskin så är den lösningen okej, men annars tycker jag den är avskyvärd. Rollpersonerna är ju ändå födda i rollspelsvärlden och har levt där i hela sina liv. Om spelarna försöker vara artiga genom att säga "ni" så får du tolka det som att också rollpersonerna är artiga på det sätt som är vedertaget i rollspelsvärlden. Eller så får du informera spelarna i förväg om hur man bör bete sig i rollspelsvärlden.

Jag förstår vad du menar och Pom var inne på samma sak så jag vidareutvecklade min tanke litegrann.

Ceram

Hero
distans

jag har verkligen aldrig som ung stött på attityden om att det skulle vara oartigt att nia folk. Jag blev inte medveten om den attityden förrän för något år sen, och var då väldigt förvånad.
Som många andra här har nämnt har jag alltid uppfattat niande som om man vill ta avstånd till personen. "Jag ser er inte som människor utan endast som något jag måste ha att göra med för att komma framåt". Det skulle aldrig falla mig in att kalla en ensam person för ni och jag är ändå åttitalist och borde inte ha någon klasskamp i mig alls.

/Ceram, tyckte ämmnet var intressant nu när han tillslut läste tråden...

Gordeg

Hero
Min kollega på stolen bredvid är född -48. Han påstår att du-reformen påbörjades 1962. Jag kan tänka mig att det tog något årtionde innan den slog igenom helt.

Gordeg

Gordeg

Hero
Jag blev faktiskt tilltalad med "Ni" av en tonåring på bussen i fredags. Först fattade jag inte att det var mig hon pratade med. Jag undrar om hon försökte dissa mig på detta vis?

Gordeg

Jaggernaut

Hero
Jag undrar om hon försökte dissa mig på detta vis?

Lät hon nervös och så, troligtvis inte.

Lät hon kall och självsäker, kanske det.